گفت‌وگو با علیرضا بهمنی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

در این مقاله گفت‌وگو با علیرضا بهمنی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی را می‌خوانید.

گفت‌وگو با علیرضا بهمنی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

 

نام و نام خانوادگی: علیرضا بهمنی

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: روستای تنگه کتویه/ داراب/ فارس

شغل و تحصیلات مادر:خانه دار و دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: کارگر و بی سواد

سال های حضور در کانون : 5 سال(از هشتم تا دوازدهم)

میانگین تراز:7176 

تعداد کل آزمون: 178 آزمون

نام مدرسه: استعدادهای درخشان شهید دستغیب

مصاحبه گر: معصومه حاجی زاده

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

برادرم قبلاً عضو کانون بودند و در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند، بنده نیز به پیشنهاد ایشان و خانواده در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

کانون به من برنامه‌ریزی برای مطالعه را یاد داد، به‌خصوص در ایام کرونا که مدارس مجازی بود و همه‌ی دانش‌آموزان افت تحصیلی داشتند، یاد گرفتم که از درس فاصله نگیرم و برای خواندن حتماً در یک چارچوب قرار بگیرم. همچنین به من این امکان را داد تا مطالبی را که در کلاس یاد می‌گیرم در آزمون‌ها استفاده کنم و توجه در آموختن را در کلاس بالا ببرم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

خسته شدم اما حمایت خانواده و انگیزه‌ای که آن‌ها به من می‌دادند باعث می‌شد، برای هدفم مصمم‌تر شوم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادر و برادرم. هر دوی‌ آن‌ها بعد از آزمون کارنامه را مشاهده می‌کنند و همیشه یک گفتگو راجع‌به کارنامه بین ما رد و بدل می‌شود. در اکثر مواقع پیرامون ‌سؤالات نزده، غلط و علت آن، باهم صحبت می‌کنیم.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟

در همه‌ی آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت کردم، زیرا یک شِمای کلی از آزمون جمعه به من می‌دهد و باعث‌ می‌شود که نقاط ضعفم را شناسایی کنم و برای برطرف کردن آن‌ها در هفته‌ی‌ دوم اقدام نمایم. در آزمون مشابه پارسال نیز در صورتی‌که با بودجه‌بندی تطابق داشته باشد، شرکت می‌کنم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

در روز آزمون، از کارنامه اصلی برای مشاهده چند از ده و از عکس پاسخبرگ آزمونم برای تشخیص سؤالات دشوار و دام‌دار استفاده می‌کنم. یکی دیگر از ابزارهای مفید برای من، کارنامه‌ی پروژه‌ای است، که از آن برای بررسی سیر تراز‌ها و مقایسه‌ی خودم در سکوهای جبرانی کمک می‌گیرم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله من سعی کردم برنامه مدرسه و کانون را بهم سنجاق کنم و آن‌ها را باهم هماهنگ کنم، از آنجایی که برنامه‌ی مدرسه‌ی ما از کانون جلوتر است، پیش خوانی در آزمون‌ها را در الویت‌ کارهایم گذاشته‌ام و سعی کردم کمی جلوتر از بودجه بندی باشم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟

شیمی نقطه‌ی قوت من است، در تابستان مسائل را زیاد کار کردم و از مهر به بعد فقط آن‌ها را مرور می‌کردم. برای سایر بخش ها، کتاب درسی در الویت است، سپس سراغ نکات و تست‌های همان قسمت می‌روم.

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید، اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

بله، در ریاضی ابتدا 1 از 10 یا 2 از 10 بودم و درصدهایم خیلی پائین بود، تغییر روش دادم، ابتدا سؤالات نزده و غلط را بعد از هر آزمون علامت‌دار می‌کردم، یکبار آن‌ها را حل می‌کردم، اگر مجدد بلد نبودم، حتماً آن بخش را عمیق می‌خواندم و تحلیل می‌کردم تا کاملاً آن قسمت برایم جا بیافتد، سپس همان سؤال‌ها را پاسخ می‌دادم تا ارزیابی‌شوم. این کار را تا جایی ادامه می‌دادم که دیگر هیچ سؤالی را بدون جواب یا غلط نزنم. با این روش به نتیجه‌ی 6 از 10 رسیدم.

 

روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟

در روزهایی که مدرسه می‌روم، بین 5/4 تا 5 ساعت و در روزهای تعطیل 9 الی 10 درس‌ می‌خوانم؛ 70درصد این زمان را به تست‌زنی می‌پردازم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می‌روید؟

اول سراغ تراز و بعد رتبه در شهر و منطقه می‌روم. برای تحلیل کارنامه نیز از درس‌های ضعیف‌تر شروع می‌کنم و علت پایین‌ بودن عملکردم را بررسی می‌نمایم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بله مادر و برادرم. در بیشتر مواقع برادرم تجربیات خود را در اختیار من می‌گذارند. چنانچه افت تراز داشته باشم هر دوی آن‌ها با جملات امیدوار کننده انگیزه‌ام را برای تلاش بیشتر بالا می‌برند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟

بله از زمانی که ثبت نام کرده‌ام استفاده می‌کنم در این دو سال اخیر اهمیت استفاده از آن برایم بیشتر شده است. صفحه 182 دفتر برنامه ریزی برایم خیلی کاربردی بود.

 

آیا از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟

بله،در تمام آزمون‌ها تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر و منفی را پیاده می‌کنم، به این ترتیت حتماً یکبار تمام سؤالات را می‌خوانم. ابتدا به سؤالات ساده پاسخ می‌دهم، سپس سراغ سؤالات طولانی و وقت گیر می‌روم.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی پایه، برای دروس ریاضی، فیزیک و زیست را استفاده کردم از آنجایی که سطح بندی داشت خیلی به من برای کسب تراز بالا کمک می‌کرد. در اکثر مواقع به آمار پاسخ گویی دانش‌آموزان در کنار سؤالات توجه می‌کردم و یکی از معیارهای انتخاب سؤال همین آمار‌ها بود.

 

آیا از سایت کانون و مجله آزمون هم استفاده می‌کنید؟ کدام بخش برای‌تان جذابیت بیشتری دارد؟

بله، بخش مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکور برایم جذابیت داشت. میزان ساعت مطالعه، روش‌های مطالعه آن‌ها و همچنین نحوه‌ی این‌که نقطه ضعف‌شان چطور تبدیل به نقطه‌ی قوت پایدارشان می‌شود برایم آموزنده بود.

از سایت کانون بخش مربوط به منطق آزمون بعدی را حتماً مطالعه می‌کنم تا برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی مناسب داشته ‌باشم.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

پیوستگی در آزمون باعث می‌شد که از درس خواندن فاصله نگیرم. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در آن حضور داشتم، آزمون‌های تابستان گذشته بود. این آزمون‌ها تاثیر به سزایی در پیش‌خوانی دروس دوازدهم برایم داشت و همین موضوع باعث شد با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری سال تحصیلی را‌ آغاز کنم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟ 

به‌خاطر حضور در مدرسه تمرکزم روی پایه‌ی دوازدهم کم‌تر بود، تصمیم گرفتم که دوازدهم را به دو دلیل با جدیت بیشتر مطالعه کنم، یکی شرکت در کنکور تیر و دیگری امتحانات نهایی پایان سال.

 

فکر می‌کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

خانواده و خودم معتقد هستیم که با درس خواندن به بهترین جایگاه می‌توان رسید. همین هدف، یکی از دلایل علاقه‌ی من به درس‌ خواندن است.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، بیشتر از طریق فضای مجازی اخبار ورزشی را دنبال می‌کنم و در مواقعی که مسابقه‌ی فوتبال باشد، طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که بتوانم آن مسابقه‌ را تماشا ‌کنم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله، مادرم نوشتن و خواندن اسمم را قبل از مدرسه به من یاد دادند. اعداد را هم تا 10 می‌نوشتم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟

بله، اغلب برایم کتاب‌های داستان می‌خواندند، در مورد مطالعه‌ی غیر درسی نیز به‌خاطر علاقه‌ام به تاریخ،  تا سال گذشته در این زمینه کتاب‌های زیادی خواندم اما امسال خیر.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟

من دوستان صمیمی زیادی دارم، همه‌ی آن‌ها کانونی هستند و با هم رقابت سالمی داریم، در اکثر مواقع جز نفرات برتر شهر می‌شویم. بیشتر محور صحبت‌هایم درس، تراز و کارنامه‌ است.

 

آیا مشاور هم داشتید؟

خیر،  فقط مشاوران کادر مدرسه بودند که تجربیات خود را انتقال می‌دادند و گاهی اوقات از دانش‌آ‌موزان برتر سنوات قبل دعوت می‌کردند تا در مدرسه، در برخی زمینه‌ها ما را راهنمایی‌ کنند.

 

تاثیر مدرسه در سال آخر برای‌تان چگونه است؟

مدرسه یک فضای رقابتی دوستانه و سالم را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است و به نظر من باعث با انگیزه‌تر شدن دانش‌آموزان می‌شود.

 

از کدام‌یک از معلم‌هایتان تشکر می‌‌کنید و چرا؟

آقای کمانی معلم شیمی. شیوه تدریس ایشان فراتر از یک معلم است و همین موضوع باعث شد که به شیمی علاقه‌مند شوم و برای حل مسائل همیشه خودم را درگیر کنم.

 

نقش خانواده‌تان در این سال تحصیلی به چه شکلی بود؟

خانواده‌ام امسال خیلی با من همراه هستند. آن‌ها فضای خانه را آرام و به دور از تشویش قرار می‌دهند و از تعداد دید و بازدید‌ها و مهمانی‌ها کم کرده‌اند.

 

آیا در کنکور دی شرکت کردید؟چه دستاوردهایی برای شما این آزمون داشت؟

بله، در کنکور دی به عنوان یک آزمون آزمایشی شرکت کردم، آمادگی 100درصدی نداشتم و بیشتر هدفم آشنایی با سؤالات و پیاده کردن تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان در کنکور بود. من روز کنکور سعی کردم همه سؤالات را یک دور بخوانم آن‌ها را به دو دسته تقسیم کردم، سؤالات نیم سال دوم دوازدهم که هنوز نخوانده بودم و تصور کردم بلد نیستم و دسته‌ی دوم مابقی پایه‌ها که بلدم. تلاشم بر این بود که در طول آزمون از دسته دوم به حداکثر سؤالات پاسخ درست بدهم و حتماً سؤالات ساده را جواب دهم.

 

 

 

 

Menu