10 سوال پر تکرار جلسات آزمون 3 دی

به دلیل امتحانات مدرسه آزمون بعدی فاصله سه هفته ای دارد و تاریخ 24 دی ماه است. در زمان امتحانات طبق امتحانات مدرسه پیش روید و اولویت امتحان مدرسه است. سعی کنید در مباحثی که برای امتحان می‌خوانید مسلط

10 سوال پر تکرار جلسات آزمون 3 دی

آزمون کانون با امتحان مدرسه ما همراه هستش، چیکار کنیم؟

 به دلیل امتحانات مدرسه آزمون بعدی فاصله سه هفته ای دارد و تاریخ 24 دی ماه است. در زمان امتحانات طبق امتحانات مدرسه پیش روید و اولویت امتحان مدرسه است. سعی کنید در مباحثی که برای امتحان می خوانید مسلط شوید و یادگیری های ناقص خود را به کامل تبدیل کنید ، اشتباهات خود را رف کنید و تسلط خود را در این مباحث بالا ببرید. در آزمون 24 دی  جمع بندی مباحث نیم سال اول است و با هر سطح از آمادگی که دارید در آزمون حاضر شوید و بر اساس هدف گذاری چند از ده به سوالات پاسخ دهید و فرصت مهم ارزیابی و مقایسه  خود را داشته باشید.

 

من برنامه راهبردی را که نگاه می کردم متوجه شدم که بعضی آزمون ها زودتر از دو هفته و بعضی هم دیرتر برگزار می شوند؟     

به دلیل امتحانات مدرسه ،آزمون 24 دی فاصله سه هفته ای دارد تا فرصت کافی برای امادگی در امتحانات و جمع بندی مباحث نیمسال اول و شرکت در آزمون 24 دی را داشته باشید. در دوران جمع بندی نیز فاصله آزمون ها یک هفته ای است تا بتوانید در فاصله یک هفته با روش بازیابی و آزمون دادن اشکالات خود را برطرف نمایید، فاصله زمانی کوتاه برای بازیابی و جمع بندی،  تشخیص اشتباهات و اولویت بندی و مطالعه و سپس ارزیابی با آزمون دادن است. در بین فاصله یک هفته نیز آزمون های سه روز یک بار برای کنکوری ها برگزار می شود.

 

 چجوری به دفترچه درسنامه دسترسی داشته باشیم؟

دفترچه های درسنامه رایگان است که برای نمایندگی ها ارسال شده. می توانید به نمایندگی شهرتان مراجعه کنید. علاوه بر آن این دفترچه ها در سایت کانون نیز قرار دارد. دانش اموزان بورسیه در صورتی که در دریافت دفترچه کاغذی از نمایندگی مشکلی داشتید می توانید با شماره 0216463 داخلی 1126 خانم آقچه لی تماس بگیرید.

 

قهرمانان پیوستگی چی هست؟

قهرمان پیوستگی یعنی دانش آموزانی که در آزمون ها تحت هر شرایطی حضور دارند و غیبت نمی کنند. قهرمانان پیوستگی پاییز شامل داوطلبانی هستند که  بدون غیبت و یا دارای  1 غیبت در آزمون های اصلی  بوده اند .در آزمون های اصلی و آزمون های مکمل یعنی هدف گذاری   مشابه پارسال نیز شرکت دارندآزمون های مکمل یعنی آزمون هدف گذاری، مشابه پارسال).

در هر دوره نیز به قهرمانان پیوستگی با توجه به داشتن به تعداد حضور و شرکت در آزمون های اصلی و ازمون های مکمل( هدف گذاری و مشابه پارسال) ه جوایز کتاب و...  تعلق می گیرد.

 

کتاب سه سطحی بهتره یا کتاب آبی؟

هر کدام از این کتاب های دارای ویژگی ها و کاربردهایی است و هر کدام از این کتاب ها بخشی از نیازهای دانش آموزان را برطرف می نماید. 

کتاب آبی را هر دانش اموز با هر تراز و سطحی برای یادگیری  و آموزش،  تمرین و تسلط   می تواند استفاده کند. کتاب آبی با توجه به ویژگی‌هایی که که دارد منبعی مناسب و استاندارد برای مقاطع مختلف در تمام سطوح است و بهترین ابزار برای تثبیت نکات و آزمون‌های چهارگزینه‌ای است. از جمله ویژگی های این کتاب:  داشتن درس‌نامه‌های کاربردی و نحوه‌ی طبقه‌بندی سؤالات ، پوششی بودن مباحث، سوالات استاندارد کنکور و امتحانات و سوالات تالیفی استاندارد  به طوری که هیچ موضوعی از کتاب درسی از چشم مؤلف دور نمانده است و نیاز دانش‌آموز با مطالعه‌ی آن کاملاً برطرف می‌شود. چیدمان آموزشی سؤال‌ها، داشتن تست‌های تیپ، ضریب تناسب و توازن یعنی داوطلب می داند که از هر مبحث چه تعداد تمرین حل کند. همچنین مشخص کردن کلیدواژه‌های سوال،  درخت دانش (برای طبقه‌بندی موضوعات و روشن ساختن مسیر یادگیری).  

کتاب های سه سطحی برای تمرین بیشتر و تسلط بیشتر است که دو ویژگی مهم دارد. ویژگی نخست : در هر مبحث سؤال‌ها  در سه سطح با پاسخ نامه تشریحی کامل تنظیم شده‌اند: سؤال‌های نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر. بنابراین نیمی از دانش‌آموزان، مخاطب این کتاب هستند یعنی دانش‌آموزانی با نمره‌ی بین 14 تا 20 در مدرسه و با ترازهای بیش از 5000 در آزمون‌های کانون. ویژگی‌ دوم: این است که تک تک سؤال‌ها شناسنامه و هویت دارند و براساس آمار و میزان مراجعه در آزمون‌های استاندارد کانون چیده شده‌اند. سؤال‌ها به‌طور سلیقه‌ای و صرفاً براساس نظر اشخاص تنظیم نشده‌‌اند.

 

درس های ما از آزمون های قلمچی حدواد یک فصل عقب تر باید چیکار کنم؟

گاهی پیش می‌آید برنامه‌ی راهبردی با برنامه‌ی مدرسه همخوانی ندارد که البته اکثر مواقع برنامه‌ی کانون عقب‌تر از برنامه‌ی مدارس است و این به دلیل یکسان‌سازی شرایط برای تمام دانش‌آموزان است. اما  تعدادی از دانش‌آموزان می‌گویند یا زمان کافی برای اجرای دو برنامه را ندارند یا در برخی از درس ها ، در مدرسه عقب تر هستند.  از جمله مواردی که می‌تواند در کاهش آشفتگی و نگرانی داوطلبان مؤثر باشد وجود ایستگاه‌‌های جبرانی در برنامه‌ی راهبردی است. اگر داوطلبی طی دو هفته‌ی بین آزمون‌ها نتواند مبحثی را بخواند یا پس از آزمون متوجه شود که در مبحثی یادگیری ناقص داشته است، با وجود برنامه‌ی راهبردی و ایستگاه‌های جبرانی جای هیچ نگرانی برای او وجود ندارد؛ زیرا با کمی دقت در برنامه‌ی راهبردی متوجه می‌شود که به‌راحتی می‌تواند در آزمون‌هایی که پوششی هستند مشکل خود را برطرف کند. ایستگاه‌های جبرانی فقط برای خواندن مباحث باقی‌مانده و برطرف کردن نقاط چالشی نیست بلکه بهترین فرصت برای مرور و جمع‌بندی آموخته‌های خود است. دانش‌آموز در این فرصت نقاط قوت خود را تثبیت می‌کند و با خیالی آسوده بقیه‌ی راه باقی‌مانده تا کنکور را در پیش می‌گیرد. پس توجه کنید اولویت برنامه مدرسه و تسلط و یادگیری کامل در مباحث ان است.  در درس هایی که عقب تر هستید می توانید بسته به شرایط و تشخیص خودتان قسمتی از مباحث یا برخی از درس ها را پیش خوانی داشته باشید. می توانید در ایستگاه های جبرانی مثل 24 دی،8 بهمن،7 فروردین،19 فروردین و....عقب ماندگی هایتان را جبران کنید.


وقتی وارد صفحه شخصی خود می شویم، از کدام قسمت باید ببینم که آزمون از چه درس هایی هست؟

برای دیدن بودجه بندی و برنامه هر آزمون باید برنامه راهبردی آزمون ها را دانلود کنید. از طریق سایت کانون منوی بالای سایت قسمت مقطع شما کلیک کنید و سپس مورد آخر یعنی برنامه راهبردی آزمون ها را کلیک کنید و برنامه پایه خود را دانلود نمایید.

 

روشی هست که هم تست وهم تشریحی  باهم خوب بشه؟ 

در مرحله اول سعی کنید مباحث و نیز  مثال و تمرین ها کتاب درسی را خوب و مفهومی و کامل یاد بگیرید. وقتی مفهوم مطلبی را کامل و عمیق و درست یاد بگیرید، فرقی نمی کند سوال تستی است یا تشریحی .  چون اطلاعات و سواد کافی برای آن مبحث و موضوع را یاد گرفته اید. 

راه حل پیشنهادی چیست؟  بهتر است بعد از خواندن کتاب درسی، مثال و تمرین تشریحی حل کنید . وقتی تست می زنید حتما پاسخ را کامل بنویسید تا مسلط شوید و ذهنی پاسخ ندهید . سعی کنید راه حل را مرتب بنویسید تا کامل یاد بکیرید و بد به جواب برسید. در درس های مفهومی و متنی نیز وقتی پاسخ سوال را در گزینه ها می بینید و پیدا می کنید، ابتدا پاسخ سوال را برای خودتان توضیح دهید و با توضیح به پاسخ برسید. ذهنی و با یادگیری قبلی در ذهنتان پاسخ ندهید. وقتی خوب اینگونه تمرین کنید علاوه بر این که تستی و تشریحی برایتان فرقی ندارد، خوب یاد می گیرید و نیز به آن مبحث مسلط می شوید و سوال به هر گونه دیگری هم که مطرح شود می توانید پاسخ دهید.

 

من خیلی سریع یادم میره مثلا فصل یک را ماه پیش کاملا حفظ بودم و تست هم آن موقع گذاشتم ولی یک ماه نرفتم سراغش یادم رفته بود چیکارکنم؟

به دو موضوع مهم  توجه کنید: 

 الف) داشتن  مرورهای متوالی و منظم:  

منحنی فراموشی هرمان ابینگهاوس نشان می دهد در صورتی که شما عالی مطالعه کرده باشید بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت تقریبا نصف مطالبی که خواندید فراموش می شود و پس از حدودا یک ماه ، ۸۰ درصد آن از یاد می رود.  وقتی  کل یادگیری فقط در مدت زمان بسیار کم انجام شود و بعد از آن مرور نشود، فراموشی ایجاد می شود. مهم ترین عامل در فراموشی مطالب درسی مرور نکردن است . راه حل تمرین و تکرار منظم در فواصل زمانی مختلف است. سعی کنید در همان روز آن مطلب را مرور کنید. اگر بعد از چند روز مرور کنید به طور طبیعی بخش هایی از آن مطلب را فراموش کرده اید.  بهترین کار مرور دروس در همان روز و چند روز بعد از مطالعه است تا مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شود. رمز یادگیری مؤثر، تکرار مطالب است.  تکرار باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغز خواهد شد . بعد از مطالعه مباحث شروع به تست زنی از نوع آموزشی کنید تا مطالب در ذهنتان بهتر به خاطر سپرده شوند. تمرین کردن سوالات سال های گذشته می تواند به بازیابی اطلاعات بسیار کمک کند. در برنامه ریزی خود قبل از خواندن مباحث جدید ، چند سوال یا تمرین از مباحثی که قبلا خوانده اید حل کنید و تمرین کنید تا اشتباهات خود را برطرف کنید و یادگیری شما کامل شود و اگر هم بلد بودید تسلطتتان بیشتر شود و مطالب به حافظه بلند مدتتان منتقل شود.

موضوع دوم: با آزمون دادن توهم یادگیری و فراموشی را برطرف نمایید: 

توهم یادگیری یعنی وقتی می خوانید فکر می کنید بلدید درحالی که وقتی امتحان می دهید می بینید که بلد نیستید یا یادگیری ناقص دارید و توهم فراموشی یعنی وقتی خوانده اید و تمرین کرده اید و نگرانید و فکر می کیند همه چیز را فراموش کرده اید در حالی که اینظور نیست. همیشه سعی کنید اول   قبل از درس خواندن از مباحث قبلی یک امتحان بدهید و چند سوال حل کنید و بعد مشخص کنید کدام قسمت را یادتان رفته و باید دوباره بخوانید و کدام قسکت را اشتباه دارید و یا بی دقتی و چه قسمتی را نیاز به تمرین و تست بیشتر دارید.

 

راستی من که کلاس ششم هستم سوالات تیزهوشان هم روی ترازن تاثیر داره؟

تراز دفترچه عادی و تیزهوشان  جداگانه است. پاسخ به سوالات دفترچه عادی اجباری و پاسخ به سوالات پیشرفته و تیزهوشان اختیاری است.

Menu