گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول محمدرضا خدایی

در این مطلب گفتگوی خانم الهام حاجی محمدی با محمدرضا خدایی قهرمان پیوستگی نیم سال اول را می‌خوانید.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول محمدرضا خدایی

نام و نام خانوادگی: محمدرضا خدایی

رشته تحصیلی:انسانیشهر: زنجانمیانگین تراز:7124
تحصیلات پدر : دیپلم  
شغل پدر: بازنشسته تامین اجتماعی
تحصیلات مادر  دیپلم
شغل مادر: خانه دار


اطلاعات درصد دانش اموز در آزمون:

فارسی 88.5

ریاضی و آمار93.5
اقتصاد 100
دینی 94
زبان 70
علوم و فنون ادبی 88
جامعه شناسی 100
روانشناسی 100
جغرافی 80
تاریخ 80
فلسفه و منطق 90


آزمون وسیله‌ای برای سنجش خود است که مسیر را برای فرد مشخص می کند....


آزمون

1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از شروع پایه یازدهم وارد کانون شدم و دو سال است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنم . هدفم از شرکت کردن در آزمون‌های کانون آشنا شدن با کنکور و نحوه تست زدن و هم چنین پیشروی با یک برنامه راهبردی مناسب بود.


2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

آزمون دادن را من یکی از وظایف خود می دیدم چون طی دو هفته مجبور به خواندن بودجه‌بندی بودم اما اگر آزمون نمی دادم هیچ اجباری برای تمام کردن آن بودجه بندی در دو هفته نداشتم و همچنین پیشروی با بودجه بندی کانون آرامش به من می‌داد که با بودجه بندی آن مباحث را راحت‌تر بخوانم و در آزمون شرکت کنم.

 3- مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟

آزمون وسیله‌ای برای سنجش خود است که مسیر را برای فرد مشخص می‌کند.درصدهایی که در آزمون به دست می‌آید کیفیت مطالعه را مشخص می‌کند و همچنین بسیاری از سوالات مشابه آزمونها در کنکور سراسری دیده می‌شود که راهنمای بسیار مناسب برای شرکت کنندگان آزمون می باشد.


4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

در آزمون های آنلاین که دفترچه سوالات کاغذی وجود نداشته باشد بسیاری از مهارت‌های آزمون دادن نادیده گرفته می‌شود و من سعی می‌کنم دفترچه کاغذی آزمون ها را تهیه کنم و همچنین شرایط کنکور را برای خود در خانه شبیه سازی کنم تا در جلسه کنکور با کمترین مشکل مواجه شوم.


5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

برای من تراز خیلی مهم نیست اما در عوض همیشه در آزمون ها برای درصد و بهتر و بالاتر از آزمون قبل تلاش می کنم و کاری به دیگران ندارم و  فقط سعی در بهتر کردن خود نسبت به قبل می کنم.


6- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

با دادن آزمون های هدف گذاری با قسمت های سوال خیز آشنا می‌شدم و هفته دوم را بیشتر برای قسمت های مهم و اشتباهاتی که در آزمون هدفگذاری داشتم می گذاشتم که باعث ارتقای درصد هایم در آزمون اصلی می شد.


7- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از تابستان سال دوازدهم آزمون‌ها را جدی گرفتم. آزمون تابستان به من واقعا کمک فراوانی را در سال دوازدهم کرد. با خواندن دروس پایه در تابستان، با شروع مدارس و سال دوازدهم دیگر مشکل چندانی در دروس پایه نداشته و با تمرکز بیشتر ، به دروس سال دوازدهم که برای اولین بار با آنها مواجه می شدم پرداختم.


8- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین ترازم ۵۹۰۰ بود و الان به تراز ۷۵۰۰ رسیدم . دلیل پیشرفت ام شناسایی نقاط ضعفی که داشتم و تمرین آنها بود و همچنین یادگیری مهارت آزمون دادن است .


9- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس فارسی نقطه قوت من هست روش مطالعه هم در این درس روش مبحثی است.

 

10- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

دو برادرم که این مسیر را طی کردند به من کمک فراوانی را می کنند و همیشه در مشکلات یاری دهنده من هستند و انگیزه زیادی هم به من منتقل می کنند.


11- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟

با شرکت در آزمون ، مباحث کتاب درسی تمرین می‌شود و درنتیجه در مدرسه پیشرفت چشمگیر به دلیل تمرین و شناسایی و تقویت نقاط ضعف خواهیم داشت.

برنامه و کتاب

1- همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

برنامه  کانون در واقع بهترین برنامه راهبردی در بین دیگر برنامه ها است چون ازهرلحاظ برنامه کاملی است . برای مثال ایستگاه های جبرانی مناسبی در بازه های مختلف سال دارد و پیشروی مناسبی هم دارد. 


2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

در برنامه من هر وقت که تفاوت بین مدرسه و آزمون وجود داشت هرکدام که جلوتر بود من با آن پیش می رفتم و آن را دنبال می‌کردم تا در ادامه کارم راحت تر باشد.


3- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

بله من در مطالعه بسیار ریز بین تر شدم و تمام مطالب کتاب را با دقت فراوان مطالعه می کنم و تعداد تست زنی ام هم افزایش چشمگیری داشته است.


4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه ریزی های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

از تفریحات خود کاسته ام اما درعوض ساعت مطالعه ام را بیشتر کرده‌ام و همچنین بسیاری از اموری که کمکی برای پیشرفت در این زمینه برای من نداشت را حذف کردم .


5- ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترین ویژگی های این کتاب هایی که استفاده کردید را توضیح دهید؟

از کتاب آبی عربی و سه سطحی ریاضی و آمار استفاده کردم .کتاب های سه سطحی برای تست های زمان دار و افزایش درصد بسیار مناسب است چون با طیف گسترده ای از سوالات آزمون سال گذشته در این کتاب مواجه هستیم.


6- آیا دفتر برنامه ریزی دارید؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله دفتر برنامه ریزی در نظم دادن برنامه بسیار موثر است و همچنین برای بررسی عملکرد مان مناسب است.


7- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

دینی، بیشتر به مطالعه متن کتاب  و آیات پرداختم و به خلاصه نویسی مطالب مهم متن و آیات کتاب درسی توجه کردم.


8- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هایی کرده ای ؟

در سایت کانون به بخش مصاحبه با نفرات برتر نگاه می کنم تا از تجربیات آن ها استفاده کنم.


کارنامه و سایت

1- روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می گیری ؟ و چگونه و به کدام قسمت ها بیشتر توجه می کنی؟

بلافاصله بعد از انتشار کارنامه ها در ساعت ۴ به کارنامه ام نگاه می کنم و توجه زیادی به درصد ها و تعداد غلط های زده شده نسبت به آزمون قبل می کنم.


2- از جعبه ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه ها استفاده می کنی و چرا؟

 از کارنامه اصلی آزمون و هدف‌گذاری درصدها استفاده می کنم که این ها وسیله مناسبی برای مقایسه با آزمون های قبلی و پیشرفت کردن هستند.


3- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید یا در پردازش های بعدی ؟ چرا؟

هفته اول بیشتر مطالعه می کنم در هفته دوم بیشتر تایمم را به تست زدن اختصاص می دهم.روز جمعه آزمون را ۸ صبح شروع می کنم- بله پردازش اول چون می خواستم زمان آزمون دادنم با کنکور که صبح اول وقت برگزار می‌شود هماهنگ باشد .


4- روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

در تحلیل آزمون همه سوالات را نگاه می‌کردم تا اگر نکته جدیدی را یافتم آن را به خلاصه نویسی های خودم اضافه کنم و مهم تر از آن ، به سوال هایی که غلط جواب دادم دقت کنم تا دلیل اشتباه ام را پیدا کنم. 


5- در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های پایه وضعیت مناسبی داشتم که در سال کنکور با جدیت و تداومی که در مطالعه داشتم وضعیتم نیز بهتر شد.


6- آیا تاکنون در تالار گفت و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟

بله در وقت آزاد سعی می کنم به صفحه مقطع خود نگاه کنم و از مطالب آن استفاده کنم.


مهارت های خود تنظیمی و فراشناخت

1- شما امسال بیشتر با روش بازیابی درس می خوانید یا با روش دوباره خوانی؟ نظر خودرا راجع به روش بازیابی بنویسید. آیا اول آزمون می دادید بعد درس می خواندید یا اول درس می خواندید بعد ازمون می دادید؟

بازیابی،  با توجه به محدودیت زمان و همچنین گستردگی مطالب اول آزمونی از خود می‌گیرم تا نقاط قوت و ضعف خود را بدانم و بیشتر زمانم را به نقاط ضعف اختصاص دهم تا آنها نیز به نقاط قوت تبدیل شوند.

2- آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

بله در دروس مختلف با روش های متفاوت خلاصه نویسی می کنم.


3- آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟

بله


4- برای این که از حاشیه های کنکور و کرونا و ... به دورباشید، چه کارهایی انجام می دهید؟

از شبکه‌های مجازی حداقل استفاده را می کنم و بسیاری از کانالهای خبررسانی را که دنبال می‌کردم ، حذف کرده ام.


5- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

به علت خستگی به تمام مطالب خوب مسلط نمی‌شدم و درصد هایم افت می‌کرد با یادآوری هدفی که دارم و نگاه به خط پایان مسیر انگیزه ادامه راه را پیدا می کردم و با قدرت دوباره شروع به مطالعه می‌کردم.


6- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان با توجه به تجربه ای که دارد می‌تواند در مواقع مختلف کمک کننده باشد. پشتیبان خوب باید دنبال کننده وضعیت دانش آموز باشد و در مشکلات به دانش آموز راهنمایی های لازم را با توجه به تجربه هایی که خود دارد، ارائه کند تا دانش آموز به بیراهه نرود.


7- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانواده مهمترین رکن تاثیرگذار بعد از خود دانش آموز می باشند. خانواده من هم فضای مطالعاتی مناسبی را برای من فراهم کردند و در مواقع افت تحصیلی بهترین مشاور و راهنمای من هستند تا مسیر را با موفقیت پشت سر بگذارم.


روش های مدیریت زمان

1- زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

با تایمری که دارم ثانیه به ثانیه زمان را مدیریت می‌کنم.


2- از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از روش های زمان نقصانی و ضربدر منها استفاده کردم که در آزمون ها کمک زیادی به افزایش درصدهای من کردند.

----------------------------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.


گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول محمدرضا خدایی


Menu