راه حل های داشتن فرزندی باهوش

برای داشتن فرزندی باهوش چند کار اساسی است که اگر هر پدر و مادری به آن ها توجه نشان دهند، در حقیقت به نتیجه مطلوب دست خواهند یافت.

راه حل های داشتن فرزندی باهوش

براي داشتن فرزندي باهوش چند کار اساسي است که اگر هر پدر و مادري به آن ها توجه نشان دهند، در حقيقت به نتيجه مطلوب دست خواهند يافت.

10 کار اساسي و ساده که براي داشتن فرزندي باهوش مي توان انجام داد در مطلب پيش رو آورده شده است.

بازي هاي فکري

شطرنج، جدول متقاطع، رمز نوشته ها و چيستان ها همه مغز را پرورش مي دهند و مانند ژيمناستيک ذهني هستند. بازي هايي مانند سودوکو هم سرگرم کننده اند و هم قدرت تفکر استراتژيک، حل مسئله و تصميم گيري هاي پيچيده را ارتقا مي دهند. پازل هاي دشوار براي فرزندتان طراحي کنيد و به او کمک کنيد که مسائل سخت را حل کند.

آموزش موسيقي

دروس موسيقي هم براي او جالبند و هم يادگيري را بهبود مي دهند. طبق پژوهشي از سوي محققين دانشگاه تورنتو، دروس مداوم موسيقي براي آي کيو و عملکرد آکادميک بچه ها مفيد است و هرچه او در کودکي سال هاي بيشتري را به يادگيري موسيقي گذراند، تأثير آن بيشتر است. کساني که در کودکي آموزش موسيقي مي بينند در مدرسه نمرات بهتري مي آورند و در بزرگسالي آي کيوي بالاتري خواهند داشت.

شير مادر

شير مادر غذاي اصلي مغز کودک است. مطالعات مختلف نشان داده اند که شيردهي اثرات مثبت متعددي براي نوزادان دارند. از عفونت هاي خطرناک جلوگيري مي کند و تغذيه اساسي و اصلي براي او فراهم مي کند. پژوهشگران دانمارکي ثابت کرده اند که شير مادر بچه ها را سالم تر و باهوش تر مي کند. شيردهي مادر به نوزاد مزاياي بلندمدت دارد.

 اهميت دادن به ورزش

مطالعات پژوهشگران دانشگاه ايلينويز نشان دهنده رابطه محکمي بين نمرات ورزش و موفقيت علمي و آکادميک بين دانش آموزان مقطع ابتدائي هستند. حضور يافتن در ورزش هاي مرتب موجب تقويت اعتماد به نفس، کار تيمي و رهبري مي شود. اين مطالعه ثابت کرد که ۸۱ درصد از مديران خانم وقتي دانش آموز بودند ورزش هاي تيمي انجام مي دادند. پس بجاي آنکه بعد از شام جلوي تلويزيون دراز بکشيد، پياده روي کنيد. فرزندان خود را تشويق به ورزش مداوم و فعاليت هاي تيمي کنيد.

بازي هاي ويدئويي

بازي هاي ويدئويي نزد والدين زياد محبوب نيستند. چون عموماً خشن هستند و موجب انزوا و بي فکري بچه مي شوند. ولي بايد اعتراف کرد که بعضي از بازي هاي ويدئويي هستند که تفکر استراتژيک و مهارت هاي برنامه ريزي را ارتقا مي دهند و بعضي ديگر مهارت هاي حرکتي و حافظه را در ميان کودکان رشد مي دهند. پژوهشي که در دانشگاه روچستر انجام شد نشان داد که شرکت کنندگاني که بازي هاي ويدئويي انجام مي دهند مهارت هاي ديداري آنها بهتر و سريعتر از شرکت کنندگاني بود که بازي هاي ويدئويي انجام نمي دهند.

حذف فست فود

حذف شکر و قند، چربي ها، روغن هاي ترانس و فست فودها از رژيم غذايي فرزندتان و جايگزيني آنها با مواد غذايي بهتر و غني تر براي رشد جسمي، حرکتي و ذهني اوليه فرزندتان بسيار خوب است، به خصوص در دو سال اوليه زندگي. براي مثال، بچه ها براي رشد بافت مغزي سالم به آهن نياز دارند و بچه هايي که کمبود آهن دارند، تکانه هاي عصبي کندتري دارند. بچه هايي که تغذيه ضعيفي دارند در مبارزه با عفونت ها مشکلات بيشتري دارند و اين باعث مي شود که در مدرسه ضعيف باشند و از همکلاسي هايشان عقب بيفتند. به چيزي که فرزندانتان مي خورند دقت کنيد.

تقويت کنجکاوي

کارشناسان مي گويند والديني که کنجکاوي نشان مي دهند و فرزندان خود را به بررسي ايده هاي جديد و يادگيري و جستجوي چيزهاي تازه تشويق مي کنند، آينده بهتري براي آنها رقم مي زنند. جستجوي دانش و علم بسيار مهم است. از آنها سوال بپرسيد و سرگرمي ها و علايق آنها را حمايت کنيد، به آنها مهارت هاي جديدي بياموزيد و گاهي آنها را به سفرهاي علمي ببريد تا کنجکاوي ذهني آنها تقويت شود.

مطالعه

اين روش که امتحان خود را پس داده است قطعاً در پرورش هوش فرزندتان تأثير دارد و روشي کم هزينه براي بهبود يادگيري و رشد ادراکي همه کودکان است. از سن کم شروع به کتاب خواندن براي بچه نماييد. او را در کتابخانه اي ثبت نام کنيد و هميشه در خانه کتاب هاي زيادي داشته باشيد.

 آموزش اعتماد به نفس

به خصوص در نوجواني بچه ها درگير تفکر منفي مي شود و اين تفکر منفي پتانسيل آنها را محدود مي کند. روانشناسان کودک والدين را تشويق مي کنند که بچه هاي خود تشويق به خوش بيني و تفکر مثبت کنند. شرکت کردن در ورزش هاي تيمي و فعاليت هاي اجتماعي ديگر به ايجاد اعتماد به نفس در بچه در دوران سخت “نوجواني و بلوغ” کمک مي کند.

خوردن صبحانه

يک گروه تحقيقاتي در دهه هفتاد ثابت کردند که خوردن صبحانه حافظه، دقت و يادگيري را تقويت مي کند. بچه هايي که صبحانه نمي خورند، زودتر خسته مي شوند و ديرتر از آنهايي که صبحانه خوبي مي خورند، واکنش نشان مي دهند. با مشغله امروزي نمي توان هر روز نشست و صبحانه کاملي خورد. ولي يک ليوان شير و يک لقمه غذاي حاضري باعث مي شود که بچه تا ظهر که ناهار بخورد، دقت و تمرکز بيشتري در مدرسه داشته باشد.

منبع :

Menu