فواید تعیین (هدف) قبل از شروع به فعالیت - اصغر ستاری

در این مطلب میخواهیم فواید تعیین هدف قبل از شروع به فعالیت و مطالعه را مشخص کنیم و به بررسی جمعی آنها بپردازیم و ببینیم چه کمکی میتواند به روند تحصیلی ما بکند.

فواید تعیین (هدف) قبل از شروع به فعالیت - اصغر ستاری

باعرض سلام واحترام خدمت همه دوستان گرامی و با آرزوی موفقیت برای شما.

این مقاله ما درباره تعیین هدف قبل از فعالیت و مطالعه ( کنکور) است که 

بدانیم چه فوایدی میتواند داشته باشد و باعث پیشرفت ما بشود.


من اصغر ستاری رتبه 74 منطقه دو کنکور 1401 
و دانشجوی رشته روانشناسی 
دانشگاه شیهد بهشتی هستم
فواید تعیین (هدف) قبل از شروع به فعالیت - اصغر ستاری


اولین و مهم ترین کار برای شروع یک فعالیت، انتخاب هدف است.داشتن هدف یکی از مهمترین محرک ها برای پیشرفت و رو به جلو حرکت کردن است.

علاوه براین مشخص بودن هدف بعضی از مسایل و مشکلات را نیز حل میکند. مثلا

1)جهت دادن به زندگی : وقتی شما هدفی را انتخاب میکنید به زندگی خود جهت میدهید. معین کردن هدف قبل از هر فعالیتی (در اینجا مطالعه و کنکور) باعث میشود یک آینده نگری خاص ودلپذیر داشته باشید وبا تکیه بر این هدف خاص و تعریف شده به فعالیت وکار بپردازید و مطالعه کنید. و هنگامیکه سستی و تنبلی به سراغتان آمد ،بدانید که یک هدفی دارید که باید برای رسیدن به آن باید سختی بکشید و با مرور هدف در ذهن خود بر سختی ها فايق بیایید.

 

2)پاسخی مهم برای سوال (چرا درس میخوانیم؟) : احتمالا همه یا اکثر دانش آموزان این را از دوستان یا آشنایان خود شنیده اند که : واس چی درس میخونی؟ آخرش که چی؟

اگر قبل از کنکور هدف خودرا معین کنید به نوعی به این سوال پاسخ میدهید و تکلیفتان را باخودتان مشخص میکنید. حتما باید بگویم که نداشتن هدف برای یک انسان شبیه یک قایق است که نمیداند باید در دریای بیکران به کدام سمت و سو برود. و در این حالت بادهای موافق و مخالف و جریان آب این قایق سرگردان را به ناکجا آباد خواهند برد.ولی اگر مقصد مشخص باشد درمقابل همه جریانات مخالف ایستادگی میکند.

 

3)هدف، مقدمه و کمک کننده برنامه ریزی : شما برای اینکه برای درس خواندن خود یک برنامه منظم و منسجم داشته باشید ( که ضروری است) از قبل باید هدف مشخص داشته باشید تا متناسب با هدف خود برنامه ریزی مناسبی انجام بدهید. زیرا هرهدفی باتوجه به ارزش و اعتبار خود و همچنین بزرگی خود ، اراده و برنامه ای متناسب میخواهد.

 

4)هدف داشتن انگیزه ای برای انجام کارهای سخت: برای اینکه به بعضی از اهداف برسیم باید کارهای سخت و طاقت فرسایی را انجام بدهیم و روبروی مشکلات بزرگی استواری خود را حفظ کنیم. گاهی اوقات توان ما و قدرت ما تحلیل میرود و دیگر نای تلاش را نداریم و از حرکت باز می ایستیم. اینگونه لحظات است که هدف ما و آرزوی مخفی که در دلمان است نوری به مسیر ما تابانده و مارا برای ادامه دادن و به هدف رسیدن ترغیب میکند. پس حتما باید یک محرکی داشته باشیم که مارا به سمت اهدافمان سوق دهد.

نکات مهم دیگری درباره هدف

 

در انتخاب اهداف خود باید واقع بینانه عمل کنیم و با توجه به توانایی و استعداد و علايقمان هدف خودرا تعیین کنیم. یعنی اهدافی که نه از روی تعریف دیگران بلکه دلخواه خودمان بوده و متناسب با توانایی هایمان باشند که بتوانیم به آنها برسیم.

جمله بالا به این معنی نیست که اهداف بزرگ را انتخاب نکنید 

بلکه هدف باید نه خیلی کوچک باشد که انگیزه را در وجود ما ایجا نکند

و نباید خیلی بزرگ باشد که ترس از نرسیدن به هدف انگیزه مارا از بین ببرد.

اهداف بزرگ خودرا به کوتاه مدت – میان مدت – بلند مدت تقسیم بکنید که این کار مسیر رسیدن به هدف اصلی را پیوسته کرده و با رسیدن به اهداف کوچکتر این مسیر را راحتتر و شیرین تر طی میکند.

 

((در آخر مطلب آرزو میکنم که به شناخت دقیق از خود و توانایی ها و شرایطتان برسید و بتوانید 

بهترین اهداف را برگزینید تا درزندگی خود به فردی درخشان وصاحب نام در زمینه تحصیل تبدیل شوید))


دانش آموزان عزیز شما میتوانید برای انتخاب پشتیبان ویژه و مشاوره کنکور

از رتبه برترهای سال های قبل با شماره 0218451 تماس گرفته 

یا از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 لینک صفحه


 تهیه شده توسط : اصغر ستاری

 

Menu