حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-1

3 سال دبیرستان را در آزمون‌های کانون شرکت کردم و از اول دبیرستان کنکوری‌خواندن را شروع کردم...

حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-1



حمید آقالوئی: برترهای کنکور از تصمیمات نیم‌سال دوم می‌گویند-1


ایلیا پورهدایت دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران 

3 سال دبیرستان را در آزمون های کانون شرکت کردم و از اول دبیرستان کنکوری‌خواندن را شروع کردم به دلیل پایه درسی خوبی که داشتم دهم و یازدهم وضیعت خوبی را سپری کردم اما در آزمون‌هایم افت خیز زیادی داشتم. از تابستان سال دوازدهم توانستم در مطالعه درس‌ها استمرار و پیوستگی داشته باشم که نتیجه‌اش ثبات ترازم در آزمون‌ها بود. با شروع سال تحصیلی در نیم‌سال اول و وجود کنکور دی شرایط جدیدی را تجربه کردم اما تصمیم گرفتم که مطابق برنامه آزمون، نیم‌سال اول دوازدهم و دهم را در برنامه‌ام قرار دهم و نیم‌سال دوم را پیش‌خوانی نکنم و فقط کتاب‌های تک پایه را مطالعه کردم و به صورت منظم با برنامه آزمون جلو رفتم و مطالب را به خوبی پیش بردم به جز 2.3 هفته آخر منتهی به کنکور دی که سوالات کنکور سال‌های قبل و آزمون های جامع کار کردم. دستاورد اعتماد به برنامه آزمون علی‌رغم وجود کنکور دی این بود که امادگی نسبتا خوبی به مباحث پایه و نیم‌سال اول دوازدهم پیدا کردم و با خیالی راحت سراغ نیم‌سال دوم دوازدهم رفتم

 نتیجه کنکور دی ماه خوب بود اما متوجه اشتباهات بزرگی در روش مطالعه بعضی درس‌هایم شدم از جمله این‌که من کتاب درسی شیمی را به خوبی مطالعه نمی‌کردم و همین باعث ضعفم در مفاهیم کنکور شد و شیمی بدترین درسم در کنکور دی ماه بود هم‌چنین متوجه شدم که باید 40 تا 50 روز مانده به کنکور وسواس مطالعاتی را کنار گذاشت و به سراغ آزمون‌های جامع رفت حتی اگر مبحثی از یاد رفته و یا احساس می‌کنم تسلط کافی ندارم. روش اول آزمون بعد مطالعه را پیش بردم (بازیابی) و مطالعه روزانه کتاب درسی زیست و شیمی را داشتم.

 نکته دیگری که حائز اهمیت است امتحانات نهایی است در ان دوره فکر می‌کردم با مطالعه در همان دوران امتحانات به دلیل سطح درسی‌ام مشکلی برایم پیش نمی‌آید اما واقعا برایم مشکل‌ساز شد و تاثیر منفی خیلی زیادی روی نتیجه کنکورم گذاشت. در آخر استمرار و پیوستگی در هر حال و هوایی مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت دانش‌آموز کنکوری است و کسی که به این نکته توجه کند مطمعنا بهترین آزمونش، کنکور سراسری خواهد بود.

 


محمدرضا ستوده دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف.

در آغاز نیم‌سال اول شروع به خواندن کتب درسی به صورت تخصصی کردم و درس‌ها را بسیار بیشتر از قبل جدی گرفتم. در آزمون کانون هم ترازم حدود 7000 بود و از خودم راضی بودم. طبق برنامه کانون پیش می‌رفتم و برای دروس پایه حساب ویژه‌ای در نیم‌سال اول باز کرده بودم. البته به دروس سال دوازدهم هم اهمیت کافی می‌دادم. در پایان نیم‌سال اول هم با تمام‌شدن امتحان‌های نوبت اول و 20 شدن معدل، انرژی زیادی گرفتم. ولی کنکور پرحاشیه دی آن‌طور که می‌خواستم از نظر خودم قابل قبول نبود پس تلاشم را دوچندان کردم.

با شروع نیم‌سال دوم با توجه به کنکور دی که گذشت و سطح سوالات، تصمیم گرفتم که تغییراتی در شیوه درس‌خواندنم ایجاد کنم. تحلیل آزمون‌های کانون را با دقت بیشتری انجام می‌دادم و تست‌های سرعتی و موردی بیشتری در درس شیمی زدم که باعث شد در کنکور تیر و درس شیمی بتوانم زمان را به خوبی مدیریت کنم. هم‌چنین تعداد تست‌های ترکیبیات درس گسسته را نیز بیشتر کردم. به علاوه یک مقدار بازه‌های مطالعاتی درس‌های عمومی را هم با نزدیک شدن امتحانات نوبت دوم بیشتر کردم تا فشار زیادی در آن یک ماه به من وارد نشود که خوشبختانه نشد. هم‌چنین شروع به زدن آزمون‌های متعدد کردم تا خودم را بارها در درس‌های مختلف امتحان کنم.



زهرا نوروزی دانشجوی رشته روان‌شناسی دانشگاه تهران

نیم‌سال اول دوازدهم به نظر من یکی از مراحل مهم در سال کنکور است؛ به این علت که در این دوران ممکن است نتیجه امتحانات ترم اول و هم‌چنین آزمون‌های جمع‌بندی  به شدت در روحیه افراد تاثیر بگذارد و بعضی را از ادامه روند ناامید کند و در عین حال بعضی افراد عزم خود را بیشتر جمع کنند تا به آن هدف دست یابند. یکی از دستاوردهای مهم من در دوران نیم‌سال اول آن بود که توانسته بودم دهم را برای بار دوم بخوانم و بر بیشتر قسمت‌های آن مسلط بشوم و هم‌چنین ضعف‌هایم را بهتر شناسایی کنم تا در آینده بتوانم بیشتر روی آن‌ها زمان بگذرم. یکی از قسمت‌های مهم دیگر خواندن نیم‌سال اول دوازدهم بود که با آزمون‌ها توانستم بهتر آن‌ها را یاد بگیرم. آزمون‌دادن در این دوران به من نشان داد که برای یادگیری هر درس بهتر است چگونه آن درس را بخوانم و تست بزنم. هم‌چنین توانستم که ارتباط بهتری با درس‌هایی که دارم، بگیرم. 

در شروع نیم‌سال دوم کاری را که من تصمیم به انجام آن گرفتم این بود که افزایش تست داشته باشم و هم‌چنین شروع به اندازه‌گیری زمانی که صرف تست زدن می‌کردم، پرداختم. این کار باعث شد تا بتوانم مدیریت زمان را تمرین کنم. مدیریت زمان و تمرین بسیار مهم است زیرا اگر شما حتی اگر بلد باشید که چگونه تست بزنید ولی نتوانید زمان را مدیریت کنید ممکن است تعداد تست زیادی به خاطر عدم مدیریت زمان باقی بماند. در این دوران باید حتما بعد از هر امتحان، فرد از خودش یک مجموعه تست از نیم‌سال اول آن درس، آزمون بگیرد. این آزمون می‌تواند از تعدادی از درس‌های آن درس که به صورت رندم انتخاب می‌شود یا می‌توان از مجموعه تست‌های نیم‌سال اول، باشد. 

دانش‌آموز در این دوران باید سعی کند استمرار خود را برای کنکوری‌خواندن حفظ کند چون بعضی از دانش‌آموزان از بعد از امتحانات دچار سستی می‌شوند و فرسودگی به سراغ آن‌ها می‌آید که برای حل این مشکل نهایتا چند روز به استراحت بپردازند و دوباره کنکوری‌خواندن را شروع کنند. استمرار در نیم‌سال دوم به نظر من مهم‌ترین مطلب در کنار درس‌گرفتن از اشتباهات است.

Menu