محمد حسین یعقوبی در یک نگاه
شهر: لاهیجان ( استان گیلان )
سال های حضور در کانون : از کلاس نهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی
رتبه کنکور سال 99: 3216 منطقه ۲
رتبه کنکور ۱۴۰۰: 354 منطقه ۲
رشته قبولی : پزشکی دانشگاه شیراز
تحصیلات و شغل پدر: لیسانس ، معلم
تحصیلات و شغل مادر: لیسانس ، معلم
درصد های کنکور1400:
ادبیات 54.7 ، عربی74.7 ، دینی 82.7 ، زبان 54.7
زمین 0 ریاضی 27 ، زیست 76.7 ، فیزیک 70 ، شیمی 62.9
چه عواملی باعث شد به این نتیجه برسی که یک سال دیگرهم تلاش کنی؟
من احساس می کردم بیشتر از نتیجه ای که گرفتم توانایی دارم و میتوانم با یک سال ماندن آن را جبران کنم . اطرافیان ، معلمان و دوستان ، نظرات مختلفی در مورد ماندن من میدادند. بنابراین با گوش کردن به حرف بقیه نمی توانستم به نتیجه برسم و تصمیم نهایی را خودم گرفتم و با عزم قوی شروع کردم و به اظهار نظر دیگران توجه نکردم و برای رسیدن به موفقیت جنگیدم و به چیزی جز نتیجۀ خوب در کنکور فکر نکردم .
در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوی یا این که از تصمیمی که گرفتی پشیمان شوی؟
طبیعتا خستگی در سال کنکور برای همه وجود دارد ، به خصوص برای کسانی که پشت کنکور می مانند . هم فشار درسی و هم فشار روانی باعث ایجاد خستگی و همچنین ناامیدی می شود . این عوامل باعث میشود گاهی فکر کنیم تلاش ما همچنان بی فایده است و داریم وقت خود را تلف می کنیم .ولی همان طور که گفتم این فشارها برای همه دانش آموزان وجود دارد و باید دید درستی به قضیه داشت . چند دقیقه ورزش در روز، صحبت کردن با خانواده و دوستان و... میتواند کمی از این فشار کم کند . اگر چند روزی وضعیت درس خواندن طبق روال پیشرفت نرفت جای نگرانی وجود ندارد و به جای استرس گرفتن باید با برنامه ریزی مناسب در روزهای بعد کمکاری روزهای گذشته را جبران کرد.
فکر می کنی مهم ترین ایرادت در سال اول چه بود؟
نحوه اشتباه مطالعه دروس و ساعت مطالعه مفید پائین باعث شد نتوانم نتیجه خوبی کسب کنم هم چنین نتیجه ضعیف گرفتن در آزمون ها باعث می شد انگیزه و امید کافی را نداشته باشم و استرسم زیاد میشد . این استرس باعث شد در روز کنکور به شدت روحیه خود را ببازم و نتیجه مناسبی کسب نکنم
نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟
خانواده با نظر من موافق بودند و از من خواستند تا سال دوم را با جدیت بیشتر و برنامهریزی بهتر درس بخوانم . در محیط خانه آرامش و سکوت برقرار بود و پدر و مادرم همواره پیگیر نتایج کارم بودند و اگر به مشکل برمی خوردم با مشورت با معلمان و رتبه های برترکنکور و مشاوران ، به من کمک میکردند .
امسال با چه چالش هایی رو به رو بودی؟
استرس اینکه خدای ناکرده دوباره سال دوم هم نتیجه مطلوبی کسب نشود وجود داشت و اینکه یک سال ماندن بی فایده بود .
ساعات مطالعه پارسال و امسال تغییری داشت؟
سال اول به طور میانگین ۱۱ ساعت در روز درس می خواندم ولی با کیفیت پایین و روش نادرست و نتیجه مطلوبی هم کسب نمیشد. اما در سال دوم به طور میانگین ۱۰ ساعت در روز درس می خواندم اما با شیوه درست تر و بازدهی بسیار بالا تر به طوری که تاثیر آن در آزمون ها مشخص بود
نقطه قوت شما کدام درس ها بود؟ روش مطالعه این دروس را توضیح می دهید؟
در درس زیست و فیزیک وضعیت خیلی خوبی داشتم . در زیست شناسی سعی می کردم تا حد امکان متن کتاب و حاشیههای آن را مرور کنم و تصویر کاملی از کتاب در ذهنم داشته باشم . همچنین سعی میکردم تست آزمونی از موسسات مختلف زیاد کار کنم تا با دید های متنوع نسبت به متن کتاب و شکل ها آشنا شوم . خلاصه نویسی و نکته برداری را هم برای هر درس انجام میدادم و روزهای نزدیک امتحان نکات را با آنها مرور میکردم . در درس فیزیک درک درست مفاهیم آن بسیار مهم است و سعی میکردم سر کلاس درس را خوب یاد بگیرم و برای کار در خانه یک دور جزوه معلم را مرور می کردم و بعد می رفتم سراغ تست . تست ها را تا حد امکان زمان دار کار میکردم و سوال هایی که ارزش مرور چندباره داشتند را نشانهگذاری میکردم تا در زمان مرور به آنها رجوع کنم .
اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید تغییر به چه صورت بوده است؟
در درس شیمی قسمت محاسبات تعداد دفعات تست زنی را بالا بردم و تعداد تستی را که هر دفعه کار میکردم کم کردم یعنی مثلاً به جای آنکه در هفته سه بار تست محاسبات کار کنم همان تعداد تست را به شش قسمت تقسیم می کردم و آن را در شش روز کار می کردم . تست محاسبات را هم در این موارد بیشتر از کتاب های موضوعی می زدم
آزمون های کانون؟
از کلاس نهم تا کنکور در آزمون های کانون شرکت کردم . برنامهریزی و سوالات آزمون های کانون از کیفیت خوبی برخوردار بودند و به درس خواندن نظم میدادند و کارنامه کاربردی هم ارائه میداد .
برنامه ریزی را چگونه انجام می دادید؟
برنامه ریزی را به صورت هفتگی انجام میدادم . اول هر هفته کتاب های تست ، مباحث و تعداد تستی که می توانستم کارکنم را مشخص میکردم . سپس با توجه به میزان ساعت مطالعه ای که برای هر روز تعیین می کردم ، در جدولی درس ها و تعداد تستی که قرار بود برای آن روز کار کنم را مینوشتم . هم چنین سعی می کردم در پایان هر روز ، تعداد تست هایی را که کار کردم یادداشت کنم
تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟
بعد از ظهر جمعه
به این موضوع توجه داشتم که سوال هایی را که غلط زدم یا نزده گذاشتم، به دلیل حواس پرتی بوده یا مشکل علمی ؟ اگر مشکل علمی بوده ، آن مبحث را در آینده بیشتر کار می کردم و اگر به دلیل حواس پرتی بوده سعی میکردم از آن به بعد در سوالات مشابه با خط کشیدن زیر سوالات و بیشتر دقت کردن در دادههای سوال این مشکل را رفع کنم
از چه مطالبی در سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردید؟
از سایت کانون برای دیدن کارنامه خود و مقایسه رتبه های برتر استفاده میکردم از مجله کانون برای بهره گیری از تجربه افراد موفق استفاده میکردم
از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟
بله من با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعفم در درس ها و مباحث مختلف ترتیب درس ها را تغییر می دادم تا سر یک درس بیش از اندازه وقت نگذارم چون این کار باعث آسیب به بقیه درس ها می شد . همچنین از روشهای ضربدر و منها و زمان نقصانی هم برای صرفه جویی در زمان استفاده می کردم
دفتر برنامه ریزی داشتید؟
دفتر برنامه ریزی داشتم و برنامه هفتگی خودم را در آن می نوشتم . همچنین تعداد تست های غلط و نزده را در آخر روز در آن می نوشتم تا با هفتههای گذشته مقایسه کنم
فکر می کردید که چنین رتبه ای بگیرید؟
من همیشه برای رسیدن به رتبه زیر ۵۰۰ به خودم امیدوار بودم و برایش تلاش کردم روز کنکور هم سعی کردم افکار منفی را از ذهنم بیرون کنم وبه نتیجه بد و یا سختی سوالات کنکور فکر نکنم . وقتی هم که سر جلسه با سوالات سخت مواجه شدم آرامش و تمرکز خودم را از دست ندادم و مثل آزمون های کانون با سوالات برخورد کردم و میدانستم سختی سوالات فقط برای من نیست
توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
دید مثبت به آینده داشته باشند و برای هدفی که دارند با اعتماد به نفس قدم بردارند و خود را کمتر از بقیه نبینند .
پیشرفت کردن یا افت کردن در آزمون ها طبیعی است مهم این است که به جای این که ناامید شویم و انگیزه خود را از دست بدهیم خودمان را در شرایط مختلف کنترل کنیم و تصمیم عاقلانه بگیریم.
مصاحبه کننده: نسیم افتخاری زاده
قهرمان پیشرفت، ترانه زلابی، از رتبه ی 7103 تا رتبه ی 1134