گفتگو با فاطمه شهرام پور؛ رتبه 984 منطقه 1 رشته انسانی

چرا در آزمون‌های کانون شرکت کردید و به توصیه‌ی چه شخصی؟ من به توصیه‌ی پدرم در آزمون‌ها شرکت کردم و با شرکت در آزمون‌ها می‌خواستم با برنامه ای منظم پیش رویم و سطح خود را بسنجم.

گفتگو با فاطمه شهرام پور؛ رتبه 984 منطقه 1 رشته انسانی

نام و نام خانوادگی: فاطمه شهرام پور

مقطع و رشته: دوازدهم انسانی

شهر و استان: تهران

رتبه ی منطقه کنکور۱۴۰۲ : 984 منطقه 1

رتبه ی کشوری کنکور۱۴۰۲: ۳8۲۰

سال های کانونی: ۴ سال، پنجم، ششم، یازدهم و دوازدهم 

تحصیلات و شغل مادر:لیسانس اقتصاد ،بازنشسته

تحصیلات و شغل پدر:فوق لیسانس مدیریت کارافرینی ،کارمند


مصاحبه گر: آذر قهرمانی


چرا در آزمون‌های کانون شرکت کردید و به توصیه ی چه شخصی؟

من به توصیه ی پدرم در آزمون ها شرکت کردم و با شرکت در آزمون ها می خواستم با برنامه ای منظم پیش رویم و سطح خود را بسنجم.

 

از نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی آزمون ها چیست؟ 

برنامه راهبردی دسته بندی و طبقه بندی مناسب دارد، ذهن را منظم می کند و برنامه ای مشخص برای مطالعه و پیشروی منظم به دانش اموز می دهد.


معدل کتبی و معدل کل خود و نمرات در امتحانات نهایی مدرسه را بفرمایید؟

معدل کتبی در کنکور ۱۷/۷۰ ،معدل کل ۱۹/۴۷ شد  ریاضی:۲۰  ادبیات: ۱۹   دین و زندگی :۱۹ فلسفه :۱۶  جعرافیا :۱۷  تاریخ :۱۷:۳۰  علوم وفنون:۱۸:۳۰ جامعه شناسی:۱8


روش مطالعه خود برای امتحانات نهایی را بفرمایید؟

من ۲هفته قبل از شروع امتحانات نهایی تشریحی خوانی را شروع کردم، ایام امتحانات هم تشریحی خواندم و هم تست زدم، از نظر من در زمان امتحانات برای تثبیت داده ها بهتر است تست بزنیم.

 

آیا دفتر برنامه ریزی داشتید و دفتر را منظم تکمیل می کردید؟

بله من دفتر برنامه ریزی داشتم ،ساعت مطالعه و تعداد تست را یادداشت می کردم و مشخص می کردم از هر مبحث چقدر تست بزنم، جدول جمع بندی هفتگی و صفحه ۱۸۲ دفتر برنامه ریزی را حتما تکمیل می کردم  که مقایسه ساعت مطالعه هر هفته را داشته باشم، برای هفته ی بعد هدف گذاری انجام می دادم، در قسمت نکات منفی، نکاتی که برای هفته ی بعد باید اصلاح می کردم را یادداشت می کردم.


از کدام منابع کانونی بیشتر استفاده کردید؟

از همه ی کتابهای آبی استفاده کردم ،به ویژه ابی اقتصاد ، سطح سوالات در کتاب آبی مناسب است و با حل سوالات برای آزمون آماده می شویم. از کتاب سه سطحی عربی استفاده کردم، برای دوران جمع بندی بسیار مناسب بود ،از کتاب نوروز هم در بازه ی عید ازمون محور، استفاده کردم ،همچنین کتاب درک مطلب عربی هم برایم مفید بود.


نقطه ی قوت شما در چه درسی بود ،روش مطالعه خود را بفرمایید؟

درس ریاضی ،نمره کتبی من در امتحان نهایی ۲۰ شد، اول درسنامه را می خواندم ،سپس سراغ تست های آموزشی می رفتم، سوالاتی را که پاسخ اشتباه می دادم و یا نمی توانستم حل کنم مارک دار می کردم ، روز بعد مجدد ۱۰ سوال انتخاب می کردم ، ۵سوال مارک دارهای قبل بود و ۵سوال جدید، بعد از انجام دادن و حل کردن ۲ تا ۳ بار سوالات سراغ تست های آموزشی می رفتم.


روش مطالعه ی خود در جامعه شناسی را بفرمایید؟

ابتدا درسنامه را می خواندم ،بعد تست می زدم ، بعد‌ به پاسخنامه مراجعه می کردم هر جا که غلط داشتم از روی کتاب می خواندم بعد از ان مجدد تست می زدم و نکته ها را دوباره می خواندم.

 

کدام درس نقطه ضعف شما بود و با تغییر روش مطالعه بهبود یافت؟

من در علوم و فنون ضعف داشتم ،در ابتدا به ۲ سوال از ۱۰سوال پاسخ می دادم که باتغییر روش به ۶ از ۱۰ پاسخگویی رسیدم ،من در ارایه ضعف داشتم و برعکس در تست زنی عروض سرعت عمل بالایی داشتم ،به همین خاطر اول به سوالات عروض پاسخ می دادم و بعد سراغ ارایه رفتم ،مطالعه ارایه را مبحثی شروع کروم تا نقاط قوت وضعف خود را به صورت مبحثی شناسایی کنم ، سعی کردم روی ان نکته تمرکز کنم و مشکل را برطرف کنم.

 

تحلیل آزمون را  در چه زمانی و چگونه انجام می دادید؟

روز جمعه بعد از ازمون تحلیل را انجام می دادم.اول کل سوالات را بررسی می کردم ،پاسخ های اشتباه و نزده را مشخص می کردم ،من یک کپسول داشتم نکته های سوالاتی که غلط زدم و یا پاسخ ندادم را در این بخش یادداشت می کردم و نکات مهم و جمع اوری شده را ۲ماه اخر مطالعه می کردم.


آیا به سوالات ساده که در کارنامه مشخص شده بود توجه می کردید؟

بله،اگر پاسخ اشتباه می دادم علت را بررسی می کردم، بیشتر دلایل به علت خوانش نادرست من بود ،گاهی به دارد و ندارد به ویژه در جامعه شناسی و فلسفه بی توجهی داشته ام و سعی می کردم در ازمون بعد به این نکات توجه بیشتری داشته باشم.


از کدام کارنامه جعبه ابزار کارنامه بیشتر استفاده کردید؟

من همه کارنامه ها در صفحه شخصی خود استفاده می کردم،اول کارنامه کشوری را بررسی می کردم. با توجه به کارنامه ۵ نوع درس نقاط قوت و ضعف خود را بررسی می کردم .از کارنامه بازیابی هم استفاده کردم.


آیا در آزمون های هدیه که در کانون برای دانش اموزان در سایت کانون فعال می شد ،شرکت می کردید ؟

بله من در تمام آزمون ها با کد دستوری ثبت نام کردم و ۵ فروردین هم در آزمون هدیه و جمع بندی شرکت کردم.

 

روش مطالعاتی خود برای دوران جمع بندی نوروز را بفرمایید؟

برای ازمون ۷ و ۱۸ فروردین دقیقا منطبق با برنامه راهبردی آزمون مطالعه کردم،در اردوی مطالعاتی امیر کبیر که پشتیبانم از کانون پیشنهاد داده بود، شرکت کردم، روزانه منطبق با کتاب نوروز پیش رفتم و آزمون حل کردم و با توجه به تحلیل آزمون از کتاب نوروز به کتاب های تست خود مراجعه کرده و تست بیشتر زدم.

 

آیا از تکنیک ×- و زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده می کردید؟

بله در ازمون سوالات را با روش ×- علامت دار می کردم، اول سوالات ساده را پاسخ می دادم سپس برمی گشتم و سوالات متوسط و در انتها سوالات دشوارتر را پاسخ می دادم.


نقش آموزشی پدر و مادر خود را بفرمایید؟

پدر و مادرم از لحاظ روانی مرا حمایت می کردند و پیگیر آموزشی من بودند،بعد از ازمون کارنامه را با پدر و مادرم بررسی می کردم و راجع به درصد ها و نحوه ی مطالعه برای آزمون بعد با هم گفتگو می کردیم.


نکته ی مثبت خودتان بفرمایید؟

خیلی تلاش کردم و خستگی برایم معنایی نداشت و برای رسیدن به هدفم صبور بودم.


توصیه ای به دانش آموزان دارید؟ 

با برنامه بودن و پیشروی با ازمون بسیار مهم است،اگر روزانه ۱۱ ساعت مطالعه ی بدون برنامه و آزمون داشته باشیم متوجه نمی شویم مشکل کارمان کجاست، حتما با برنامه پیش بروند و در آزمون شرکت کنند.

Menu