گفتگو با ایمان عجم زیبد؛ دانش‌آموز تراز برتر دوازدهم تجربی

از طریق پیشنهاد مدرسه و شرکت‌کردن همکلاسی‌ها . بله دو برادرم قبلا عضو کانون بودند و برادر اولم در رشته پرستاری و برادر دومم در رشته علوم آزمایشگاهی پذیرفته شدند.

گفتگو با ایمان عجم زیبد؛ دانش‌آموز تراز برتر دوازدهم تجربی

 

"برنامه‌ریزی منظم و تعهد به برنامه‌ام مهم‌ترین ویژگی من است."

 

نام و نام خانوادگی : ایمان عجم زیبد

مقطع و رشته : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : گناباد ، خراسان رضوی

میانگین تراز : ۶۶۹۵

چند سال عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: 7 سال و ۲۲۵ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، فوق دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: پرستار ، کارشناسی پرستاری

 

مصاحبه‌گر: آیدا قدری


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

از طریق پیشنهاد مدرسه و شرکت‌کردن همکلاسی‌ها . بله دو برادرم قبلا عضو کانون بودند و برادر اولم در رشته پرستاری و برادر دومم در رشته علوم آزمایشگاهی پذیرفته شدند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

  1. 1- نظم 
  2. 2- برنامه ریزی
  3. 3- پیشرفت تحصیلی 
  4. 4- انگیزه بیشتر برای مطالعه
  5. 5- استمرار و پیوستگی

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

هر آزمون بخشی از مسیر یادگیری من بود و اگر آزمونی را شرکت نمی‌کردم، این مسیر کامل نمی‌شد. حتی اگر برای برخی آزمون‌ها، آمادگی لازم را هم نداشتم، باز هم در آن آزمون شرکت می‌کردم تا نقاط ضعفم را بشناسم و در آزمون‌های بعدی آن‌ها را جبران کنم. آزمون‌های اول کمی خسته می‌شدم ولی هرچه بیش‌تر در آزمون‌ها شرکت کردم، برایم راحت‎تر شد و خیلی خسته نمی‌شدم و کم کم آزمون‌دادن بخشی از زندگی من شد.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادرم. اگر عملکرد خوبی داشته باشم، مرا تشویق به ادامه راه و اگر افت تراز داشته باشم، دلایلش را از من می‌پرسند و به من انگیزه می‌دهند تا ادامه دهم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

گاهی اوقات به کارنامه پنج نوع درس نگاهی می‌اندازم تا نقاط ضعف و قوتم را در آزمون‌ها مشاهده کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، بعد از آزمون‌های دو هفته‌ای و تحلیل کردن آزمون ، مطابق برنامه راهبردی کانون برای دو هفته‌ی بعد، مباحث را قسمت‌بندی می‌کنم، برای هر قسمت زمان معیّنی مثلاً 5/1 یا ۲ ساعت مشخص می‌کنم و در برنامه قرار می‌دهم. معمولاً بیشترِ هفته اول را به تست آموزشی، و هفته دوم را به تست زمان‌دار و آزمونی کار کردن، می‌پردازم. بعد از برنامه‌ریزی دو هفته‌ای، در ابتدای هر روز یا معمولاً در شب قبلش، برنامه آن روز را از برنامه دو هفته‌ای که قبلا نوشتم، نگاه می‌کنم و در دفترچه برنامه‌ریزی روزانه یادداشت می‌کنم تا بتوانم قسمت‌های انجام شده‌ی برنامه را ثبت کنم یا اگر قسمتی از برنامه یک روز به هر دلیل انجام نشد، آن را در روز بعد بنویسم و انجام دهم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

زیست شناسی 

ابتدا کتاب درسی را در آن قسمت که در برنامه مشخص کرده بودم، یک دور تند می‌خوانم تا کلّیت موضوع را بفهمم. سپس برمی‌گردم از اولِ آن مبحث، کلمه به کلمه کتاب را می‌خوانم و قیدها را مشخص می‌کنم و شکل‌ها را هم نگاه می‌کنم و بعد از آن بلافاصله به سراغ کتاب تست می‌روم و یک یا دو دور تست آموزشی برای آن مبحث می‌زنم و نکات مهم تست‌ها را در حاشیه کتاب درسی یادداشت می‌کنم. برای تست زمان‌دار هم ابتدا با زمان محدود تست می‌زنم، سپس تحلیل می‌کنم و اگر لازم بود، دوباره کتاب درسی را مرور می‌کنم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟

حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت. بیشتر وقتم را صرف تست‌زدن می‌کنم و غیر از مطالعه کتاب در بار اول برای یادگیری و مرورِ چند وقت یکبار، بقیه زمانم را صرف تست‌زدن و تحلیل تست‌ها می‌کنم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا سراغ تراز کل می‌روم و سپس به ترتیب درصدهای دروس زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی و زمین شناسی را نگاه می‌کنم. با نوشتن دلایلِ درست نزدنِ تست‌ها در آزمون، سعی می‌کنم آن دلایل را برطرف کنم تا پیشرفت کنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله. از دفتر برنامه‌ریزی کانون استفاده می‌کنم و تعداد تست و ساعت مطالعه‌ام را از روی دفترچه برنامه‌ریزی روزانه در انتهای هر هفته در آن یادداشت می‌کنم. با استفاده از این دفتر، می‌توانم عملکردم را در طول هر هفته و همچنین هفته‌های قبلی در یک نگاه مشاهده کنم و تصمیمات بهتری برای آینده بگیرم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های سه سطحی فیزیک هر سه پایه، کتاب‌های ۱۰ آزمون طرح نو شیمی و زیست شناسی. به نظر من کتاب‌های سه‌سطحی به دلیل داشتن سوالات استاندارد و گلچین‌شده آزمون‌های قبلی کانون، همراه با درصد پاسخگویی داوطلبان به آن‌ها، منبع مناسبی برای سنجش یادگیری، تست زمان‌دار و تسلط بیش‌تر هستند. کتاب‌های ۱۰ آزمون طرح نو هم برای جمع‌بندی می‌توانند مناسب باشند.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

فاصله نگرفتن از درس و پیشرفت بهتر در پایه‌ی بعدی.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

تست‌زنی بیش‌تر و آزمونی کارکردن و مرور و خلاصه‌نویسی برخی دروس گذشته.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

برنامه‌ریزی منظم و تعهد به برنامه.

 

آیا در برنامه‌ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله. در آخر هفته‌ها و فاصله بین آزمون‌ دادن و تحلیل‌ آزمون. استفاده از فضای مجازی یا خواندن کتاب غیر درسی یا ورزش و... .

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله، بیشتر کتاب‌های داستان. در سال دهم و یازدهم مطالعه غیردرسی بیشتری داشتم ولی امسال این مطالعه کمتر شده و فقط یکی دو کتاب با حجم کم را خواندم. البته این کتاب‌ها را در زمان‌های استراحت و فاصله بین قسمت‌های مطالعاتی به طور محدود مطالعه می‌کردم تا لطمه‌ای به درسم وارد نشود.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت‌و‌گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله در آخر هفته‌ها. بیش‌تر در مورد مسائل درسی و عملکرد هفتگی و گاهی هم مسائل غیردرسی و... با هم صحبت می‌کنیم. آنها هم وضعیت خوبی دارند و سعی می‌کنیم با این صحبت‌ها و تبادل نظرها، همه بتوانیم پیشرفت کنیم.

 

زمان‌هایی که خسته می‌شوید چه کاری انجام می‌دهید که دوباره به روال اصلی برگردید؟

دیدن فیلم‌های انگیزشی، گوش‌دادن به موسیقی خوب، گفت‌و‌گو با دوستان و فکرکردن به هدف و موقعیتِ ایجاد شده بعد از به دست آوردنِ آن و... . گاهی اوقات هم اگر آزمون مهمی در پیش نداشته باشم، نصف روز یا یک روزِ کامل را درس نمی‌خوانم و استراحت می‌کنم تا به روال عادی برگردم.

 

در مسیر پیوستگی در درس خواندن و آزمون خسته نشدید؟

گاهی خسته می‌شدم اما چون هدفم برایم مهم بود، تحمل این خستگی‌ها و شرایط برایم راحت‌تر می‌شد.

 

کنکور دی ماه را چطور دیدید؟

برای من بیش‌تر به عنوان یک شبیه‌ساز کنکور بود. چون هدف اصلی‌ام را کنکور دی قرار نداده بودم و سعی کردم دروس نیم‌سال اول دوازدهم و کل پایه و کمی از مطالب نیم‌سال دوم دوازدهم را قبل از آن جمع‌بندی کنم، اما تجربه‌ی خوبی برای برنامه‌ریزی بهتر برای آینده بود.


هدف‌گذاری شما برای امسال چیست ؟ (چه رتبه و دانشگاه و رشته ای)

فعلا هدفم یک رتبه خوب است تا آن موقع برای انتخاب رشته راحت‌تر عمل کنم. پس از کنکور، وقت بیشتری برای تحقیق در مورد رشته‌هاست و اکنون سعی می‌کنم تمرکزم را صرف درس و پیشرفت کنم.

 

در انتها کسی در حیطه درسی هست که در مسیر شما موثر بوده باشد؟

بله. آقای محمد‌امین حسین‌زاده دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که حدود 2 ماه مشاور تحصیلی من بودند. در سال یازدهم با ایشان آشنا شدم و روش مطالعه‌ام با ایشان بسیار تغییر کرد که این تغییر، باعث پیشرفت زیاد من شد.

 

چه توصیه‌ای برای بچه‌هایی که در شرایط شما هستند دارید؟

اگر هدفی دارند و به آن اطمینان دارند، برای آن تلاش کنند و می‌توانند از رتبه های برتر سال قبل و مشاورهای کنکور هم برای یاد گرفتن مسیر درست، کمک بگیرند. و برای شروع‌کردن هم، منتظر فراهم شدنِ بهترین شرایط نباشند.

Menu