نام و نام خانوادگی زهرا خزایی
رتبهی کنکور در منطقه : 1500
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی کردستان سنندج
نام شهر و استان: نهاوند، همدان
میانگین تراز: 5800
عیار کانونی: 2سال
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار -سیکل
شغل و تحصیلات پدر آزاد – سیکل
مصاحبه کننده: مارال پورمیرزا
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟
از طریق برادرم با کانون آشنا شدم. ایشان خیلی سال پیش عضو کانون بودند و ایشان به من میگفتند:" اگر میخواهی نتیجه بگیری باید با ازمونهای کانون پیش بروی."
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
ترازم 8300 شد. دینی 19 عربی 20 فارسی 18/5 زبان 20 نگارش 20 شیمی 19 سلامت بهداشت 16/75 زیست 19 ریاضی 19 فیزیک 16
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
من دوسال عضو کانون بودم و همهی آزمونها را شرکت کردم و آزمونهای هدیه هم شرکت کردهام.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
سختی آزمونها بالا بود و همین باعث میشد تلاشم بیشتر شود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من تا حدودی مطابق برنامهی راهبردی پیش میرفتم و دانشآموز بدون غیبتی بودم در آزمونهای هدیه هم شرکت میکردم و همچنین آزمونهای مشابه پارسال و هدفگذاری را نیز شرکت میکردم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
مسیر سخت هست و خستگی هم دارد اما هرچه بیشتر در آزمون شرکت کنید بیشتر روش تست زدن و آزمون دادن دستت میآید.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر من غیبتی نداشتم دلیلم این بود که دوست داشتم همهی آزمونهای کانون را شرکت کنم تا با چالشهای مختلف درسها آشنا شوم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
من معتقد بودم پیوستگی مداوم باعث میشود به نتیجه دلخواهم برسم برای همین سعی میکردم پیوستگیام را حفظ کنم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله تا حدودی هفته اول شرکت میکردم تا هم بتوانم مدیریت زمان داشته باشم هم با سوالات جدید آشنا شوم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله تا حدودی شرکت میکردم. این آزمونها به من کمک میکرد تا قبل از آزمون اصلی میزان آمادگی خودم را بسنجم و بتوانم مدیریت زمان داشته باشم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامهی بازیابی محور استفاده میکردم. به این خاطر که غلطها و درستها و نزدهها را چک کنم و به دنبال راه حل و نکات جدید بروم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
تا حدود زیادی مطابق برنامهی راهبردی پیش میرفتم و برنامه را برای خودم شخصی سازی میکردم. من از سال دهم کنکوری خواندن را شروع کرده بودم و پیشروی و سنگینی ازمونها اذیتم نمیکرد.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
روش بازیابی را همیشه انتخاب میکردم چون باعث صرفه جویی در زمانم میشد.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
همیشه از روش بازیابی استفاده میکردم. من سال اول از این روش استفاده نکردم و دوباره خوانی زیادی داشتم اما از وقتی که با روش بازیابی آشنا شدم و استفاده کردم، نتیجهام خیلی بهتر شد.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
زیست و شیمی درسهایی بودند که من از روش بازیابی استفاده می کردم. در کنکور توانستم درصدهای مورد نظرم را کسب کنم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
تحلیل من بیشتر روی سوالات غلط و نزده بود برای سوالات درست زمانی نمیگذاشتم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
من ترازم بیشتر نوسانی بود که آزمونهای اخر مدیرتش کردم و اگر تحت تاثیر تراز قرار میگرفتم، موجب افت انگیزه در من میشد.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
مادرم همیشه من را حمایت میکرد و با حرفهایش باعث دلگرمی من میشد.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
ریاضی و تا حدودی فیزیک. این درسها را چون دوست نداشتم نتوانستم به نقطهی قوت تبدیل کنم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
تقریباً بین 10تا 11 ساعت مطالعه در روز روزی حدوداً 300 تا 400 میزدم و تعداد تست و ساعت مطالعه بستگی روز داشت که بخواهم تست کار کنم یا بخوانم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران جمع بندی خیلی به من کمک کرد برای اینکه همه درسها را هم با خواندن مطالب مهم هم با تستهای نشاندار مرور میکردم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
بیشتر جنبه سنجشی داشت چون باعث میشد تعداد تستهای متنوع بیشتری ببینم و با تیپ بندی سوالات مختلف آشنا شوم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
اغلب آزمونها بله میتوانستم تشخیص بدهم و همین برایم انگیزه میشد که بتوانم مابقی سوالات را جواب دهم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
اولویتم در کنکور هم این بود اول سوالات ساده را تشخیص بدهم و بعد جواب بدهم تا به درصد دلخواهم برسم بعد سراغ سوالات سخت و چالشی بروم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
من تعداد اشتباهاتم اوایل زیاد بود که اواخر به 10 تا 15 اشتباه رسیده بود.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
اولویت من بررسی اشتباهاتم بود تا بدانم کجا را ضعیف هستم و نکتههای جدید را نکته برداری کنم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
من کارنامه را به ترتیب دفترچهی آزمون بررسی میکردم و برای برطرف کردن ایرادات هر درس بسته به آن درس یا تست کار میکردم یا مطالعهی کتاب را دقیقتر انجام میدادم یا فیلم آموزشی میدیدم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
مادرم میدید و همیشه ایراداتم را به من گوشزد میکرد و تشویقم میکرد تا آنها را برطرف کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله همیشه تکمیل میکردم و این دفتر خیلی برای روند درست برنامهریزی خیلی به من کمک کرد و آخر هفته به من نشان میداد برای هر درس چقدر زمان گذشتهام.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
تقریباً از همه کتابها استفاده کردهام نوروز، تابستان، زرد تخصصی.سه سطحی کانون را بیشتر استفاده کردم زیرا سطح سوالات این کتاب حتی از کنکور هم بالاتر بود و برای به چالش کشیدن خودم خیلی خوب بودند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
قهرمان پیوستگی چون با بررسی ترازهایم باعث شد به این جا برسم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
درصدهای من در دو کنکور در یک رنج بود. اما برای دی ماه روند مطالعه من بهتر بود.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
کلاً هیچ وقت تصادفی و شانسی جواب نمیدادم. اما درس ریاضی برای من اصلاً ساده نبود برای همین پیدا کردن سوالات ساده این درس برای من سختتر بود. اما در بقیهی درسها توانستم اول سوالات ساده را پیدا کنم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
من از زمان های نقصانی و استراژی بازگشت و تکنیک ضربدر منها استفاده کردم که بتوانم مدیریت زمان داشته باشم و به همهی درسها برسم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
خانواده همیشه انتظار پزشکی داشتند اما خب من معتقد بودم من تلاشم را کردهام و هرچه اتفاق بیفتد نتیجهی تلاش من است.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
این که مداوم درس بخوانم و بدون استراحت باشم را انجام نمیدادم و از پایهی دهم درس خواندن کنکوری را شروع میکردم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
بله مدیریت میکردم و فقط برای دیدن فیلم آموزشی از گوشی استفاده میکردم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
برای این که قبل شروع سال جدید یک جمعبندی برای پایه داشته باشم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
دهم و یازدهم را به نسبت کمتری از دوازدهم در برنامهام قرار داده بودم زیرا مشکل من بیشتر دوازدهم بود.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
مطالعه عمیقتری داشته باشم و بیشتر تست کار کنم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
خسته نشدن از درسها واستمرار و پیوستگی در درس خواندن
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله ولی به نسبت درس خواندن زمانش کمتر بود با خانواده وقت میگذراندم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله تاحدودی از مادرم یادگرفته بودم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله شعر داستان برایم میخواندند. الان هم اگر زمان داشته باشم حتماً مطالعهی غیر درسی خواهم داشت.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
از معلمهای مدرسه نیک اندیشان تشکر میکنم همه خیلی به من لطف داشتند و کمکم میکردند. آقای موسیوند معلم شیمی خیلی به من کمک کردند.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
دقیق این رتبه نه چون به هر حال اولین سالی بود که خیلی چیزها در کنکور تغییر کرده بود و قابل حدس زدن نبود ولی خب وقتی نتایج آمد باعث خوشحالی خودم و خانوادهام شد ولحظه خیلی قشنگی بود.
آیا در آزمون دروس عمومی روز پنجشنبه شرکت میکردید؟
من خواندن عمومیها برایم راحت بود و در چند آزمون عمومی هم شرکت کردم.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
کتاب را میخواندم و نمونه سوال تشریحی حل میکردم.
دلیل انتخاب رشتهتان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟
بر اساس علاقهام بود و خب اولویتم اولم هم قبول شدم.