گفتگو الهام حاجی محمدی با علی رضایی قهرمان پیوستگی نیمسال اول

در این مطلب گفتگو الهام حاجی محمدی با علی رضایی قهرمان پیوستگی نیمسال اول را می‌خوانید. کانون قلم چی

گفتگو الهام حاجی محمدی با علی رضایی قهرمان پیوستگی نیمسال اول


نام و نام خانوادگی: علی رضایی                    نام شهر: شیرازرشته‌ تحصیلی: علوم انسانی   میانگین تراز: 7012تحصیلات پدر: دیپلم تجربیشغل پدر: برقکار ساختمانتحصیلات مادر: دیپلم ریاضی شغل مادر: خانه دار


اطلاعات درصد دانش اموز در آزمون:

  ریاضی: 60                          
 عربی: 90  
اقتصاد: 70
جغرافیا:30
ادبیات: 40
فلسفه و منطق:70
زبان: 70
تاریخ:30
 دینی (معارف): 60    
جامعه شناسی:70


به نظر من پیوستگی و نظم و بودجه بندی درست و منطقی این برنامه راهبردی باعث شده که این برنامه از محبوبیت بالایی در بین دانش آموزان برخوردار باشد....

آزمون‌

1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

 من از تابستان سال 1400 در آزمون های کانون و در پایه دوازدهم شرکت کردم و تا الان (دی 1400) تقریبا 6 ماه می شود. به پیشنهاد دوستان سال های قبل و مشاورین دبیرستان و همچنین به دلیل جامعه آماری بالای آزمون های کانون نسبت به دیگر آزمون های آزمایشی کنکور در کانون ثبت نام کردم. 


2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

 آمادگی هرچی بیشتر برای کنکور سراسری و همچنین ارزیابی مطالبی که خوانده ام.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

شباهت سوالات کانون به کنکور های سراسری


 4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

بله، قطعا شرایط آزمون حضوری و آنلاین متفاوت است. من در طی تابستان به صورت آنلاین در آزمون های کانون شرکت می کردم اما با شروع سال تحصیلی و موافقت دبیرستان آزمون ها را هر دو هفته به صورت حضوری در دبیرستان شرکت می کنم و از لحاظ جو موجود بر آزمون و فضای حضوری خیلی با آزمون آنلاین تفاوت دارد.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟ 

من اوایل و خصوصا تابستان خیلی به این موضوع فکر می کردم و هنگامی که تراز های بسیار بالای برخی از دانش آموزان را می دیدم واقعا نگران می شدم و از خودم ناامید می شدم و البته به این موضوع فکر می کردم که چگونه کسب تراز های به این بالایی امکان پذیر است. اما از شروع سال تحصیلی و با شرکت حضوری در آزمون ها و بهبود تراز ها و درصد های خودم و همچنین با توجه به اینکه الان می دانم که خیلی از دانش آموزان تقلب می کنند و از جمله آنها دوستان خودم هستند، دیگر سعی می کنم خیلی به این موضوع فکر نکنم و درگیر آن نشوم و به جای این موضوع تراز ها و درصد های خودم را با تراز ها و درصد های قبلی آزمون های خودم مقایسه می کنم. چون می دانم که هر درصدی که کسب کرده ام واقعی است و حضوری آزمون داده ام و خودم تلاش کرده ام.


6-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

 من به طور منظم در آزمون های اصلی شرکت می کنم و آزمون هایی نظیر هدف گذاری و مشابه پارسال را گاهی اوقات که وقت داشته باشم بررسی می کنم چون می دانم که شباهت زیادی با آزمون های اصلی و کنکور سراسری دارد.


7-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

 من از تابستان 1400 شروع به درس خواندن و تلاش جدی کردم و به طور منظم هر دو هفته یک بار در آزمون های تابستان کانون شرکت می کردم و این مساله باعث شد که در تابستان تمامی درس های پایه را یک مرور کرده باشم و الان که در طی سال تحصیلی هستیم وقت کمتری بر روی درس های پایه بگذارم و توجه بیشتری به دروس و مطالب سال دوازدهم داشته باشم.


8-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز من 6693 در آزمون 18 تیر بود و آخرین ترازی که کسب کرده 7400 در آزمون 3 دی بود. به نظر من این پیشرفت به دلیل برنامه راهبردی و منظم آزمون های کانون و همچنین سعی و تلاش بیشتر خودم در طی سال تحصیلی می تواند باشد.

  

9-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟ 

من عربی را نقطه قوت خودم می دانم و طبعا در طی هفته روی این درس وقت بیشتری می گذارم تا این نقطه قوت حفظ شود. در این درس سعی می کنم از منابع مختلفی استفاده کنم و زمان بیشتری را به این درس اختصاص دهم.


10-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟ 

بله. از مشاورین در دبیرستان کمک گرفتم و با پشتیبان اختصاصی خودم که کانون من معرفی کرد به طور مرتب مشورت می کنم و از دوستانی که سال های پیش کنکور داده اند و طبعا تجربه بیشتری نسبت به من داشته اند نیز کمک می گیرم.


11-  بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله. نسبت به سال های گذشته که در آزمون های کانون شرکت نمی کردم امسال رشد قابل چشمگیری داشته ام و اغلب در آزمون های خود دبیرستان هم نمره بالایی کسب می کنم و این پیشرفت به این دلیل است که چون به طور منظم برای آزمون های کانون مطالعه میکنم همیشه برای هر آزمونی آمادگی دارم.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

 به نظر من پیوستگی و نظم و بودجه بندی درست و منطقی این برنامه راهبردی باعث شده که این برنامه از محبوبیت بالایی در بین دانش آموزان برخوردار باشد.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

 من در یک دبیرستان تیزهوشان (سمپاد) تحصیل می کنم و قطعا دبیرستان نیز برنامه های مخصوص به خود را دارد. برنامه دبیرستان ما این است که تمامی دروس این سه پایه نهایتا تا پایان سال تحصیلی (اسفند) تمام شود و بعد از عید فقط پروژه جمع بندی را اجرا کنیم اما برنامه کانون تقریبا تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. به دلیل این فاصله زمانی که بین این دو برنامه وجود دارد من با توجه به نیاز ها و برنامه های شخصی خودم گاهی اوقات سعی می کنم با بودجه بندی کانون جلو بروم و گاهی اوقات نیز برنامه راهبردی دبیرستان را ترجیح می دهم و خود را با آن هماهنگ می کنم اما نکته مهمی که سعی دارم به آن توجه کنم این است که بین هر دو برنامه یک تناسب برقرار باشد و هردو را هم پای همدیگر جلو ببرم.

 

3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

 بله، قطعا امسال تفاوت زیادی با سال های قبل داشته است. من کلا در سال های پایه در آزمون های کانون شرکت نمی کردم و از برنامه راهبردی هم استفاده نمیکردم اما از تابستان امسال با جدیت شروع به درس خواندن کرده ام و طبعا در این مسیر کانون هم همراه من بوده است.


4-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟ 

من عربی را نقطه قوت خودم می دانم و طبعا در طی هفته روی این درس وقت بیشتری می گذارم تا این نقطه قوت حفظ شود. در این درس سعی می کنم از منابع مختلفی استفاده کنم و زمان بیشتری را به این درس اختصاص دهم.


5-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟ 

مهم ترین تغییر افزایش ساعت مطالعه دروس و رفع اشکالات و بی دقتی هایم در طی آزمون ها بود.


6-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟

قصد دارم در ابتدای سال تحصیلی جدید و دوره جمع بندی از کتاب های سه سطحی استفاده کنم.


7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟ 

در دروس فلسفه و منطق روش خود را تغییر دادم و ساعات بیشتری را به مطالعه این دروس اختصاص دادم و همچنین منبع خود را عوض کردم و خدا را شکر با این تغییرات پیشرفت زیادی در تراز ها و درصد هایم در این دو درس ایجاد شد.


کارنامه وسایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟ 

برای دریافت آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال استفاده کرده ام و همچنین از نکات مشاوره ای که کانون در سایت قرار می دهم استفاده می کنم.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

 بله، برای مثال از مطالبی که مربوط به درس فلسفه و منطق و علوم و فنون می شد استفاده کرده ام.

 

3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

 من چون تا الان همه آزمون ها را قبل از ساعت 1 ظهر تحویل داده ام و در پردازش اول قرار می گیرم نهایتا تا ساعت 3 کارنامه من آماده می شود و همان روز آن را در صفحه شخصی دریافت میکنم. به هدف گذاری چند از 10 و تفاوت چند از 10 با میانگین بازه توجه بسیاری می کنم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از کارنامه اصلی آزمون، کارنامه هدف گذاری و کارنامه ی اشتباهات استفاده می کنم.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

 هفته اول و دوم را کاملا مطالعه می کنم و گاهی اوقات از آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال استفاده میکنم. آزمون را راس ساعت 8 شروع می کنم و همیشه در پردازش اول پاسخنامه را تحویل می دهم و همیشه سعی می کنم طبق زمان کنکوری شروع کنم و طبق این زمان هم به پایان برسانم تا حدود زیادی شبیه به آزمون سراسری باشد.


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

 در ساعت 4 همان روز که آزمون داده ام و پاسخنامه تشریحی منتشر می شود بررسی و تحلیل را شروع می کنم و همان روز هم این کار را به پایان می رسانم و از ویدیو های تحلیل و بررسی خود کانون هم که در سایت قرار می دهد استفاده می کنم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

 در سال های پایه در آزمون های کانون شرکت نمی کردم اما از تابستان امسال که در این آزمون ها شرکت کرده ام و ساعت مطالعه خودم را افزایش داده ام احساس پیشرفت بسیار زیادی نسبت به سال های قبل می کنم.


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟ ايا براي هدف گذاري از اين كارنامه ها استفاده مي كردي؟ 

بله این کار را برای تمامی دروس انجام می دهم و سعی میکنم برای کسب تراز بالای تراز 7000 به تعداد سوالاتی که خود کانون برای هدف گذاری مشخص کرده پاسخ دهم و همچنین از خود کارنامه هدف گذاری نیز استفاده می کنم.


2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

 من همیشه اول درس می خوانم و سپس آزمون می دهم زیرا اعتقاد دارم که در آزمون ها باید نقاط ضعف و اشکالات من مشخص شود.


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟ 

بله برای دروس حفظی خلاصه نویسی می کنم و دفتر خاصی را برای این کار در نظر گرفته ام.


4-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

بله جزوات درسی و خلاصه نویسی دارم و گاهی اوقات دوستانم درخواست می کنند که از جزوه خود برای آنها عکس ارسال کنم.


5-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟

 سعی می کنم خیلی به خبر های بد گوش ندهم و بیشتر به درس خواندن مشغول باشم و خیلی خودم را درگیر حواشی نکنم و بر روی هدف خود تمرکز کنم.


6-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

 بله در آزمون 21 آبان 1400 افت بسیار شدیدی داشتم و ترازم از آزمون قبل (7 آبان) که 7105 بود به 6547 رسید و قطعا به خاطر عدم مدیریت صحیح زمان در جلسه حضوری بود و در آزمون های بعد با مدیریت صحیح زمان و مشورت و کمک گرفتن از دیگران دوباره توانستم به مسیر صحیح برگردم.  


7-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟ 

پشتیبان اختصاصی من مرتب با من تماس می گیرد و سوالاتم را پاسخ می دهد و راهکار ها و تکنیک های سر جلسه را به من یاد می دهد و به نظر من یک پشتیبان خوب باید همین گونه باشد.


8-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

 اعضای خانواده خیلی با صحبت هایشان به من امید می دهند و اگر گاهی در یک آزمون نتیجه مطلوب را به دست نیاورم به من دلداری می دهند و من را تشویق می کنند تا در آزمون های بعد اشتباهات گذشته را اصلاح کنم.

  

روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

 من در آزمون ها برای هر درس همان زمانی که کانون پیشنهاد داده را در نظر می گیرم و سعی می کنم تا زود تر از زمان پیشنهادی آن درس را به اتمام برسانم و اگر هنوز درگیر سوالات بودم و زمان آن درس به اتمام رسید از ادامه دادن به سوالات آن درس صرف نظر می کنم و به سراغ درس بعدی می روم و سعی میکنم تا در دروس دیگر زمان اضافه بیاورم تا به سوالاتی که وقت نکرده ام به آنها پاسخ دهم بپردازم.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

من از تکنیک ضربدر منها خیلی استفاده میکنم و این تکنیک واقعا برای مدیریت زمان در سر جلسه آزمون به من کمک کرده است. 

------------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

گفتگو الهام حاجی محمدی با علی رضایی قهرمان پیوستگی نیمسال اول

-------------------------------------------

Menu