گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) نگار نبی زاده

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) نگار نبی زاده..

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) نگار نبی زاده

نام و نام خانوادگی: نگار نبی زاده

نام شهر: لنگرود

رشته تحصیلی: انسانی

میانگین تراز: 6800

تحصیلات پدر: لیسانس دبیری زبان و ادبیات فارسی

شغل پدر: فرهنگی بازنشسته

تحصیلات مادر: لیسانس آموزش ابتدایی

شغل مادر: فرهنگی

 

میانگین درصد:

دینی 60/ ادبیات تخصصی 70 / ریاضی 70 / عربی عمومی 70 / عربی تخصصی 80 / جامعه شناسی 70 / فارسی 50 / زبان 80 / اقتصاد 80 / روانشناسی 60 / منطق و فلسفه 50


مهم ترین ویژگی آزمون ها به نظرم سطح بالای سوالات باعث شده که دقیق تر مطالعه کنم...


آزمون‌

1-چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید؟ چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از تابستان پایه دوازدهم وارد کانون شدم. قبلا هم در پایه ششم در آزمون های کانون شرکت کرده بودم. دلیلش هم برنامه خوب و دقیق آزمون ها و هم جامعه آماری بالا بود.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

با هربار شرکت کردن میزان پیشرفتم نسبت به قبل را می سنجم و یک تصویر از وضعیت حال حاضرم به دست می آورم.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

مهم ترین ویژگی آزمون ها به نظرم سطح بالای سوالات باعث شده که دقیق تر مطالعه کنم.


4-آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

قطعا اول وضعیت خودم را بررسی می کنم. وضعیت بقیه هم تا حدودی بررسی می کنم که صرفا انگیزه رقابتم بالا برود. وگرنه اساسا مقایسه یا درگیر وضعیت بقیه شدن ، به وضعیت خودمان لطمه میزند.


5-آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟

باعث شدن که تا حدودی با سطح سوالات آشنا بشویم و با آمادگی در آزمون اصلی حضور پیدا کنیم.


6-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

سعی می کنم جو آزمون را برای خودم فراهم کنم. معمولا روز قبل از آزمون اصلی ، آزمون هدف گذاری را می زنم و اینکه به صورت یک آزمون واقعی به همه سوالات در یک زمان جواب می دهم.


7-از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

برنامه ریزی برای کنکور را از خیلی وقت پیش انجام دادم و همیشه هدفم این بود که نتیجه ی خوبی بگیرم. سعی کردم از بقیه که یک بار این مسیر را طی کرده بودن که بگیرم و شرایطش را مثل کتاب مناسب یا نحوه خوندن و ... فراهم کنم.


8-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین ترازم 6100 بود و توانستم به تراز 7200 برسانم. دلیلش هم به نظرم استمرار و طبق برنامه کانون پیش رفتن بود.


9-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

در درس هایی که برنامه کانون جلوتر از مدرسه بود آمادگی بیش تری پیدا کردم و جزئی نگری موجود تو آزمون های کانون باعث شد که در مدرسه هم دقت لازم رو داشته باشم.


برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 

بازه های مروری و تقریبا حجم درس های هر آزمون مناسب هست.

 

2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

تقریبا یکسان هستند و من سعی می کنم بیش تر با برنامه کانون پیش بروم.


3-روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟

قطعا روش دقیق تر و ساعت مطالعه بیش تری دارم؛ چون بالاخره سال آخر هست و باید نهایت تلاش صورت بگیرد.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

مرور منظم داشتم و سعی کردم با دقت درس ها را مطالعه کنم و روش مناسب هر درس را به کار بگیرم.


5-از کدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

از کتاب تابستان و آبی استفاده کردم. کتاب آبی سوالات کنکور را از مابقی جدا کرده و به نظرم این خیلی تو دوران جمع بندی کمک می کند.


6-آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله. دفتر برنامه ریزی کمک می کند که بدانم در طول هفته هر درسی را چقدر خواندم ؛ آیا مناسب است زمان و تعداد تست هر درس یا نه.


7-در کدام درس بیشتر با چالش رو‌ به رو می‌شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

برای درس فلسفه بیش تر؛ چون درس مفهومی تری است و خب نظرات گوناگونی در آن وجود دارد. سعی کردم با دقت بیش تر این درس را بخوانم و برای خودم توضیح بدم و تست هایش را خوب تحلیل کنم.


8-کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

احساس می کنم در درس ریاضی خوب هستم. حل تست های زیاد و گوناگون و از تیپ های مختلف بهم کمک کرده که درصد خوبی را داشته باشم.


9-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

بیش تر سعی می کنم تمرین داشته باشم. اگرچه یادگیری در کلاس هم یک کمک بزرگ محسوب می شود.

 

10-پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

اول اینکه ناامید نشوند و روش های مختلفی را آزمایش کنند ؛ و بعد اینکه استمرار داشته باشند و دست نکشند چون این چندماه مانده نتیجه ها را عوض می کند.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟

از آزمون ها و روش مطالعه رتبه برتر ها استفاده کردم.


2-روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

آزمون 8 صبح شروع می شود و من حدودا ساعت 3ونیم کارنامه را دریافت می کنم.


3-از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

اول از همه از کارنامه اصلی آزمون چون وضعیت کلی را بهتر از همه نشان می دهد و بعدش از کارنامه اشتباهات.


4-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

اول دلیل درصد کم یا اشتباهاتم را بررسی می کنم. سعی می کنم تک به تک سوالات را با دقت تحلیل کنم. تراز هر درس و درصدش را نسبت به قبل می سنجم تا یک تصویر از وضعیت حال حاضرم داشته باشم.


مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها؟ چگونه؟ براي هدف‌گذاري از کدام کارنامه‌ها استفاده مي‌كنی؟

بله برای تمامی دروس. نسبت به سطح آمادگی خودم سعی می کنم برای چند از ده هدفگذاری خوبی داشته باشم.


2-آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله بیش تر دروس مفهومی و حفظی به صورت نکته نویسی.


3-چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

بعد از چند دور خواندن. سعی می کنم نکات مهم درس را یادداشت کنم و طبقه بندی می کنم مطالب را.


4-براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

با افرادی که استرس میدن یا حس منفی منتقل می کنن کمتر ارتباط برقرار می کنم و در رابطه با کرونا سعی می کنم تا حد امکان رعایت کنم و کمتر با اجتماع در ارتباط باشم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

یک دوره به دلیل درگیر شدن با سرماخوردگی شدید نتوانسته بودم خوب درس بخوانم اما بعدا طبق برنامه مروری کانون جبران کردم.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

سعی می کنند که خوب اطلاع رسانی کنند و انرژی مثبت بفرستند . به نظرم پشتیبان خوب باید هم قدم با دانش آموز پیش برود و درکش کند.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟ 

سعی می کنند که جو خانه را آروم نگه دارند. از رفت و آمدهای اضافی جلوگیری می کنند و برای افزایش روحیه و حفظ وضعیت مطلوب سعی می کنیم حتما استراحت و گردش را  در زمان های مناسب داشته باشم.


8-زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

یک ربع تا بیست دقیقه بین هر بازه درسی و بعد از ظهر جمعه ها... سعی می کنم نرمش داشته باشم یا کلیپ های طنز و انگیزشی ببینم.


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

طبق زمانبندی کنکور


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

ضربدر منها . اول یک نگاه کلی به سوالات می ندازم و بعد به سه دسته آسان و وقت گیر و غیرقابل حل تقسیم شان می کنم و بعدش طبق اولویت بندی حل شان می کنم.


3-هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

سعی می کنم هفته ای حداقل 65 ساعت مطالعه داشته باشم. روزی حدودا 9 ساعت.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

ریاضی و ادبیات تخصصی. چون این دوتا درس تاثیر فوق العاده ای در وضعیت رتبه دارند و خب ادبیات درس اصلی رشته ی ماست پس تسلط بیش تری را می طلبد.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

فلسفه؛ چون نسبت به سایر درس ها تسلط کمتر و درصد کمتری داشتم.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

سعی می کنم که مطالعه ام دقیق تر باد و افزایش ساعت مطالعه داشته باشم.


4-یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

به نظرم با مرور در بازه های منظم اثر فراموشی کاهش پیدا می کند.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) نگار نبی زاده

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Menu