گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول هانیه بابایی

در این مطلب گفتگوی الهام حاجی محمدی با هانیه بابایی قهرمان پیوستگی نیم سال اول را می‌خوانید. ;کانون قلم چی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول هانیه بابایی
اطلاعات دانش آموز
نام و نام خانوادگی: هانیه بابایی
رشته تحصیلی: ادبیات و علوم انسانی
شهر: شهرستان بابل
میانگین تراز: 7468

تحصیلات پدر: ابتدایی
شغل پدر: کارگر میدان میوه و تره بار
تحصیلات مادر: ابتدایی
شغل مادر: خانه دار


اطلاعات میانگین درصدها در آزمون

عمومی
دین و زندگی85،      ادبیات 55،     زبان35،       عربی 90
اختصاصی
ریاضی 80،        جامعه شناسی 93،         جغرافیا 60،            تاریخ 60،      فلسفه و منطق 67،      علوم فنون 73


شرکت مداوم در آزمون ها و همگام بودن با برنامه کانون را از دلایل پیشرفت خود می دانم...

 

آزمون

1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از کلاس نهم در آزمون ها شرکت کردم و به مدت چهار سال عضو کانون هستم. آزمون ها و برنامه ریزی های خیلی خوبی که کانون دارد و همچنین آمادگی برای آزمون نمونه دولتی.


2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

تلاشم را می کردم که به طور مداوم در آزمون ها شرکت کنم چون اگر یک آزمون هم از برنامه کانون عقب میفتادم برگشتن به حالت اول کمی دشوار می شد و باعث می شد ترتیب خواندن دروس به درستی پیش نرود برای همین پیوسته شرکت می‌کردم.


3- مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدفگذاری و مشابه پارسال )

ویژگی خوب آزمون های اصلی این است که گام به گام جلو می رود و باعث تثبیت مطالب می شود همچنین ایستگاه های جبرانی فرصت خیلی خوبی برای جبران کم و کاستی‌های گذشته است که به طور دقیق مطالعه نشده اند . آزمون مشابه  پارسال و هدف‌گذاری هم برای پی بردن به نقاط ضعف و قسمت هایی که به طور دقیق مطالعه نشده‌اند ویژگی خیلی خوبی است که قرار داده شده است.


4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

آزمون های حضوری خیلی بهتر است اما من در دوران کرونا تلاشم را می کردم تا همان فضای حضوری بودن را برای خودم تداعی کنم برای همین در این دوران شرایط آنلاین بر روند آزمون های من تاثیر منفی چندانی نداشت.


5- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

بعد از هر آزمون تراز و رتبه دیگران را نگاه می‌کردم همینطور درصدهایی را که کسب می کردند و تلاش می کردم در هر آزمون درصد برخی درسها و تراز را افزایش بدهم من به بحث تقلب اهمیت زیادی نمیدادم چون سنجیدن و محک زدن خودم برایم مهم بود.


6- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

من در هفته اول درس ها را به طور کلی می خواندم و تست ها از هفته دوم شروع می کردم. هدفگذاری باعث می‌شد تا بفهمم مطالبی را که در هفته اول خواندم چقدر تثبیت شده و اشکالات در کجاست. در پنجشنبه های هفته اول و به صورت یکجا به هدف گذاری و برای مشابه پارسال هم عموماً در پنجشنبه قبل آزمون به صورت یکجا سوالات را جواب می دادم.


7- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از امسال خواندن درس های پایه و سال دوازدهم را به طور جدی شروع کردم آزمون های تابستان به این دلیل که دروس اختصاصی دوازدهم را آزمون می گرفت و باعث شد تا من قبل از شروع سال تحصیلی درس ها را پیش خوانی کنم و دروس سال  های پایه را نیز به طور جزئی و دقیق تثبیت کنم.

8- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین تراز من ۵۱۰۰ بود و اکنون به ۷۶۰۰ رسیده‌ام . شرکت مداوم در آزمون ها و همگام بودن با برنامه کانون را از دلایل پیشرفت خود می دانم.

9- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

نقطه قوت من درس عربی است. ابتدا به تدریس معلم به دقت گوش می‌دهم کتاب را به طور کامل مطالعه می‌کنم و تمرین ها را با دلیل برای خودم بیان می کنم سپس تست می زنم همچنین درسنامه کتاب تست را هم مطالعه می کنم.

10- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

از برادرم در برنامه‌ریزی و اولویت دادن به درس ها کمک گرفتم.

 

11- بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟

روند تدریس مدرسه تقریباً همگام با آزمون های کانون بود به همین دلیل در پایان هفته بعد از تدریس معلم با آزمون هایی که می دادم باعث می شد مطالب را بار دیگر مرور کنم.

 

برنامه و کتاب

1- همانگونه که می دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

منظم بودن و فاصله مناسب میان هر آزمون و همچنین بودجه بندی مناسب که باعث متعادل شدن دانش آموز می شود.


2- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

برنامه مدرسه و کانون به مقدار زیادی هماهنگ بود  اگر در بعضی درس ها عقب بودیم خودم پیشخوانی می کردم و به برنامه کانون می‌رساندم.


3- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟

مسلماً ساعت مطالعه بیشتر شده است روی درس های اختصاصی تمرکز زیادی می کنم و سعی می کنم از میان درس های عمومی هم یک یا دو درس به همراه تست مطالعه داشته باشم.و به این صورت نباشد که از برخی درس ها غافل شوم حتی الامکان سعی سعی می کنم تعادل را در دروس عمومی و اختصاصی برقرار کنم.


4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه ریزی های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

در درس هایی که ضعف داشتم تمرکز می‌کردم و برای خودم هدف گذاری می کردم  که نسبت به هفته قبل مثلاً  100تا جهش تراز داشته باشم هدف گذاری چند از ده را نیز انجام می دادم.


5- ازکدام یک از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده می کنید یا کرده اید؟ مهم ترین ویژگی های این کتاب هایی که استفاده کردید را توضیح دهید؟

در درس های دینی زبان ریاضی و فلسفه و منطق کتاب آبی استفاده می کنم به نظر من ویژگی خوب این کتاب این است که تست ها خیلی جزئی و نکته دار است و آزمون ویژه برتر ها نیز دارد هنگام تابستان و ایام عید نیز از کتاب نوروز و تابستان برای جمع‌بندی در این ایام استفاده می کنم.


 6- در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس ریاضی .در سال دهم درصد پایینی داشتم اما با تمرین و ممارست و حل تست زیاد در تیپ های مختلف و خواندن دقیق درسنامه توانستم به ۱۰ از۱۰هم برسانم.


7- از سایت کانون در این مدت چه استفاده هایی کرده ای ؟

 تقریباً از بسیاری از بخش های سایت استفاده میکنم مطالب پربازدید گفت و گو ها و نمونه سوال ها و غیره همواره مطالعه می کنم.


8- آیا تا به حال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

 بله از دفترچه درس نامه‌ای که قبل هر آزمون در سایت قرار داده می شود استفاده می کنم از ایستگاه های قرابت ؛آرایه و درسنامه های آموزشی رتبه های برترهم استفاده می کنم.

 

کارنامه و سایت

1- روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می گیری ؟ و چگونه و به کدام قسمت ها بیشتر توجه می کنی؟

 کارنامه را معمولاً در همان ساعت اولیه دریافت می کنم به درصدها و تراز هایم توجه می کنم و رتبه ام را با آزمون های قبلی مقایسه می کنم.


2- از جعبه ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه ها استفاده می کنی و چرا؟

 ابزار کارنامه ها از کارنامه اصلی آزمون برای مشاهده درصد رتبه و تراز ،کارنامه پروژه ای برای مقایسه روند ترازها، کارنامه پنج نوع درس برای فهمیدن نقاط ضعف و قوتم استفاده می‌کنم.


3- هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید یا در پردازش های بعدی ؟ چرا؟

هفته اول درس ها را می خوانم و هفته دوم تست میزنم آزمون را در سر ساعت هشت شروع می کنم و قبل از ساعت ۱۳ همیشه آزمونم  را تمام می کنم و همیشه جزء پردازش اول بوده ام.


4- روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

بعد از ساعت ۱۶ که پاسخنامه در صفحه شخصی ام بارگذاری می شود.سوالهای غلط خود را با پاسخنامه تطبیق می دهم و نکات مهم را در کتاب یادداشت می کنم.


5- در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

دهم و یازدهم ترازم عموماً ۶ هزار و خورده بود و به ندرت به ۷۰۰۰ می رسید و درصد هایم نوسانی بودند اما از تابستان که به صورت دقیق تری درس های پایه را مطالعه می کنم و روش خواندنم را  تغییر دادم باعث پیشرفتم شد. 

 

مهارت خودتنظیمی و فراشناخت

1- شما امسال بیشتر با روش بازیابی درس می خوانید یا با روش دوباره خوانی؟ نظر خودرا راجع به روش بازیابی بنویسید. آیا اول آزمون می دادید بعد درس می خواندید یا اول درس می خواندید بعد ازمون می دادید؟

ابتدا درس می‌خوانم بعد آزمون می دهم از روش بازیابی استفاده می کنم زیرا روش خیلی خوبی برای مرور و تثبیت دوباره مطلب است. برای درس های دینی عربی و ریاضی و ادبیات هدف گذاری می کنم به این صورت که در آزمون بعدی یک یا چند سوال بیشتر از هفته قبل بزنم.


2- آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

زیاد خلاصه‌نویسی نمی کنم جز در بعضی درس ها مثل روانشناسی برای اینکه مطالب به خوبی در حافظه ام بماند.


3- برای این که از حاشیه های کنکور و کرونا و ... به دورباشید، چه کارهایی انجام می دهید؟

سعی می کنم حواس و تمرکزم را روی درس و اهدافم قرار دهم و زیاد به حواشی پیرامون گوش ندهم.


4- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

در اوایل سال دهم به علت اینکه وارد مقطع دبیرستان شده بودم و هنوز با روش مطالعه درست آشنا نشده بودم کمی افت تراز داشتم اما به مرور زمان با آزمون های پیاپی توانستم درصد هایم را بهبود ببخشم.


5- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من راهکارهای خیلی خوبی برای مدیریت زمان و کاهش استرس و نحوه تست زنی در اختیار من گذاشتند و من از ایشان نهایت تشکر را دارم. یک پشتیبان خوب باید حس امید و انگیزه و پیشرفت را در دانش آموزان ایجاد کند و مانند یک مشاور همراهشان باشد و نکات مهم برای آمادگی در آزمون را به آنها یادآور شود. 


6- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده ام در تمام مراحل حامی من بودند و از هر لحاظ من را حمایت کردند برادرم در برنامه‌ریزی کمک زیادی به من کرد مادرم هم با ایجاد فضای آرام و آرامش بخش به بهبود مطالعه کمک زیادی کرد.

 

روش های مدیریت زمان

1- از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

سعی می کنم آزمون هایم را تا حد ممکن در زمان اصلی خودش به اتمام برسانم و در آزمون ها از روش زمان های نقصانی استفاده می‌کنم و بعد از اتمام سوالات آنهایی را که شک دارم دوباره بررسی می کنم.

  --------------------------------------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.



گفتگو با قهرمان پیوستگی نیم سال اول هانیه بابایی


Menu