دام احتمالی - زیست دهم - آزمون 22مهر - نگین کیانی

در این مطلب قصد داریم یک دام از کتاب زیست دهم برای آزمون 22 مهر پیش بینی کنیم ، با بررسی این دام احتمالی ، هم مبحث را بهتر یاد می‌گیریم و هم در صورت مواجه شدن با آن‌ها درآزمون اشتباه نمی‌کنیم.

دام احتمالی - زیست دهم - آزمون 22مهر - نگین کیانی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم یک دام از کتاب زیست دهم برای آزمون 8 مهر پیش بینی کنیم ، با بررسی این دام احتمالی ، هم مبحث را بهتر یاد می گیریم و هم در صورت مواجه شدن با آن ها درآزمون اشتباه نمی کنیم.

من نگین کیانی هستم، رتبه ۱۹۹ منطقه دو و ۴۰۳ کشوری کنکور ۹۹، دانشجوی پزشکی علوم پزشکی مشهد

دام احتمالی - زیست دهم - آزمون 22مهر - نگین کیانی

نگين كياني خليران

دانشجوي پزشكي علوم پزشكي مشهد-رتبه 199منطقه دو كنكور99 و403كشوري تجربي

فصل اول زيست يازدهم ، آغاز زيست شناسي اين پايه و يكي از مهم ترين فصل هاي كتاب محسوب مي شود. چراكه سوالات تركيبي بسياري تقريبا با تمامي فصول اين كتاب به خصوص فصل 4 و پايه هاي ديگر به چشم مي خورد. مباحث مهمي همچون پتانسيل عمل سلول عصبي و آناتومي مغز و نخاع انسان را مي آموزيد كه بسيار شيرين و درعين حال پرنكته است . توجه به شكل ها و نمودارهاي كتاب را حتما مورد توجه قرار بديد:)

يك دام احتمالي را ببينيم... 

كدام يك از موارد زير در ارتباط با آناتومي مغز انسان صحيح نيست؟

الف)سطح بخش قشري مخ از ماده سفيد آن بيشتر است.

ب)از نماي كناري همه ساختارهاي اصلي مغز ديده مي شود ولي از بالا فقط لوب هاي پيشاني،آهيانه و پس سري را مي بينيم.

پ)در سطح شكمي نخاع يك شكاف مركزي ديده مي شود ولي در سطح پشتي آن سه شيار قرار دارد.

ت)لوب آهيانه مخ با شيارهاي بيشتري نسبت به بقيه لوبها درارتباط است.

پاسخ تشريحي و توضيحات تست: (براي دريافت جزوه كامل روي لينك تنظیم عصبی-زیست یازدهم -نکته جمع بندی تست -نگین کیانی كليك فرماييد.) 

  1. شکل نیمکره های مخ :قشر خاکستری و مرکز سفید،4 شیار اصلی دارد شیار طولی،مرکزی و دو شیار جانبی که شیار طولی از همه قطورتر است.بخش هایی از ماده خاکستری مغز درماده سفید وجود دارد که هسته های مغزی را تشکیل میدهد. حفره ای درانتهای جمجمه پشتی است که محل قرارگیری سیاهرگ میباشد.

شکل نخاع:ماده خاکستری(Hمانند،شبیه Xیا پروانه نیز گفته میشود) در مرکز و سفید درخارج قرار دارد.یک شکاف قدامی یا شکمی دارد و 5 شیار که سه عدد ان در خلف و دو عدد در جلو قرار دارد. شیارهای جلو پیرامون شکاف قدامی هستند. ماده خاکستری در جلو قطور تر و کوتاه تر است و میتوان گفت نسبت حجم ماده خاکستری به سفید در قدام بیشتره.در خلف نخاع ماده خاکستری تا انتهایی ترین بخش ممکن پیش رفته و برای همین است که اعصاب حسی که محل ورودشان با نخاع از قسمت خلفی ان است بدون عبور از ماده سفید مستقیم وارد ماده خاکستری میشوند.

  1. تنها لوبهای پس سری و گیج گاهی اند که درتماس با مخچه اند ولی تنها لوب پس سری درتماس ان است.
  2. در بغل همه ساختارهای مغز را میبینیم ولی ازبالا تنها پیشانی+آهیانه و پس سری است
  3. لوب اهیانه و گیجگاهی با سه لب درتماس است ولی پیشانی و پس سری تنها با دو لوب

شیار بین دو نیمکره درارتباط با همه لوبهاست بجز لوب گیج گاهی در کل 4 شیار درمغز داریم.لوب اهیانه با شیارهای بیشتری درارتباطه.

توضیحات دام تست: همانطور که گفته شد، مهم ترین مباحث این فصل که بسيار تكرار شده اند، پتانسيل عمل و استراحت سلول و اناتومي مغزونخاع است . دقت کنید اکثر سوال های طرح شده از این مباحث همان شکل های کتاب درسی هستند پس حتما آنهارا به خاطر بسپارید.نكات بالا نيز از شكل هاي كتاب به دست آمده و هيچ يك خارج كتاب نيستند.دقت كنيد در اين سوال اگرچه همه گزينه ها درست هستند ولي چون در صورت سوال گفته شده عبارات صحيح مرتبط با مغز انسان بنابراين پاسخ سوال ما گزينه اي خواهد بود كه درارتباط با نخاع توضيحاتي داده،درسوالات مربوط به اناتومي انسان به اين دام احتمالي طراحان عزيز  توجه اكيد داشته باشيد؛)

اگر از این مباحث دامی به نظرتان آمد، در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

صفحه ی اینستاگرام ما

دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتوانیم ارتباطمان را با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتان باشیم ، صفحه ی اینستاگرام را بسازیم و همراهتان باشیم . برای دیدن صفحه ما روی لینك زير كليك كنيد.

لينك كانال تلگرام ما

تهیه کننده:نگین کیانی، دانشجوی پزشکی مشهد

سپاس از توجه شما

Menu