20 نکته‌ی مهم برای جمع بندی فصل سوم زیست دوازدهم-ملیکا کلانتری

نکات تستی برای جمع بندی فصل سوم دوازدهم زیست ( فصل انتفال اطلاعات در نسل‌ها ) توسط ملیکا کلانتری بررسی شده است

20 نکته‌ی مهم برای جمع بندی فصل سوم زیست دوازدهم-ملیکا کلانتری

در این مطلب نکات مهم فصل سوم زیست دوازدهم (انتقال اطلاعات در نسل ها ) برای جمع بندی نیمسال اول بررسی شده است .

20 نکته‌ی مهم برای جمع بندی فصل سوم زیست دوازدهم-ملیکا کلانتری ملیکا کلانتری - رتبه ی 444 منطقه 1 کنکور 99 - دانشجوی پزشکی دانشگاه اصفهان 


برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برتر ها را دنبال کنید ، همچنین میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .



شناسنامه ی فصل : تست های این فصل در دو گروه تست های تئوری و مسئله قرار می گیرند . تست های تئوری آن مربوط به درک صحیح از مفهوم صفت و الل و انواع صفات چند جایگاهی و تک جایگاهی ، انواع مختلف روابط الل ها با هم ؛ نکات حفظی مربوط به بیماری های نام برده شده و بارز یا نهفته بودن آن ها می باشد .

برای حل تست های مسئله ای هم نیاز به درک مفاهیم تئوری است و هم تسلط بر فصل هایی مانند فصل تولیدمثل(مخصوصا بکرزایی) و تولیدمثل گیاهان نهاندانه (یازدهم) می باشد زیرا تست های ترکیبی زیادی از آن ها طرح می شود . 

تعداد تست های این فصل در سال های اخیر : در سال 1400 از این فصل 5 سوال و در سال 1399 ، 4 تست طراحی شده است . 



تعدادی از نکات مهم جزوه : ( جزوه ی کامل در قسمت ضمیمه قابل بارگیری است )

نکته 1 : ژن های سیتوپلاسمی (ژن های درون میتوکندری) تنها از مادر به فرزند منتقل می شوند زیرا تنه ی اسپرم که حاوی میتوکندری است ، وارد تخمک نمی شود .


نکته ی 2: اگر بین دگره ها رابطه ی بارز نهفتگی باشد ، انواع فنوتیپ ها حداقل است ( زیرا حالت غیر خالص آن ؛ فنوتیپ مشابه با حالت خالص بارز دارد )


نکته ی 3 : ممکن است تعداد فنوتیپ ها از ژنوتیپ ها بیشتر شود زیرا برخی از صفات تحت تاثیر محیط هستند بنابراین دو جاندار با ژنوتیپ مشابه می توانند فنوتیپ متفاوت داشته باشند . 


نکته ی 4 : تعداد فنوتیپ ها هیچ گاه کمتر از انواع الل ها نیست ( یا برابر است و یا بیشتر ) 


نکته ی 5 :ممکن است تعداد انواع ژنوتیپ ها با انواع الل ها برابر شود ، درصفات وابسته به کروموزوم X در مردان ؛ به تعداد حالت های الل یک ژنوتیپ متفاوت ایجاد می شود مثلا در بیماری هموفیلی دو دگره وجود دارد و در مردان هم دو حالت سالم با هموفیلی را ایجاد می کند درحالی که در زنان شامل 3 ژنوتیپ و دو فنوتیپ است .


نکته ی 6 : اگر بین الل ها رابطه ی بارزیت ناقص باشد ؛ تعداد حالت های فنوتیپ و ژنوتیپ با هم برابر است ( زیرا اللی بر الل دیگر برتری ندارد پس هر ژنوتیپی می تواد فنوتیپ متمایز خود را ایجاد کند . )


 نکته ی 7 : هموفیلی انواع مختلفی دارد که شایع ترین نوع آن ( نه همه ی انواع هموفیلی ) به فقدان عامل انعقادی هشت مربوط است ولی در همه ی انواع آن ، لخته شدن خون دچار اختلال می شود . 


نکته ی 8 : در نمودار های طیف پیوستگی صفات چند جایگاهی ، تعداد افراد با ژنوتیپ ناخالص بیشتر است ( ژنوتیپی که در آن الل های بارز و نهفته با هم برابر هستند ، بیشترین فراوانی را دارد ) 


نکته ی 9 (ترکیبی) : در کتاب درسی در دو جا به آسیب های مغزی اشاره شده است :

1)بیماری فنیل کتونوری

2)افرادی که در کودکی و یا جنینی دچار کمبود هورمون T3 بوده اند .


صفحه ی اینستاگرام ما

دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتوانیم ارتباطمان را با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتان باشیم ، صفحه ی اینستاگرام رتبه برترها را بسازیم و همراهتان باشیم . برای دیدن صفحه ما روی لینک زیر کلیک کنید .


instagram.com/kanoon.bartarha



ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Menu