گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول: عهدیه استوارزاده

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول: عهدیه استوارزاده.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول: عهدیه استوارزاده

نام و نام خانوادگی: عهدیه استوارزاده

نام شهر: کرمان

میانگین تراز: ۷۱۱۸

رشته تحصیلی: انسانی

تحصیلات مادر: سیکل

تحصیلات پدر: دیپلم

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: کارگر کابینت سازی


میانگین درصد: 

ریاضی۸۰ / ادبیات۴۰ / فنون۷۰ / اقتصاد۹۵ /جامعه۹۰ / فلسفه۶۰ / منطق۸۵ / عربی۷۰ / دینی ۷۵ / روانشناسی۸۵ / زبان۳۰ / تاریخ۸۵ / جغرافیا۷۵



آزمون‌ 

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از سال ۹۸ که سال دهم بودم به عنوان دانش آموز بورسیه وارد کانون شدم،البته وقتی که ششم ابتدایی هم بودم بورسیه شدم. سال ششم تراز هایم نزدیک به ۵۰۰۰ بود. با اون سال چهار سال است که در کانون هستم.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

ازمونها باعث می‌شود مطالبی را که طی دو هفته خوانده‌ام مروری دوباره کنم و بفهمم چه قسمت هایی راخوب نخوانده ام و در چه قسمت‌هایی مهارت بیشتری دارم.


3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

به نظر من مهمترین ویژگی آزمون ها این است که کمک می‌کند خودم را بهتر بشناسم. اینکه اوضاع من نسبت به قبل چگونه است؟ در کدام دروس قوی هستم کدام ضعیف؟ نقاط قوت را تثبیت و نقاط ضعف را تبدیل به نقطه قوت کنم.


4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

خدا را شکر شرایط شهر ما خیلی بد نیست به جز این دو آزمون اخیر و یکی دو آزمون اول سال همه حضوری بودند، ولی من در صورت غیرحضوری بودن دفترچه کاغذی را دریافت و رأس ساعت آزمون را شروع می‌کنم و سعی می‌کنم شرایط آزمون حضوری را برای خودم آماده کنم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟

هر دو برایم مهم است اما به نظرم پیشرفت واقعی یعنی بتوانیم شرایط مان را از گذشته خود بهتر کنیم؛ ولی سعی و تلاش می‌کنم از رقیبانم جلو بیفتم و تراز و درصدم را بالاتر ببرم. در هرصورت گاهی رقیبان باعث پیشرفت می‌شوند، تلاش من برای جلو افتادن از کسانی که هم مسیرم هستند تا به حال خیلی باعث پیشرفتم شده…


6-آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هدف‌گذاری واقعاً کمک کننده بوده و هست. گاهی اوقات هفته اول یک سری دروس را می‌خوانم و فکر می‌کنم برای آزمون کاملاً مسلط شده ام ولی بعد از آزمون هدف‌گذاری متوجه ضعف‌هایی می‌شوم. همچنین اگر درصدم در درسی کم باشد هفته دوم وقت بیشتری را روی آن می گذارم و ساعت مطالعه را بالاتر میبرم و تست بیشتری حل می کنم تا مشکل را حل کنم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟ 

هدف گذاری در روز پنجشنبه هفته اول و مشابه پارسال را روز قبل از آزمون می دهم. به تمامی درسها به یکباره پاسخ می‌دهم و بعد بلافاصله تحلیلش می‌کنم.هدف اصلی از شرکت در این آزمون شناخت نقاط قوت و ضعف برای پیشرفت در ازمون اصلی است.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

 از شروع سال یازدهم با هدف کنکور شروع کردم ولی انقدر نمی خواندم؛ فقط در حد خواندن همان سال یازدهم. از تابستان دوازدهم به طور جدی شروع کردم ابتدا ساعت مطالعه ام کم بود؛ روزی۵-۶ ساعت. کم کم زیاد کردم و به ۹ ساعت رساندم. برنامه ام این است که یک رتبه خیلی عالی در کنکور بیاورم.از وقتی که فهمیدم کنکور چیست میخواستم رتبه اول کنکور شوم ولی الان تلاش می‌کنم دو یا سه رقمی بیاورم و بتوانم دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شوم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟  

اولین ترازم تقریباً نزدیک ۵۶۰۰ بود. سال یازدهم آن را به ۶ هزار و ۲۰۰ رساندم و امسال از اول سال به بالای ۷۰۰۰ تا ۷۳۰۰ رسیدم و میانگین ترازم ۷۱۰۰ است.علت اصلی رشدم بالا بردن ساعت مطالعه و تست فراوان است. البته بدون برنامه ریزی فوق‌العاده پشتیبان ویژه کانون آقای عارفی مطمئنم هرگز نمی‌توانستم انقدر پیشرفت کنم.برنامه‌ریزی شان عالی بود.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟ 

برنامه راهبردی کانون باعث شده کمی از برنامه مدرسه جلوتر بخوانم و هنگام تدریس معلمین بهتر دروس را بفهمم. در آزمون های جبرانی که مطالب را مرور می کنم این مرور بسیار در امتحان های مستمر کمک کننده است.


  1. 11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟ 

برنامه راهبردی علاوه بر این که پیشروی بسیار خوبی دارد ،تا به حال کمک کننده من در خواندن با برنامه دروس بوده. آزمون های جبرانی کمک می کند مطالبی که نخوانده‌ام و یا بد خواندم مرور کنم.برنامه ی کاملاً درست و حساب شده ای است.


12-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

خدا روشکر تفاوت چندانی ندارند. گاهی مدرسه جلوتر و گاهی کانون جلو می افتد ولی این تفاوت بسیار کم است. ولی من بر اساس برنامه کانون پیش می روم.اگر معلم بخواهد درسی را بپرسد و یا امتحان بگیرد در حد مرور کمی انجام می دهم تا نمره بالا بگیرم، بعد برنامه کانون به آن رسید خوب تجزیه و تحلیلش می‌کنم و تست هایش را می‌زنم.

برنامه و کتاب

  1. 1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 

روش و ساعت مطالعه ام با سالهای پایه بسیار تغییر کرده. من در دو سال اول ساعت مطالعه پایینی داشتم و در تعدادی از دروس روش مناسبی نداشتم، ولی امسال به دلیل نزدیک شدن به کنکور،افزایش مطالب و رقابت شدید تر ساعت مطالعه ام را بالاتر برده ام.همچنین طی این مدت روش های خوبی را آموختم که وضعیتم را نسبت به پایه بهتر کرده.


2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟ 

برای اینکه به این تراز برسم ساعت مطالعه را بالا بردمو تست زیادتر میزنم. سعی کردم نکاتی را که از تست ها به دست می آورم یادداشت کنم. تستهای علامت دارم کمکم کرده.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟ 

از کتاب آبی ریاضی عربی و فلسفه و منطق استفاده می‌کنم،عربی درسنامه خوبی دارد و فلسفه نکات خوبی برای تست.تست های ریاضی سه سطحی هم مخصوصاً در قسمت سوالات دشوار تر کمکم کرده تا نکات خوبی را یاد بگیرم. کتاب جمع بندی دهم و یازدهم بسیار خوب بود و طی دوران جمع بندی تابستانم مرا متوجه نقاط ضعفم کرد.



  1. 4-آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله دفتر برنامه ریزی دارم .مهمترین ویژگی این کتاب که کمک بسیاری به من کرد این است که دقیقاً می دانید چقدر بر روی هر درسی وقت می‌گذارید. اگر درسی ضعیف هستید با نگاه به آن می فهمید مشکل از ساعت مطالعه است یا کیفیت مطالعه.من قبلا تصور می‌کردم ساعت مطالعه بالایی دارم ولی بعد که در این دفتر یادداشت کردم و میانگین گرفتم ساعت پایینی شد،در نتیجه زمان مطالعه را افزایش دادم.


5-در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟ 

مهمترین چالشم زبان انگلیسی بوده و هست. متاسفانه چون کلاس زبان نرفتم پایه ضعیفی داشتم و در سال دهم درصد زبانم صفر بود و حتی گاهی هم جواب منفی می زدم.اما بسیار برایش تلاش کردم تا مشکلم را حل کنم. سعی کردم گرامر را بهتر کار کنم، همچنین متون زیادی از کلوز و ریدینگ می‌خواندم تا بهتر شوم. الان درصدم تقریباً تا ۳۰ درصد رسیده.ولی می‌خواهم بیشترش کنم.


  1. 6-کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

نقطه قوتم درس اقتصاد و ریاضی است. اقتصاد که تقریباً همیشه صد است. ریاضی هم ۸۰ به بالا و گاهی ۱۰۰.روش مطالعه ام برای ریاضی این است که بیشتر از تست استفاده می کنم. بعد از اینکه درسنامه را خواندم شروع به تست زدن می کنم. تست فراوان بسیار کمکم کرده. اگر تستی را نفهمم در دفتر یادداشت می کنم و از کسی می پرسم.تست های مهم را می نویسم و فرمولهای میانبر را حفظ میکنم.


7-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟ 

یادگیری من بیشتر از طریق تمرین است و خیلی کم از آموزش در کلاس ها بهره می‌برم.مجازی شدن‌مدرسه خیلی به من کمک کرد تا ساعت بیشتری برای مطالعه داشته باشم. دروس را خودم می‌خوانم و فقط در درس ریاضی وقتی که درسی را برای دفعه اول میخوانم فیلم کوتاهی از آن درس می بینم تا با کلیت آن آشنا شوم.


  1. 8-پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

اول اینکه ناامید نشوند من خودم تا چند ماه ترازم ثابت بود و کم کم افزایش داشتم ؛ولی سعی کنید مشکل را پیدا کنید:گاهی مشکل از تمرکز است؛سعی کنید هنگام درس تمامی فکرتان همان درس باشد و به موبایل تان نگاه نکنید. هنگام درس خواندن کار دیگری نکنید. گاهی هم مشکل از روش است؛سعی کنید روش درستی را انتخاب کنید. البته هیچ کدام از اینها بدون برنامه‌ریزی مناسب کارساز نیست.حتماً برای برنامه ریزی از یک مشاور راهنمایی بخواهید.


کارنامه و سایت


  1. 1-روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

در ساعت ۸ _۸:۳۰ آزمون را شروع می‌کنم. ساعت ۳ که نتایج می‌رسد دریافت می‌کنم. تحلیل آزمون را شنبه انجام می‌دهم.


  1. 2-از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

علاوه بر کارنامه اصلی که کمک می کند اوضاعم در درس ها بدانم و آنها را حل کنم از کارنامه اشتباهات برای دوران جمع بندی استفاده می کنم تا بتوانم دید درستی نسبت به مطالب پیدا کنم،بفهمم چه مطلبی را خوب جمع کرده‌ام و در چه قسمت‌هایی اشکال دارم. کارنامه مبحثی هم برایم کمک کننده بوده تا بدانم برای کدام مباحث باید وقت بیشتری را بگذارم.


3-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

 تحلیل آزمون را روز شنبه انجام می دهم.مطالبی را که غلط زده ام در کتاب‌هایم هایلایت قرمز می کنم، و نکته اش را می نویسم و تست هایی را که نزده‌ام در کتابم هایلایت زرد می کنم تا دفعه بعد آن را بهتر بخوانم‌.و خب دفعه بعد انرا درست میزنم.


  1. 4- آیا تا به حال در پرسش و پاسخ‌های تالار گفت‌و‌گوی سایت کانون شرکت کرده‌اید؟ 

 خیر متاسفانه شرکت نکرده ام، اما دوست دارم شرکت کنم.


  1. 5-آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

اصولا زمانی چیزی را خلاصه می کنم که طولانی باشد یا اینکه کمی گیجم کند،مثلاً تاریخ به دلیل طولانی بودنش نیاز به خلاصه کردن دارد و من اسم اشخاص مهم، اقداماتشان،و.... در کل قسمت های کلیدی درس را می‌نویسم. در عربی قواعد را خلاصه می کنم و نکاتش را مینویسم تا زود به زود مرور کنم و بتوانم در این زمینه بهتر شوم.


  1. 6-براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

هر وقت درگیر این مسائل می‌شوم که کنکور چه می‌شود و یا یک سری مسائلی ذهنم را درگیر می کند اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که با خدا صحبت کنم؛ می نشینم و با او حرف می زنم و بعد از اینکه آرام شدم،با قدرت ادامه میدهم.در کل آرامشی را که از این طریق می‌یابم در مسیر کنکور بسیار کمکم کرده.


  1. 7-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

خدا را شکر افت تراز مقطعی نداشته‌ام فقط گاهی بعضی از آزمون ها ترازم کمی پایین می‌آید آن وقت ناراحت می‌شوم و حتی گاهی گریه میکنم،😅مخصوصا وقت هایی که انتظار تراز بالا داشتم،ولی بعد سعی می‌کنم مشکل را پیدا کنم مثلا گاهی کم می خوانم یا گاهی آنقدر میخوانم که با تکیه بر همین زیاد خواندن می خواهم سوالات بیشتری جواب دهم و تعداد غلط هایم گاهی بالا می‌رود. سعی می کنم هفته بعد حلش کنم و در آزمون های دیگر این مشکل را نداشته باشم.


  1. 8-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با ایشان رابطه خوبی دارم و یکی از مشوق های اصلی من پشتیبانم است. ایشان بسیار کمک کننده بوده و همچنان راهنمایی‌های ایشان چراغ راه من است .روشهایی که برای خواندن دروس، رفع استرس و دوران جمع بندی به من می‌دهند عالی است.به نظرم مشاور خوب کسی است که علاوه بر اینکه بتواند ارتباط خوبی با دانش آموز داشته باشد،بتواند روش های خوب و موثری در زمینه های مختلف بدهدو باعث پیشرفت دانش آموز بشود.


  1. 9-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خداروشکر خانواده بسیار همراه و کمک کننده هستند،علاوه بر اینکه راهنمایی‌هایی برای برنامه‌ریزی دارند سعی می کنند محیط خانه ساکت باشد تا من بهتر بتوانم درس بخوانم؛ولی به نظرم بهترین حسن خانواده ام این است که روحیه ام را تقویت می کنند؛ وقت هایی که انگیزه‌ام را از دست می‌دهم با حرفها و راهنمایی‌هایشان روحیه ام را بالا می‌برند و انگیزه فراوانی برای ادامه راه به من می دهد.


  1. 10- زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

 اصولاً بعد از هر ساعت خواندن ۱۵ دقیقه مطالعه می‌کنند در زمان استراحت گاهی چند دقیقه چشمانم را میبندم تا خستگی ام رفع شود،گاهی با مادرم صحبت می‌کنم و کمتر پیش می آید از موبایل استفاده کنم. همچنین پنج شنبه شب ها و عصرهای جمعه را به تفریح و استراحت اختصاص می‌دهم؛ برای تفریح با خانواده بازی می کنم یا با هم صحبت میکتیم،گاهی هم فیلم می بینم و یا دوستانم را ملاقات می‌کنم.


روش‌های مدیریت زمان 

  1. 1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

در آزمون‌های اول سال برای عمومی ها وقت کم می آوردم،ولی برای اختصاصی ها مشکلی نداشتم. بعدها تلاش کردم با زدن تست فراوان سرعت عملم را بالاتر ببرم و زودتر بتوانم عمومی ها را تمام کنم. یک سری دروس مثل ریاضی ، اقتصاد و یا در عمومی‌ها ادبیات وقت گیر هستند؛در اینجا سعی می‌کنم از دروسی که کمتر وقت می گیرند استفاده کنم و زمان باقیمانده انها را برای مباحث زمان بر اختصاص بدهم.


  1. 2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها، زمان‌های نقصانی و …) به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

در کنار سوال های ساده اما وقت گیر علامت دایره می‌گذارم و همچنین سوال‌های سخت را با ضربدر علامت گذاری می کنم‌. در پایان اگر وقت داشتم ابتدا سوالات دسته اول و بعد دسته دوم را انجام می‌دهم و در بسیاری از موارد می توانم تعدادی از آنها را حل کنند.

  1. 3-هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

هفته ۵۰ ساعت مطالعه می‌کنم. ساعت مطالعه ام از روز شنبه تا چهارشنبه یکسان و بین ۸ تا ۹ ساعت می باشد،سعی می کنم در اوایل هفته بیشتر بخوانم و یکی دو روز آخر هفته را کمتر مطالعه کنم.ولی بعد از عید به دلیل افزایش حجم درس ها علاوه بر اینکه ساعت مطالعه ام را بیشتر می کنم روزهای آخر هفته را هم مطالعه خواهم کرد.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

نیمسال دوم سعی می‌کنم در کل بر روی دروس عمومی تمرکز بیشتری داشته باشم، چون ضعف زیادی در آنها دارم ولی بیشتر بر روی زبان و ادبیات تمرکز دارم، همچنین در دروس اختصاصی سعی می کنم بر ریاضی بیشتر کار کنم و درصد صد را تثبیت کنم.


  1. 2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

 روش‌ها را تغییر نمی‌دهم به نظرم روش هایی که تا حالا انتخاب کرده‌ام درست بودند ولی شاید سعی کنم یک سری تکنیک ها و فنون تازه را برای تعدادی دروس به کار ببرم.


  1. 3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

در درس ادبیات ضعف دارم و قصد دارم در نیمسال دوم تقویتش کنم.


4-یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

اصولا مهمترین کار برای فراموش نکردن دروس مرور است خدا را شکر آزمون‌های برنامه راهبردی این امکان را فراهم می کند.من هم سعی می کنم این کار را با زدن تست و مرور نکته های نوشته شده که از قبل دارم انجام بدهم.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

 ایام نوروز قصد دارم بر روی ضعف‌هایم متمرکز و آنها را حل کنم، همچنین می خواهم کمی بر روی دروس پایه کار و تثبیتشان نمایم.



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول: عهدیه استوارزاده

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Menu