گفتگو با سیده روژان حسینی؛ رتبه 462 منطقه 3 رشته ریاضی از سقز

شرکت مستمر در آزمون‌ها باعث می‌شد که بیشتر برای قرار گرفتن در فضای کنکور و جلسه از هر لحاظ آماده شوم.

گفتگو با سیده روژان حسینی؛ رتبه 462 منطقه 3 رشته ریاضی از سقز

نام و نام خانوادگی : سیده روژان حسینی

مقطع و رشته: دوازدهم ریاضی 

نام شهر و استان: سقز، استان کردستان

میانگین تراز: ۴۸۴۲

رتبه کنکور: 462 رشته ریاضی، منطقه 3

شغل و تحصیلات مادر: ابتدایی، خانه‌دار

شغل و تحصیلات پدر: ابتدایی، شغل آزاد

مصاحبه‌گر : سروه قادری


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ در چند آزمون شرکت کردید؟

یک سال در پایه دوازدهم و در ۲۳ آزمون اصلی شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شناخت نقاط قوت و ضعف خود در مباحث مختلف، ارتقای نقاط قوت و بهبود ضعف‌ها و هم­چنین کنترل استرس و اضطراب از دستاوردهای من در شرکت در این آزمون‌ها بود.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

در طی یک­ سال فقط دو بار غیبت داشتم و با برنامه راهبردی آزمون‌ها هماهنگ بودم. هم­چنین از منابع کانونی استفاده می­کردم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

خیر، زیرا شرکت در این آزمون‌ها باعث می­شد که در مورد یادگیری مطالبی که آنها را مطالعه کرده بودم اطمینان حاصل کنم و هم­چنین برای شرکت در کنکور آمادگی بیشتری داشته باشم.

فقط در دو آزمون غیبت داشتم. آزمون‌ها به من کمک می­کردند که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و‌ منظم‌تری داشته باشم. با شرکت در هر آزمون من شناخت دقیق‌تری از توانایی‌های خود پیدا می­کردم و به درستی یا نادرستی شیوه مطالعه‌ام پی می­بردم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

شرکت مستمر در آزمون‌ها باعث‌ می­شد که بیشتر برای قرار گرفتن در فضای کنکور و جلسه از هر لحاظ آماده شوم. من هر بار که در این آزمون‌ها شرکت می­کردم بیشتر با شیوه‌ی مطالعه موثر آشنا می­شدم و هر بار بهتر می­توانستم‌ خونسردی خود را حفظ کنم، که نتیجه‌ی آن پیشرفت خوبی بود.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید؟

من در طول این یکسال کاملا مطابق برنامه راهبردی دروس را مطالعه می­کردم. طبق بودجه‌بندی مباحث برنامه‌ریزی کرده و درس می­خواندم. این روش مطمئنی بود که می­دانستم به من فرصت اتمام مباحث، تمرین و مرور آنها را می­دهد. هفته اول را به خواندن مطالب جدید و حل تست و هفته دوم را به حل تست از پایه های دهم و یازدهم اختصاص می­دادم و برای آزمون آماده می­شدم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

ابتدا به حل مجدد سوالات غلط می­پرداختم تا به یادآوردی نکاتی که فراموش کرده بودم بپردازم و اشتباهات خود را بیابم تا دوباره از تکرار آنها جلوگیری کنم. سپس سوالاتی که درست بودند و سوالات نزده را حل می­کردم و اگر نکته قابل‌توجهی داشتند آنها را یادداشت می­کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ 

بله چندین بار با این مسئله روبه‌رو‌ شدم. سعی می­کردم در مواجه با آن روحیه‌ی خود را حفظ کنم و به‌ جای احساس سرخوردگی از آن برای پیشرفت استفاده کنم. بدین ترتیب که خود را تشویق می­کردم تا بیشتر تلاش کنم و در آزمون‌های بعدی این افت تراز را جبران کنم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

پدر و مادرم در طول این یکسال مسیر کنکور بهترین پشتیبان‌های تحصیلی من بودند. با برقراری آرامش، فراهم‌ کردن امکانات کافی و همچنین دادن انگیزه به من بیشترین نقش را در پشتیبانی من داشتند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟

درس شیمی نقطه قوت من بود. من برای این درس از پایه‌ی دهم به صورت کامل همیشه کتاب را مطالعه می­کردم و سوالات و فعالیت های آن‌ را جواب می­دادم. هم­چنین همیشه تمرین و تست‌های زیادی را حل می­کردم و سعی می­کردم کاملا مفهوم مباحث مختلف آن را درک کنم. 


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟ دلیل این موضوع چیست؟

تابستان، در این مدت من دروس دهم و یازدهم را مرور کردم و‌ برای مباحث آنها کاملا تست کار کردم تا جایی که کاملا مطالب آن­ها را آموختم و به آن­ها مسلط شدم. این باعث‌ شد در طول سال تحصیلی بابت مطالب پایه هیچ‌ نگرانی نداشته باشم و بر پایه دوازدهم بیشتر متمرکز شوم و نتایج بهتری بگیرم.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

بله به خوبی توانستم متوجه بشوم‌ که‌ کدام سوالات آسان­تر هستند و هم­چنین وقت کمتری را برای حل کردن می­خواهند و از این رو‌ آن­ها را مشخص کردم. سپس سعی کردم در ابتدای زمان تا جایی که امکان دارد به این سوالات پاسخ بدهم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله من همیشه در مورد کارنامه‌هایم‌ با آن­ها صحبت می­کردم و اگر نگرانی داشتم با آن­ها در میان می­گذاشتم. در زمان افت تراز فقط سعی می­کردند که تشویقم کنند و با حمایت هایشان دوباره به من انگیزه بدهند.


 بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

شیمی، به نظر من بهترین شیوه برای مطالعه این درس مطالعه کامل مفاهیم کتاب به همراه استمرار در حل تست است. اگر شما کاملا به کتاب مسلط شوید و پیوسته برای آن در طول سال‌های تحصیلی تست کار کنید می­توانید نتایج مطلوبی بگیرید.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ 

درس ریاضی در کنکور برای من شوکه کننده بود.

انتظار این سطح از سوالات را نداشتم. در حقیقت با توجه به تست‌هایی که حل کرده بودم فکر می­کردم نتیجه‌ی بهتری از آن بگیرم اما بر خلاف انتظارم پیش رفت و حتی در برخی از مبحث‌هایی که در آن‌ها واقعا عالی عمل می­کردم نتیجه مطلوبی نگرفتم اما با این‌حال سعی کردم که خونسرد باشم و‌تا جایی که می­توانم سوالاتی را که آسانتر بودند مشخص و حل کنم.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

دلیل من برای شرکت در آزمون‌های تابستان این بود که هر چقدر سریعتر تست زدن را شروع کنم و سعی کنم مطالعه برای کنکور را قبل از پاییز شروع کنم‌ تا بتوانم مدیریت بهتری برای حل تست و مطالعه مباحث پایه‌ی دوازدهم داشته باشم. اینکار باعث‌ میشد که در طول سال تحصیلی فشار کمتری را احساس کنم. همچنین وقت بیشتری را برای آزمون‌های مدرسه و مطالعه همزمان کنکور داشته باشم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

من مدام در مورد اینکه رتبه‌ام چقدر خواهد بود فکر می­کردم. خانواده‌ام از من انتظار خاصی نداشتند چون می­دانستند این انتظار‌ها باعث پریشانی من می­شود اما بسیار امیدوار بودند که من رتبه‌ی قابل قبولی را کسب می­کنم. در حقیقت نمی­توانستم استرس ناشی از آن را کنترل کنم و پیوسته رتبه‌ام موجب نگرانیم بود.

Menu