گفت و گو با مهسا عزتی دانش آموز برتر یازدهم تجربی

آزمون‌های تابستان ارزیابی مناسبی از روند تحصیلی نمایش می‌دهند با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان تابستان را فقط صرف تفریح و استراحت می‌کنند

گفت و گو با مهسا عزتی دانش آموز برتر یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : مهسا عزتی 

پایه: یازدهم تجربی

شهر و استان تهران

سال های حضور در کانون یک سال 

شغل و تحصیلات مادر:لیسانس شیمی کاربردی خانه دار

شغل و تحصیلات پدر:کارشناسی ارشد محیط زیست کارمند سازمان آب و فاضلاب


مصاحبه کننده:سنا حسینی 

 

میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان داشتید؟ به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کرده بودید؟

 در تابستان ماه تیر استراحت می کردم. از مرداد ماه همراه با کلاس های مدرسه به جمع بندی دروس دهم نیز می پرداختم. بنابراین در روز هایی که مدرسه می رفتم میانگین ساعت مطالعه ام ۴ ساعت بود. اما روز هایی که تعطیل بودم به طور میانگین ۷ ساعت مطالعه داشتم.

 

در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده بودید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ آیا پیش خوانی هم می کردید؟

 هردو. در دروسی مانند ریاضی و فیزیک و زیست سعی می کردم نقاط قوتم حفظ و حتی بهتر شود. اما در درسی مانند شیمی سعی داشتم نقاط ضعفم به نقاط قوتم تبدیل شود و تابستان فرصت مناسبی برای من بود. 

 

برای پیش خوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می رفتید یا خودخوان بودید؟ 

کلاس های مدرسه یادگیری دروس سال جدید را برایمان برنامه ریزی کرده بود و با توجه به آن طبق کلاس های مدرسه سال یازدهم را شروع کرده بودم.

 

در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟

  تمرکز اصلی ام نگاه به گذشته بود. چون معتقد بودم نگاه به آینده طی ۹ ماه سال تحصیلی مطالعه می شود. ولی برای نگاه به گذشته و جمع بندی دروس دهم در واقع وقت زیادی در اینده نخواهم داشت. 

 

مهمترين انگيزه شما از اينكه از تابستان در آزمون ها شركت كرديد چه بود؟

 آزمون های تابستان ارزیابی مناسبی از روند تحصیلی نمایش می دهند. با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان تابستان را فقط صرف تفریح و استراحت می کنند، برای دانش آموزان کوشا تابستان فرصت بسیار خوبی است. لذا آزمون های تابستان برای پیوستگی در کار بسیار خوب و پسندیده است.

 

چه عاملي باعث شد  به صورت مستمر در آزمونها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟

 پیوستگی به صبر و تلاش فراوان نیاز دارد. وقتی مطالعه را به طور جدی شروع می کنید، شاید در چند آزمون اول و در مواقعی حتی آزمون های بعدی، احساس پیشرفت نداشته باشید. اما پس از مدتی پیوستگی در کار شاهد پیشرفت چشمگیری در کار خود می شوید که این انگیزه کافی برای ادامه کار را به شما می دهد.

 

آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ براي برون رفت از آن چه اقداماتي انجام داده ايد؟ 

بله گاهی نا امید می شدم. مخصوصا زمانی که برای درسی زیاد تلاش کرده بودم ولی به دلایل مختلفی نتوانسته بودم آزمون را خوب بدهم و نتیجه مطلوبم را کسب کنم. ولی همیشه به این موضوع توجه داشتم که تمام آزمون ها در جهت کسب نتیجه دلخواهم در کنکور است و اگر حتی نتوانستم از پس آزمون بر بیایم عیبی ندارد. سعی می کنم تلاش بیشتری داشته باشم و پیوستگی را فراموش نکنم.

 

 آیا با شروع سال تحصیلی ، نسبت به سایر هم کلاسی های خود احساس برتری می‌کنید ؟ 

 هرگز احساس برتری نسبت به دیگران نداشته ام. چون این زمان ، وقت مناسبی جهت قضاوت خود با دیگران نیست. و بسیاری از اتفاقات در سال کنکور می فتد. بنابراین هرگز مغرور نشدم. اما به این موضوع باور دارم که از بسیاری از هم کلاسی هایم بیشتر تلاش کرده ام و امید دارم تا نتیجه اش را ببینم.

 

 یک توصیه به دوستانی که این مصاحبه را میخوانند درباره مطالعه در تابستان داشته باشید.

من به عنوان یک دانش آموز به سایر دانش آموزان توصیه می کنم فرصت تابستان را یک فرصت خوب بشمارند. این فرصت برای پیشرفت بسیار مهم است. اما توصیه می کنم حتما تفریح و استراحت لازم را داشته باشند. نه تنها در تابستان بلکه در کل سال تحصیلی از تفریحات حتی کوچک غافل نشوند، زیرا برای ادامه کار و انگیزه داشتن به شدت لازم و ضروری است.

 

 

 

Menu