گفتگو با نهال اکبری رتبه 268 منطقه 3 رشته انسانی از گچساران

از کلاس هشتم تا دوازدهم به مدت 5 سال پیوسته عضو کانون بوده ام ، کلاس پنجم و ششم هم عضو کانون بوده ام. جمعا 7 سال کانونی بودم.

گفتگو با نهال اکبری رتبه 268 منطقه 3 رشته انسانی از گچساران

خودتان را معرفی کنید؟ 

نهال اکبری هستم ، رتبه 268 رشته انسانی از شهر گچساران.

 چند سال عضو کانون بوده اید؟ 

از کلاس هشتم تا دوازدهم به مدت 5 سال پیوسته عضو کانون بوده ام ، کلاس پنجم و ششم هم عضو کانون بوده ام.

جمعا 7 سال کانونی بودم.

 شغل پدر و مادرتان چیست؟ 

مادرم دیپلم و خانه دار هستند.پدرم فوق لیسانس ، کارمند شرکت نفت هستند.

با پیشنهاد چه کسی به کانون آمدید؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

خواهرم 9 سال دانش آموز کانون بود ، به پیشنهاد خانواده عضو کانون شدم .پدر و مادرم استقبال کردند.

بعضی از دانش آموزان می‌گویند اوایل شرکت در آزمون‌ها برایمان جدی نبود و بعد جدی گرفتیم؟ شما از چه زمانی آزمون‌ها را جدی گرفتید؟

من از همان ابتدا شرکت در آزمون ها را جدی گرفتم و سعی کردم غیبت نداشته باشم ، البته این را هم بگویم که از ابتدا تراز من بالا نبود .دانش آموزان نباید بگذارند این دلیلی بر عدم انگیزه آنها شود.پیشرفت در آزمون ها به مرور بدست می آید.

استراتژی اصلی شما در مطالعه در سال دوازدهم چه بود؟ 

من در تابستان دروس پایه ( دهم و یازدهم ) را خوب مطالعه و جمع بندی کرده بودم و به طور جدی در آزمون ها شرکت می کردم، این باعث شد با شروع سال تحصیلی تمرکز اصلی من روی دروس دوازدهم باشد و وقت بیشتری صرف تسلط بر مطالب آن می کردم.برنامه راهبردی قلم چی به من خیلی در برنامه ریزی کمک می کرد ، از آنجا که دروس انسانی نیاز به مرور فراوان دارند و در کنار دروس دوازدهم دروس پایه را نیز مطالعه می کردم.

بعضی از دانش آموزان تصور می‌کنند رتبه‌های تک رقمی کنکور در هیچ درسی مشکل ندارند، ایا این تصور درستی هست؟ 

من اینطور فکر نمی کنم چون برای خودم هم دروسی بودند که نیاز به تلاش و وقت بیشتری برای تسلط به مطالب داشتم ، گمان می کنم همه همینطور باشند.

خودتنظیمی را در روز کنکور به چه صورت انجام دادید؟

من از ثب قبل برای روز کنکور کاملا" برنامه ریزی کرده بودم ، شیوه مدیریت دفترچه ام را مشخص کرده بودم و می دانستم برای هر درس چقدر وقت خواهم گذاشت و سعی داشتم آرامش خود را حفظ کنم ، بدیهی است که همه استرس دارند ، اما باید تا جایی که می توانند نگرانی را از خود دور کنند.

از مدیریت خودتان در جلسه‌ی کنکور چه ارزیابی‌ای دارید؟

با توجه به برنامه ریزی که داشتم توانستم نهایت آنچه که بلد بودم را پیاده کنم.از این بابت راضی هستم.

روش‌های مدیریت زمان را چند بار تمرین کردید؟

از تابستان دوازدهم مدیریت زمان در آزمون برای من جدی تر شد ، پیوسته آن را تمرین می کردم و آزمون های قلم چی به من در رسیدن به مهارت در مدیریت زمان کمک ویژه کرد.

پیوستگی شما به آزمون‌ها در سه سال آخر چقدر بود؟

از زمانی که بطور جدی شروع کردم ، یعنی مهر ماه پایه یازدهم ، به بعد هیچ غیبتی نداشتم ، برنامه ریزی من همگام با آزمون های قلم چی بود پس پیوستگی شرکت در آنها نیز برای من خیلی اهمیت داشت.

 در این دوره‌ای که در کانون بودی چیزهایی را که یادگرفتی و بعدا ادامه خواهی داد، چیست؟

برنامه ریزی و هدف گذاری را یاد گرفتم.بنظرم در تمام مراحل زندگی برای رسیدن به موفقیت باید برنامه ریزی داشت و با هدف گذاری گام به گام به نتیجه مطلوب رسید.

دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ چه کمکی برایت بود؟ روزی هم که درس نمی‌خواندی، می‌نوشتی؟ 

بله ، اول اینکه نشان می داد چقدر در انجام برنامه ریزی شخصی ام موفق بوده ام و اینکه طی دو هفته چه زمانی باید مطالعه مطالب تمام شوند و چه زمانی به مرور و تست بیشتر بپردازم.سعی می کردم در هیچ روزی ساعت مطالعه ام به صفر نرسد ، اما روزهایی که کمتر درس می خواندم یا به تایم استراحت اختصاص داده بودم را نیز یادداشت می کردم.

نظرت در مورد کتاب‌های سه سطحی چیست؟ کدام درس‌ها را داشتی؟ کتاب سه سطحی را ابتدا کار می‌کردی یا بعد از خواندن درس‌ها؟

در دروس تاریخ ، جغرافیا ، عربی و ادبیات فارسی .چون حجم مطالب بسیار زیاد بود و نیاز به تست های سطح بالا داشتند من از این منابع استفاده می کردم و راضی بودم.

 از کدام کتاب آبی بیشتر استفاده می‌کردی؟

ریاضی ، اقتصاد ، درسنامه بسیار خوب و سوالات دسته بندی شده (پیمانه ای) این کتاب ها به من کمک می کرد تا بتوانم یک دور مطالب را یاد بگیرم و با تست زدن به مهارت برسم.

 در مطالعه روش بازیابی را اجرا می‌کردی یا درس خواندن؟

از روش بازیابی بیشتر در دوران جمع بندی پایه یازدهم و دوازدهم و یک ماه قبل از کنکور استفاده می کردم ، اما تا پیش از فراگیری کامل مطالب کتاب این روش را توصیه نمی کنم.

در زمان مطالعه چند درصد متنی می‌خواندی و چند درصد آزمون بود؟

اولویت من تسلط بر متن کتاب بود و در کنار آن تست هم می زدم و از آنجا که همراه با برنامه راهبردی قلم چی پیش می رفتم برای آزمون هم آماده می شدم ، باز هم می گویم ، دروس انسانی نیاز به مرور فراوان دارند پس این دو شیوه چندان از هم فاصله ندارند.

چند ساعت در روز مطالعه می‌کردی؟

من بخاطر شرایط خاصم نمی توانستم تایم بسیار زیادی را پشت میز مطالعه سپری کنم ، میانگین مطالعه من در سال آخر 9 تا 10 ساعت بود و گاهی به 11 ساعت هم می رسید.

  آیا درسی بود که در آن روش درس خواندت را عوض کرده باشی و نتیجه گرفتی؟

بله.زبان و ریاضی.

در طول روز به سایت کانون مراجعه می‌کردی؟ 

بله من در طول هفته چند بار به کارنامه های مختلفم در سایت مراجعه می کردم برای یادآوری نقاط قوت و ضعفم .کارنامه های کانون تحلیل بسیار خوبی به دانش آموزان نشان می دهند که این می تواند در برنامه ریزی بسیار مفید و موثر باشد.

از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده می‌کردی؟

کارنامه روز آزمون و کارنامه پروژه ای . به نظر من خیلی مهم است که دانش آموزان متوجه نقاط قوت و ضعف خودشان باشند و نتیجه تلاش هایشان را ارزیابی کنند.از کارنامه پروژه ای برای مقایسه عملکرد خودم در بازه های زمانی استفاده می کردم.

 پدر و مادر و خواهرت در این دوران چه کمکی به تو می‌کردند؟

قطعا" خانواده مهم ترین نقش را در موفقیت هر شخصی ، جدای از تلاش های خود او دارد. پدر و مادرم با حمایت عاطفی که داشتند همواره در کنارم بودند ، خواهرم تجربه کنکور را قبل از من داشت ، البته او رشته اش تجربی بود و فقط دروس عمومی درس مشترک ما بود و در این مورد او همیشه به من کمک می کرد و از روش های مطالعه ای که پیشنهاد می داد همواره استفاده مفید می کردم.

نظرت در مورد آزمون‌های کانون چیست؟

مهم ترین ویژگی این آزمون ها ، شاید جامعه آماری بالایشان باشد که به دانش آموزان کمک می کند که سطح خود را با دیگران بسنجند ، کارنامه های این آزمون ها نیز خیلی در ارزیابی و پیشرفت به دانش آموزان کمک می کنند.

 آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردی؟ 

بله من تمامی آزمون ها را شرکت می کردم و حضور در این آزمون ها باعث می شد عملکرد خودم را یک هفته زودتر مشاهده کنم و در صورت نیاز تغییری در برنامه ریزی ام ایجاد کنم و از آزمون ها فاصله نگیرم.

نظرت در مورد آزمون‌های هدیه که غیرکانونی‌ها هم درآن شرکت می‌کنند، چیست؟

فکر می کنم فرصت بسیار خوبی برای آشنایی آنها با آزمون های کانون و سطح سوالات باشد.

 در این مسیری که طی کردید این طراحی مسیر را از کی شروع کردید؟

از ابتدای سال تحصیلی یازدهم من بطور جدی شروع کردم و پیشرفت اصلی من نیز از آن موقع آغاز شد.

 توصیه‌ی شما برای کسانی که قرار است سال آینده کنکور دهند، چیست؟

مهم ترین توصیه من این است که برنامه ریزی داشته باشند .کنکور یک مسیر پیوسته و طولانی است .نباید انرژیشان را در ابتدای راه صرف کنند ، بهتر است با ساعت مطالعه متوسط شروع کنند و از تجربه رتبه برترهای سال های گذشته استفاده کنند اما خود را مقایسه نکنند .هر کس نقاط قوت و ضعف خود را دارد.دانش آموزان باید فقط بر روی هدف خودشان تمرکز کنند.

نظرت در مورد کتاب زرد چیست؟

سوالات کنکور سال های گذشته همیشه بهترین و استاندارد ترین منبع برای دانش آموزان هستند. در یک ماه آخر چندین کنکور شبیه ساز به کمک همین کتابهای زرد از خودم گرفتم .گفتگو با نهال اکبری رتبه 268 منطقه 3 رشته انسانی از گچساران

Menu