گفت‌و گوی شکوفه سادات خلیفه سلطانی با مبینا کیان مهر

از پایه دهم در آزمون‌های کانون شرکت کردم، بدون وقفه به مدت 3 سال . علاقه من به شرکت در آزمون‌های کانون به این دلیل بود که زمان بندی و برنامه راهبردی این آزمون‌ها خیلی منظم و دقیق بود

گفت‌و گوی شکوفه سادات خلیفه سلطانی با مبینا کیان مهر

گفت‌و گوی شکوفه سادات خلیفه سلطانی با مبینا کیان مهر

نام و نام خانوادگی: مبینا کیان مهر  -  نام شهر: شهرضا

رشته تحصیلی: تجربی - میانگین تراز : 7246   

 تحصیلات پدر: دیپلم -  شغل پدر: آزاد

تحصیلات مادر: دیپلم-  شغل مادر: خانه دار


میانگین درصد هر درس در آزمون های برنامه ای کانون:

فیزیک: %92            زیست: %85          دین و زندگی: %95            ریاضی: %96

ادبیات: %80            زبان: %90             شیمی: %93                    عربی: %100

رتبه در منطقه 2: 13    -رتبه کشوری:26

 رشته قبولی: پزشکی -دانشگاه قبولی: دانشگاه علوم پزشکی تهران

تعداد سال حضور در کانون: 3 سال    تعداد آزمون های امسال: 24 آزمون    تعداد کل آزمون ها: 97 آزمون


 

شرکت در آزمون های  کانون  

 

1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمون های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آنچه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟

از پایه دهم در آزمون های کانون شرکت کردم، بدون وقفه به مدت 3 سال . علاقه من به شرکت در آزمون های کانون به این دلیل بود که زمان بندی و برنامه راهبردی این آزمون ها خیلی منظم و دقیق بود و کمک ویژه ای به یادگیری و تثبیت آموخته هایم می کرد. راهنمایی های خانواده و علاقه خودم باعث شروع شرکت در آزمون ها از سال دهم شد.

 

2.دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهمترین ویژگی آزمون ها از نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه حجم دروس و برنامه ریزی آزمون ها خیلی دقیق بود، برای موفقیت لازم بود که در همه آزمون ها شرکت کنم. پس در همه ی آزمون ها شرکت میکردم که مبادا از برنامه عقب بیفتم. به نظر من مهمترین ویژگی آزمون های دو هفته ای کانون( یعنی آزمون های اصلی) پوشش دادن همه مباحث در خصوص یادگیری کامل بود. آزمون های هدفگذاری کمک ویژه ای به برنامه ریزی برای آزمون های اصلی و تعیین سطح یادگیری هفته اول و مدت زمان هر آزمون می کرد و آزمون های مشابه پارسال باعث میشد که من با تعداد بیشتری از سوالات آشنا شوم و مهارت آزمون دادنم بیشتر شود.

 

3.نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟

 من در طول این سه سال هیچ غیبتی نداشتم (البته به جز یکی از آزمون های هدیه شبیه ساز کنکور). من در آزمون های مشابه پارسال و هدفگذاری هم شرکت میکردم.

 

4.آشنایی شما با کانون و آزمون های کانون چگونه بود؟ آیا از خانواده و آشنایان و دوستان شما قبلا کسی کانونی بود؟ چه نتیجه ای گرفتند؟

من به واسطه خواهرم که قبلا در کانون شرکت می کردند و نتیجه خوبی در کنکور گرفتند و در حال حاضر در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند به این نتیجه رسیدم که شرکت در این آزمون ها می تواند کمک بزرگی به من در راه رسیدن به هدفم کند.


5.شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ 

من در طول مدت آنلاین بودن آزمون ها، همیشه فرض می کردم که یک مراقب کنار من ایستاده و به من نگاه می کند. من در هیچ آزمونی حتی یک ثانیه هم اضافه تر وقت در نظر نگرفتم. با تلفن همراهم زمان را کنترل می کردم  و وقتی هشدار آن به صدا در می آمد بلافاصله پاسخ نامه را بر روی زمین قرار می دادم. خانواده یک صندلی مشابه مدرسه برایم تهیه کردند که شباهت با آزمون حضوری بیشتر شود. همیشه با فرم مدرسه آزمون می دادم و در ماه های آخرحتی با ماسک میزدم. همیشه در آزمون ها جز پردازش اول قرار می گرفتم و خودم را موظف میدانستم که به ضوابط و شرایط آزمون پایبند باشم.


6.چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه با آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

در سال دهم خیلی به رتبه و تراز دیگران توجه می کردم و همیشه سعی می کردم از بقیه پیشی بگیرم. ولی در سال دوازدهم پس از مشاهده نوساناتی که در نفرات برتر رخ می دادو با علم بر اینکه سطح تراز ها تغییر می کند، تصمیم گرفتم فقط به درصد هایم فکر کنم نه به رتبه وتراز


7. آیا در تابستان در آزمون ها شرکت میکردید؟از چه سالی تابستان را جدی گرفتید و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

به نظر من شرکت درآزمون های تابستان برای هر دانش آموزی اجباریست با توجه به اینکه بعضی دروس فرار هستند بهترین کار در تابستان آزمون دادن است چون دانش آموز طبق برنامه راهبردی پیش رفته و تمامی دروس را در طول سه ماه مرور می کند.


8. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت؟

اولین تراز من در سال دهم 6548  بود دومین تراز 6419 و سومین ترازم 6948 . با توجه به پیشرفتی که در طول سه آزمون دیدم به خودم امیدوارم شدم ساعت مطاعه ام را افزایش داده و بر آزمون های بعدی هدفگذاری کردم به طوری که در آزمون های بعدی همه ی تراز هایم به بالای 7000  رسید و تراز های 7700 را هم کسب کردم.


9.برای پیشرفت کردن با کسی مشورت کردی و از چه کسی کمک گرفتید؟

در سال دهم من خودم دروس را به تنهایی پیش می بردم ولی از سال یازدهم مشاور انتخاب کردم و دوسال آخر با کمک ایشان پیشرفت کردم.


برنامه راهبردی

مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما نقش داشت در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

من در طول تابستان مثل سال تحصیلی درس می خواندم و سعی می کردم به همه دروسم بها دهم.چون در کنکور برای کسب رتبه خوب همه ی دروس اهمیت دارند. اما با توجه به اینکه دروس زیست و شیمی دروس اصلی یک دانش آموز رشته تجربی است، تایم مطالعه من در یک روز در این دروس بیشتر از مابقی دروس بود.


11. آیا از کتاب آبی، سه سطحی، تابستان، نوروز و زرد و... استفاده کردید؟ مهمترین ویژگی های این کتاب هایی که استفاده کردید را توضیح دهید.

من از کتاب های آبی کانون استفاده کردم و به نظر من ویژگی بارز این کتاب جمع کردن سوالات کنکور در کنار هم بود.


12. وقتی مدارس غیرحضوری شد چگونه برنامه ریزی برای درس خواندن کردید؟

در دورانی که مدارس غیرحضوری شد تغییر خاصی در درس خواندنم ندادم و فقط زمان مطالعه ام در دروس را افزایش دادم.چون از سال دهم خودخوان بودم و متکی به آموزش دیگران نبودم؛ غیرحضوری شدن تاثیر چندانی بر درس خواندن من نداشت.



کارنامه و سایت


13. روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می گیرید؟ و چگونه و به کدام قسمت ها بیشتر توجه می کنید؟ 

روز جمعه من در ساعت بین 3 الی 4 عصر کارنامه ام را بررسی می کردم و بیشتر به غلط و نزده هایم توجه می کردم.


14- از کدامیک از کارنامه های دیگر استفاده می کنید؟ 

کارنامه ی پنج نوع درس- کارنامه پروژه ای


15- بعد از برگزاری آزمون، آزمون ها را چگونه تحلیل می کردید؟

بعد از آزمون و به هنگام تحلیل، تمام پاسخنامه را مطالعه می کردم ولی بر روی غلط ها و نزده ها بیشتر تمرکز می کردم.


16- از جعبه ابزار کارنامه از کدام کارنامه ها استفاده کردید؟

کارنامه ی اصلی- کارنامه ی پروژه ای - کارنامه ی 5 نوع درس


17- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟

در هفته اول کتاب را کامل می خواندم و در مرحله ی بعد جزوه و بعد شروع به تست زدن می کردم،  در هفته ی دوم به تکمیل تستها و مرور می پرداختم. روز جمعه آزمون را راس ساعت 8 شروع می کردم و همیشه در پردازش اول قرار می گرفتم.

 

برنامه‌ریزی شخصی و روش مطالعه

 18.آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

دفتر برنامه ریزی را تهیه کردم و خودم را ملزم می دانستم که حتما تمام جزییات مطالعه ام کامل یادداشت شود.

 

19 ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ 

در سال دهم و یازدهم با توجه به حضوری بودن مدارس، در روزهایی که مدرسه داشتیم7 الی 8 ساعت مطالعه داشتم و در سال دوازدهم که مدارس آنلاین برگزار شد در ابتدا میانگین 14 ساعت و در پاییز به میانگین 15 ساعت رسیدم.در این بین گاهی هم زمان مطالعه ام را به 16 ساعت می رسید، ولی همیشه تلاشم این بود که میانگین خوبی داشته باشم. البته بالا بودن ساعت مطالعه انتخابی است و براساس شرایط هر فرد متفاوت، برای من بالا بودن ساعت  مطالعه حس اعتماد به نفس می داد.

 

20. ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟

در سال دهم و یازدهم با توجه به حضوری بودن مدارس، در روزهایی که مدرسه داشتیم7 الی 8 ساعت مطالعه داشتم و در سال دوازدهم که مدارس آنلاین برگزار شد در ابتدا میانگین 14 ساعت و در پاییز به میانگین 15 ساعت رسیدم.

 

مهارت های خودتنظیمی:‌فراشناخت و هوش هیجانی

 12. براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

سعی کردم خیلی از خانه بیرون نروم و کمتر درگیراسترس کرونا شوم، خانواده ام هم تا حدامکان رفت و آمد کمتری داشتند و تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کردیم.

 

22. پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی‌ات را پیگیری می‌کردند؟ 

با توجه به اعتماد پدر و مادرم به روند مطالعه و توجه خودم، سخت گیری خاصی نداشتند ولی روزهای جمعه کارنامه را با هم بررسی می کردیم.

 

23. پیش خوانی درس‌های سال بعد را آيا انجام می‌دهید؟ چگونه پيش خواني مي كنيد؟

بله سعی می کردم دروس را پیش خوانی کنم و این کار را ابتدا با کتاب درسی انجام می دادم و بعد تست هایی را برای آموزش کار می کردم.

 

24. کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟

در درس ریاضی پیشرفت چشمگیری داشتم چون استاد ریاضی خیلی خوبی داشتم که دروس را در حد عالی آموزش می دادند و پیگیر روند مطالعه ام بودند، به جرات می توانم بگویم ایشان بهترین استادم در طول این سه سال بودند.

 

 

 مدیریت زمان

25. برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

من در طول سال در آزمون ها، تکنیک زمانهای نقصانی را اجرا می کردم که این کار به یک عادت برای من تبدیل شد و سرجلسه ی کنکور هم همین تکنیک ها را اجرا کردم.


26. چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  

در روز کنکور خیلی با خدا ارتباط برقرار کردم و خواستم مثل همیشه یاری ام کند.در جلسه کنکور با توجه به سختی درس ریاضی با اعتماد به خودم، در نظر گرفتم که سختی آزمون برای همه ی شرکت کنندگان است پس سعی کردم احساسی عمل نکنم و طبق برنامه قبلی راس ساعت به درس زیست شناسی بپردازم.


27. روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

به توصیه ی مشاورم در هیچ آزمونی ترتیب سوالات دفترچه را بهم نزدم و در روز کنکور هم همین روند را در پیش گرفتم.

 

 

 

 

Menu