حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-3

ر پایان نیم‌سال اول سال دوازدهم، من با آزمون و خطا در طول تابستان و نیم‌سال اول و تجربه سال‌های گذشته به دید تقریبا جامعی از خود و توانایی‌هایم در حیطه کنکور رسیده بودم.

حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-3



حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-3


نازنین صدیقی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

در پایان نیم‌سال اول سال دوازدهم، من با آزمون و خطا در طول تابستان و نیم‌سال اول و تجربه سال‌های گذشته به دید تقریبا جامعی از خود و توانایی‌هایم در حیطه کنکور رسیده بودم. روش شخصی‌سازی‌شده برای مطالعه هر درس را کشف کرده بودم و از نظری به ثبات رسیده بودم. برای مثال من در پایان سال یازدهم با مشکل عدم توازن زمان و پاسخ‌گویی در درس شیمی به شکل جدی رو‌به‌رو بودم، در طول تابستان سال دوازدهم و نیم‌سال اول، روی این مسئله کار کردم و در پایان نیم‌سال اول، با وجود این‌که هنوز این مشکل را کاملا حل نکرده بودم، ولی روش حل آن را به‌طور کلی فهمیده و به کار برده بودم. مهم‌ترین کار من در پایان نیم‌سال اول، کشف نقاط مثبت و منفی درسی‌ام بود. درس‌ها و مبحث‌هایی که در آن‌ها مشکل داشتم را شناسایی کرده بودم و برای حل آن‌ها در نیم‌سال دوم برنامه ریخته‌ بودم. از طرفی سعی داشتم نقاط قوت درسی خود را (از جمله درس زیست‌شناسی) تثبیت و تقویت کنم. با آن‌که اغلب اوقات بهترین درصدی که در آزمون‌ها پاسخ می‌دادم مربوط به درس زیست بود، ولی مطالعه آن را در دی‌ماه و نیم‌سال دوم کم یا رها نکردم و سعی کردم درصد خود را بیشتر رشد دهم. رشد درصد و تراز در محدوده 75 تا 80درصد به بالا بسیار دشوار و زمان‌بر است، ولی با این وجود با رویارویی با طیف وسیعی از تست‌ها و ایده‌ها و تسلط زیاد بر مطالب کتاب‌های درسی، بسیار کمک‌کننده است.

در آغاز نیم‌سال دوم، من با مشکل‌های مهم درسی خود آشنا بودم، که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به مدیریت آزمون و مدیریت احساسات و افکار بود. در آغاز زمستان سال کنکور، من با موج شدیدی از اضطراب و استرس دست‌و‌ پنجه نرم‌ می‌کردم و این مشکل، ورای همه موارد درسی دیگر اذیتم می‌کرد. در همین بازه تصمیم گرفتم به ذهنم استراحت بدهم و کمی از حجم فشارهای درسی کم کنم. برای مثال من قبلا کمی زبان فرانسوی به صورت خودخوان و با کمک اپلیکیشن‌های آموزش زبان یاد گرفته بودم؛ در آغاز نیم‌سال دوم تصمیم گرفتم دوباره شروع به یادگیری فرانسوی کنم و هر روز حدود ۱۵ دقیقه، صرف این کار می‌کردم. فضای جذاب اپلیکیشن زبان‌آموزی و دنیای زبان جدید، اضطراب و نگرانی من را به شکل قابل توجهی کم کردند و افکارم به جای اینکه صرف استرس کنکور شوند، معطوف چالش‌های زبان جدید می‌شدند.  در ابتدای نیم‌سال دوم تصمیم داشتم روی مدیریت آزمون خود کار کنم و در نتیجه در طول این نیم‌سال، آزمون‌های جامع و از همه دروس بیشتری کار کردم و سعی کردم از هر موسسه معتبر، حداقل دو آزمون ببینم. به طور کلی نیم‌سال دوم زمانی‌ بود که من درس خواندن را به شکل جدی‌تر و منسجم‌تری ادامه دادم. اگرچه در این نیم‌سال با نوسانات زیادی رو به رو بودم و اشتباهاتی در طول مطالعه انجام دادم، ولی به طور کلی از آن راضی بودم و توانستم حجم خوبی از مطالب جدید را بخوانم و مسلط شوم.


امیرحسین رضائی دانشجوی رشته مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف

 من بعد از نیم‌سال اول دو دستاورد مهم و اساسی داشتم: عملکردم در امتحانات نوبت اول و تثبیت و ارتقای رتبه‌ام در آزمون‌ها. در نیم‌سال اول تا یک ماه قبل از امتحانات نوبت اول روش تستی‌خواندن و نکات تستی بود و دروس عمومی را روزنامه‌وار مطالعه داشتم و ماه قبل از امتحانات توجه بیشتری به دروس عمومی کردم و اصطلاحا به صورت نهایی‌وار خواندم و مدت یک یا دو روزه قبل از هر امتحان هم کامل مربوط به آن درس بود.

 نیم‌سال دوم که نیم‌سال سرنوشت‌ساز است تصمیم گرفتم تا قبل از عید نوروز تمام کتاب‌ها را تمام کنم و در مدت تعطیلات عید به جمع‌بندی مشغول شوم و بعد از تعطیلات هم به رفع اشکالات و بخش‌های مبهم درس‌های تخصصی برسم. هم‌چنین با زمان مطالعه ۲ الی ۳ ساعت عمومی در روز،  از دروس عمومی غافل نشوم که ثمره این برنامه نظم و آرامشی بود در آزمون‌ها، امتحانات نهایی و در کنکور داشتم.



فاطمه بیات دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه تهران

در ابتدای سال کنکور، به درس‌هایی که تا به حال نخوانده بودم یا یادگیری دروس مهارتی مانند عروض فنون یا ریاضی که در آن ضعف داشتم، پرداختم و تا حد زیادی بر دروس از لحاظ مفهومی مسلط شدم. در نیم‌سال اول توانستم پایه‌ی خودم را در دروس مختلف به حد زیادی قوی کنم و ترازی تقریباً برابر یا کمی کمتر از میانگین نفرات برتر، کسب کنم. اما در هیچ درسی نمی‌توانستم به صد درصد برسم و این مورد بر رتبه‌ام بسیار تاثیرگذار بود. ضمن این‌که هنوز در بعضی دروس حفظی یا دروسی که تسلط خیلی بالایی نیاز دارد، نقطه ضعف داشتم.

در نیم‌سال دوم روش خواندن بعضی دروسی که در آن‌ها ضعف داشتم و یا نتیجه دلخواه را از آن‌ها نمی‌گرفتم، تغییر دادم و افزایش قابل توجهی در ساعات مطالعه داشتم. با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و استفاده از تست‌ها و یا آزمون‌های پر نکته، با تیپ‌های مختلف تست آشنا شدم و تا جای ممکن، خود را برای سخت‌ترین سوال‌ها آماده کردم. ضمن این‌که با تحلیل دقیق آزمون‌ها، تلاش زیادی برای رفع نقاط ضعف خود کردم. هم‌چنین با دوره مکرر دروس حفظی، توانستم به درصد و تراز دلخواه برسم و در آزمون‌ها رتبه‌های تک یا دو رقمی کسب کنم.


حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-1                        

حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-2                        

Menu