گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول ایلیا اخلاقی

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول ایلیا اخلاقی.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول ایلیا اخلاقی

نام و نام خانوادگی: ایلیا اخلاقی

نام شهر: پارس آباد

میانگین تراز: 7031

رشته تحصیلی: تجربی

تحصیلات مادر: لیسانس

تحصیلات پدر: دیپلم

شغل مادر: تدریس

شغل پدر: خیاط

 

میانگین درصد:

ادبیات 60 / عربی 80 / دینی 80 / زبان 80 / شیمی 80 / فیزیک 80 / زیست 65 / ریاضی 50 / زمین 20 


مهم ترین چیز در رسیدن به به تراز های بالا از نظر من پیوستگی در مطالعه است...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از ابتدای همین سال تحصیلی کانونی شدم و بودجه بندی آزمون ها و آزمون های آفلاین مثل هدف گذاری، تک درسی و ... از مهم ترین دلایل من برای شرکت در آزمون های کانون بود.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

هدف از شرکت در آزمون قطعا سنجش میزان یادگیری و مطالعه در طول بازه ی زمانی بین آزمون هاست و این مهم بدون پیوستگی و شرکت مداوم در آزمونها حتی در صورت نرساندن بودجه بدست نمی آید چون بعد از آزمون می توان دلایل و مانع هایی که باعث عقب افتادگی شده اند را شناسایی و رفع کرد.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

از نظر من آزمون های هدف گذاری نشان دهنده کیفیت مطالعه در هفته ی اول آزمون، آزمون مشابه پارسال نشان دهنده ی وضعیت کلی مطالعه و آزمون اصلی نشان دهنده نقاط قوت و ضعف در مطالعه بودجه بندی مورد نظر می باشد.  


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

از اول سال دفترچه های سوالات را از کانون دریافت می کردم و با مهیا کردن شرایط آزمون در خانه اقدام به حل سوالات می کردم. 

 

5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می دهید یا مقایسه با دیگران؟ چقدر تراز و درصد دیگران برای شما مهم است؟

در ساعات اولیه اعلام نتایج و رتبه بندی ها بیشتر تحت تاثیر نتایج دیگران قرار می گیرم ولی با گذشتن چند ساعت و شروع تحلیل آزمون چندان اهمیتی به درصد های دیگران نمی دهم و وضعیت خودم برایم مهم است.  


6-آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

با توجه به اینکه بودجه بندی آزمون های هدف گذاری بیشتر پایه دوازدهم می باشد، این امر باعث می شود که دروس دوازدهم تا پایان هفته اول تمام بشوند و هفته ی دوم مرور و تثبیت انجام شود، معمولا پایه قبلا خوانده شده است و این دوازدهم است که مطالب جدیدی دارد و مرور بیشترش باعث پیشرفت درصد و تراز می شود. 


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

آزمون های هدف گذاری معمولا جمعه یا شنبه و مشابه پارسال با توجه به اتمام بودجه، چهارشنبه سعی می کنم که پاسخ بدهم و برای بیشتر تجربه کردن شرایط آزمون در طول سال با زمان کنکور همه ی تست ها را با هم حل می کنم. 


8- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کردید؟

از سال دهم هدف را انتخاب کردم و درس خواندن را جدی شروع کردم ولی طی سال دهم و یازدهم بیشتر سعی در یادگیری مطالب به صورت عمیق داشتم و تست زنی را از اواسط مرداد ماه دوازدهم شروع کردم. 


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین ترازم 7028 بود که در طول سال به جز سه آزمون که 6400 و 6900 و 7500 بود تغییر چندانی نداشته و هدفم پیوستگی این تراز و تلاش برای افزایشش بوده است. 


10-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

بودجه بندی قلم چی باعث جلو افتادن از مدرسه شده به نحوی که امتحانات تستی یا تشریحی که برگزار می شد، حکم مرور و تثبیت مطالعه می شود. 

 

 برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

قطعا یکی از بزرگ ترین نقطه قوت آزمون های کانون بودجه بندی شامل پیشروی منطقی در دروس و قرار دادن جبرانی ها و مرور ها در تایم های مناسب که باعث مرور و تثبیت هرچه بهتر مطالب در طول سال می شود. 


2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

برنامه کانون از برنامه مدرسه جلوتر است و همان طور که گقتم مدرسه نقش مرور داشت و من بیشتر توان و وقتم را بر روی بودجه بندی کانون می گذارم. 


3- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟ 

در سال های پایه هدف آموختن و یادگیری مطالب بود که در سال دوازدهم تست زنی زمان دار و ترکیبی نیز به مطالعه ام اضافه شد که طبیعتا باعث افزایش ساعت مطالعه شده است. 


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

مهم ترین چیز در رسیدن به به تراز های بالا از نظر من پیوستگی در مطالعه و یافتن خلا های مطالعاتی ( تایم های هدر رفته، مشکل در آموزش، نرساندن زمان ها و...) و رفع این خلا ها بسیار موثر می باشد. 


5-در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه حلی رسیدید؟

در دروس ادبیات و ریاضی مشکل داشتم که با تعویض منابع ادبیات و همچنین تلاش مضاعف روی این درس، هم اکنون ادبیات را به یک نقطه ی امن رسانده ام و در درس ریاضی نیز تعداد تست های روزانه را بیشتر کرده ام که با گذشت زمان پیشرفت داشته ام ولی همچنان جای پیشرفت دارم.


6-کدام درس(دروس) نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

دروس زبان و شیمی از نقاط قوتم به حساب می آیند، زبان را با توجه به اینکه از کودکی یاد می گرفتم و فیلم و سریال زیادی به زبان انگلیسی در سال های قبل مشاهده کرده ام، قوی بودنم طبیعی است در درس شیمی نیز جدا کردن هر فصل به بخش حفظیات، مفهومی و محاسباتی و برنامه ریزی برای پیشروی در هر بخش برای من سودمند بوده است.

 

7-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

من در کل آموزش مطلب را با تمرین به حضور در کلاس ترجیح می دهم و به جای صرف وقت در کلاس، تست می زنم به طوری که در دو سال پایه و نوبت اول دوازدهم در هیچ کلاسی شرکت نکردم.


8-پیشنهاد شما برای دانش آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده اند چیست؟

ابتدا انتخاب هدف و دانشگاه موردنظر بطور کامل منطقی و سپس تلاش پیوسته و مستمر و همچنین نترسیدن از آزمون دادن و عادت خود به تست.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

بیشتر از خدمات آزمون سایت استفاده می کنم. 


2- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می کنید؟ کارنامه را چه ساعتی می گیرید؟

همیشه آزمون را سر ساعت 8 صبح شروع می کنم و سر ساعت مقرر آزمون را تمام کرده و در پردازش اول کارنامه ام را دریافت می کنم. 


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

از تمامی بخش های جعبه ابزار سعی می کنم که استفاده بکنم چون هر یک از این ها بصورت منطقی قرار داده شده اند و فکری پشتش بوده است و قطعا مفید واقع می شوند. 


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

برای دروسی که در آنها نسبتا ضعف هایی دارم به خصوص ادبیات و ریاضی هدف گذاری می کنم.


2- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است ؟

من از حاشیه نویسی به جای خلاصه نویسی استفاده می کنم. سعی می کنم به جای مرور با خلاصه نویسی با تست مرور کنم و حاشیه نویسی می کنم.

 

3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

زمان استفاده از فضای مجازی را فقط به فعالیت های درسی و مشاوره ای محدود کرده ام و سعی می کنم خودم مخصوصا در این ماه های پایانی از هر گونه حواشی پرهیز کنم.


4-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

اولین آزمون بعد از نوبت اول، کرونا گرفتم و بعضی از دروس را نتوانستم برسانم دچار افت تراز شدم که البته با افزایش ساعت مطالعه و برنامه ریزی در هفته های بعدی آن را جبران می کردم.


5-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اصولا به نظر من بهترین پشتیبان و مشاور خود را دانش آموز می باشد. هرکسی بهتر می داند که در کدام حوزه ها ضعف دارد و پشتیبان خوب کسی است که سواد این کار و همچنین تجربه مناسب را داشته باشد و در هر حال واقع گرایانه دانش آموز را در مسیر مطالعه حفظ کند.


6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

در سال کنکور خانواده نقش مهم و کلیدی دارند. زیرا دانش آموز را می تواند در خستگی ها و بی انگیزگی ها کمک کند، مثلا خانواده من سعی می کنند به خصوص در مواقعی که بی حال یا خسته هستم، فضای خانه را شاد نگه می دارند و حالم را بهتر کنند.


7-زمان استراحت تان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می دهید؟

تایم مشخصی برای استراحت ندارم و با توجه به اینکه با علاقه درسی ها را مطالعه می کنم هر از گاهی کمی برای استراحت چشمانم را می بندم یا موسیقی گوش می دهم و بعضا برای هوا خوری در کوچه مان کمی پیاده روی می کنم و برای تفریح ماهی یکی دوبار با دوستانی که کنکوری هستند یعنی دور از فضای درسی نیستند، بیرون می روم.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

مدیریت زمان آزمون چیزی زمان بر است و هر شخصی باید آنقدر آزمون به بعد تا روش مطالعه مناسب خود را پیدا کند.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به صورت خلاصه روش خود را توضیح دهید.

من از روش زمان های نقصانی استفاده می کنم و بدین صورت که دروس عمومی را 15 دقیقه قبل از زمان مقرر تمام می کنم و این زمان را صرف سوالات سخت یا زمانبر می کنم و در دروس اختصاصی کمی از وقت زمین شناسی را به شیمی یا ریاضی اختصاص می دهم.


3-هفته ای چند ساعت مطالعه می کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می کنید؟

به طور معمول روزانه 10-9 ساعت مطالعه می کردم که با رسیدن به اسفند و نزدیک شدن به آزمون های جمع بندی تایم مفید مطالعه را به 12 ساعت در روز رسانده ام.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

در دروس ریاضی و شیمی هدف گذاری ویژه ای می کنم چون در ریاضی ضعف هایی دارم، ولی شیمی را با توجه به تراز دهی بالا در کنکور سعی می کنم که همیشه در این درس درصد و تراز بالایی را کسب می کنم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

در دروس عمومی بیشتر مرور خواهم کرد و احتمالا نسبت تست به مطالعه را در تمامی دروس افزایش بدهم.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

ریاضی و ادبیات ضعف هایم بودند و همچنین داشتن تایم هدر رفت نیز از مشکلاتم بوده اند که با صحبت با افراد آگاه سعی در رفع شان داشته ام.


4-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

به نظرم این یک احساس کاذب است و با تست زدن مروری همه ی مطالب از قبل آموخته شده به همراه نکات جدید به معلومات دانش آموز افزوده خواهد شد.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

با توجه به بودجه بندی کانون اتمام پایه و مرور نیم سال اول دوازدهم هدف من در نوروز خواهد بود.


*********************************************

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگوالهام حاجی محمدی باقهرمان پیوستگی نیمسال اول ایلیا اخلاقی

*********************************************

Menu