گفت‌و‌گو با فرزانه همایی شفیق؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

گفت‌و‌گو با فرزانه همایی شفیق؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی - خدابنده

گفت‌و‌گو با فرزانه همایی شفیق؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی


نام و نام خانوادگی : فرزانه همایی شفیق  

نام استان ، شهر : زنجان ، زرین رود  

پایه : دوازدهم انسانی  

تحصیلات و شغل مادر : ابتدایی ، خانه‌دار  

تحصیلات و شغل پدر : دیپلم ، کشاورز  

سال‌های حضور در کانون : 2 سال  

میانگین تراز : ۶۷۲۶   


مصاحبه‌گر : لعیا بیگدلی


  1. اولین و آخرین ترازتان چیست؟ چه کارهایی برای پیشرفت ترازتان انجام دادید؟
    برای نخستین بار در پاییز پایه یازدهم در آزمون‌های قلم چی شرکت کردم چون تجربه کافی برای شرکت در آزمون را نداشتم ترازم در حدود ۵۵۰۰ شد، پس از آن طول سال یازدهم در آزمون‌های قلم چی شرکت کردم و باعث شد شیوه مطالعه من کاملاً تغییر کند و توانستم در تابستان امسال تراز ۷۰۰۰ هم داشته باشم.
     
     
    آیا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنید؟ به چه علت؟
    همیشه با خود تصور می‌کردم که هنگام تعطیلی مدارس نتوانم در خانه درس بخوانم اما در تابستان امسال به لطف کانون قلم‌چی توانستم درس‌‌های پایه دهم و یازدهم مرور کنم، تست بزنم و رفع اشکال کنم. شرکت در آزمون‌ها باعث می‌شود بیشتر به نحوه عملکرد خویش پی ببرم.
     
     
    چرا کانون را انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟
    من در سال پیش برای انتخاب آزمون‌هایم بسیار تحقیق کردم اما چیزی که بیشتر از همه من را به سمت کانون قلم‌چی کشاند سطح استاندارد سوالات و جامعه آماری بالا و رقابت شدید در آن بود، شرکت در آزمون‌های کانون باعث تشخیص نقاط قوت و ضعف می‌شود و می‌توان در طی آزمون‌های مختلف ضعف‌ها را برطرف کرد و پیشرفت در آزمون‌ها باعث انگیزه دانش آموز می‌شود.
     
     
    چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید، چیست؟
    ثمره کانون برای من مطالعه اصولی و هدفمند دروس است. یاد گرفتم که برای موفقیت باید پیوستگی را در روند مطالعه خود داشته باشم و همچنین مطالعه با برنامه یکی دیگر از ثمره‌های کانون برای من بود.
     
    مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟
    بله، برنامه کانون مهم ترین اصل برنامه‌ریزی برای من به شمار می‌رود. من هفته اول را برای مطالعه حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد برنامه اختصاص می‌دهم و در کنار مطالعه از تست زنی هم استفاده می‌کنم. روزهای اول هفته دوم را هم مانند هفته اول سپری می‌کنم و پس از آن به مرور و تست زنی می‌پردازم و دو روز قبل از آزمون آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کنم که بسیار برای من مفید بوده است.
     
    نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟
    انگیزه من برای مطالعه و موفقیت قطعاً پدر و مادرم بوده است. کسانی که طی این سال‌ها همواره کنار من بودند و باعث انگیزه من می‌شوند و همیشه به من امید می‌‌دهند.

  2.  
    تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟ 
    من در تحلیل آزمون بیشتر روی سوال‌هایی که نتوانستم آنها را حل کنم یا اشتباه حل کرده‌ام تمرکز می‌کنم و با خواندن جواب سوال اشتباه خود را متن کتاب درسی‌ام علامت می‌زنم تا بار دیگر این اشتباه را انجام ندهم.


  3. ساعت مطالعه شما در طول امسال به چه صورت بود؟
    بنده سعی می‌کنم ساعت مطالعه متعادلی داشته باشم. در روزهای تابستان حدود ۶ ساعت در روز مطالعه دارم ولی با رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در جو آموزشی ساعت مطالعه بیشتری خواهم داشت.


  4. شما از چه منابع کانون استفاده می‌کنید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی دارند؟
    من از کتاب‌های آبی کانون در درس ریاضی و علوم و فنون ادبی استفاده کرده‌ام. این کتاب‌ها کاملاً منظم و طبقه‌بندی شده هستند و جدولی که در ابتدای این کتاب‌ها قرار داده شده است باعث می‌شود به روند مطالعه خود آگاه باشیم. نقطه ضعف‌های خود را شناسایی کنیم.
     
    از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کانون استفاده می‌کنید؟ به چه علت؟
    من بیشتر از کارنامه ۵ نوع درس استفاده می‌کنم باعث می‌شود نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس بدانم و همچنین از کارنامه پروژه‌ای برای ارزیابی روند پیشرفت و پسرفت خود استفاده می‌‌کنم.
     
    دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟
    بله، از دفتر برنامه‌ریزی به طور مرتب استفاده می‌کنم که باعث می‌شود مطالعه من منظم باشد و به زمان اختصاص داده شده برای هر درس در طول هفته و در طول روز آگاه باشم و هفته‌ها و روزهای مختلف را با هم مقایسه می‌کنم.
     
     
    از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر است؟
    از سایت کانون برای مشاهده کارنامه و نفرات برتر استفاده می‌کنم و همچنین خواندن مجله آزمون‌ها باعث می‌شود تجربه افراد موفق را یاد بگیرم.
     
     
    به نظرتان مهم‌ترین خود ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

 مطالعه هدفمند و اصولی و همچنین استمرار و پیوستگی باعث موفقیت می‌شود و من سعی می‌کنم این اصول را رعایت کنم. 


مدرسه چه نقشی در پیشرفت شما داشته است؟  

من همیشه به جو رقابتی مدرسه علاقمند بوده‌ام، کمک معلمان و دوستان دلیلی برای پیشرفت من بوده است‌.


آیا دوستان‌تان نیز در موفقیت شما نقش داشتند؟  

در اطراف خود دوستانی دارم که هم از لحاظ درسی و هم از لحاظ انگیزشی همیشه مراقب من بودند و از مزایای پیشرفت و تلاش برای من گفتند.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟ 

بله من در دو روز قبل از آزمون اصلی در آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کنم و همین باعث می‌شود به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرم و در زمان باقی مانده برای رفع آنها تلاش بکنم و نتیجه آزمون اصلی اکثر مواقع بهتر از آزمون مشابه پارسال می‌شود.


چالش‌هایی که داشتید و خودتان حل‌شان کردید چه بوده است؟   

چالشی که من برای این مسیر دارم امکاناتی است که به آنها دسترسی ندارم و با استفاده از کلاس‌های مجازی و مطالعه بیشتر سعی می‌کنم محدودیت‌هایی که دارم را نادیده بگیرم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

بله هنگام انتخاب رشته انسانی تنها درسی که نسبت به آن ترس داشتم درس ادبیات بود و بسیار در آن ضعیف بودم اما با مطالعه از سال دهم و تمرکز روی آن، این درس به یکی از نقاط قوت من تبدیل شده است.


Menu