حافظه - روانشناسی - نکات و تست - آیدا علی بخشی

با سلام در این مطلب قصد داریم درس چهارم از روانشناسی یازدهم را البته از بخش‌های مهم آن یاد بگیریم و تست هایی را از این درس بزنیم .

حافظه - روانشناسی - نکات و تست - آیدا علی بخشی

با سلام و عرض ادب خدمت شما دانش آموزان خوب انسانی . 

در این مطلب قصد داریم درس چهارم از روانشناسی یازدهم را باهم یاد بگیریم و چند تست مهم از آن ها را بررسی کنیم .

حافظه - روانشناسی - نکات و تست - آیدا علی بخشی
تهیه کننده : 

آیدا علی بخشی _ دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران 

رتبه 29 منطقه 2 - کنکور 1400



صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .




درس چهارم / حافظه و علل فراموشی 


خب در ابتدا به تعریف حافظه و مفاهیم پیرامون آن می پردازیم :  


شما الان با انواع حافظه آشنا شدید ، اما هنوز اطلاعات دیگری پیرامون انواع حافظه وجود دارد که باید آن ها را هم یاد بگیریم . 


حجم ردهای حسی: زیاد و همچنین مدت ذخیره سازی آنها: طولانی مدت است . 

تبدیل ردهای حسی به اطلاعات در صورت توجه امکان پذیر است . 

حافظه کاری: کمک به اجرای وظایف و تکالیف، میزکار همه اجزای شناخت،تخته سیاه ذهن برای انجام محاسبات.

ذخیره سازی اطلاعات بر اساس میزان استفاده از آنها  = حافظه کاری .

مهمترین دلیل فراموشی اطلاعات : 

1) گذشت زمان 2) جایگزینی مواد اطلاعاتی با موارد جدید.

کارکرد حافظه کاری :

1) ذخیره کوتاه مدت مطالب 2) فراهم کردن فضای کار برای فعالیت جاری ذهن.

ساده ترین شیوه انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت: بازگویی و تمرین.

حافظه با توجه به نوع اطلاعات :

1) رویدادی(تجارب) 2) معنایی(دانش عمومی).

خطاهای حافظه:

1) حذف کردن (فراموشی)  2) اضافه کردن.

حافظه کاذب : یادآوری غیرواقعی رویداد اتفاق نیفتاده. (از انواع خطای اضافه کردن)

فراموشی: ناتوانی در یادآوری و بازشناسی اطلاعات وارد شده به حافظه. 

عوامل ایجاد فراموشی :

🚩 گذشت زمان(نتیجه آزمایش ابینگهاوس: 

1) فراموشی برخی واژگان در اثر گذشت زمان 2) صورت گرفتن بیشترین فراموشی در ساعات نخست یادگیری.)

🚩 تداخل اطلاعات 

🚩 عوامل عاطفی (دارای تاثیر مثبت و منفی)

🚩 عدم رمزگردانی (علت بسیاری از فراموشی ها:کم توجهی،نبود رمزگردانی)

🚩 مشکلات مربوط به نشانه های بازیابی : (نشانه ها:درونی(معنایی) = کارامدتر  و بیرونی(حسی)) 

🚩 عدم رمزگردانی مطلوب مطالبی که به آنها علاقه نداریم .

مشکل بسیاری از افراد توجه است نه حافظه.

بهترین زمان مرور مطالب : چندساعت بعد از یادگیری.

کنترل اثر تداخل : یادگیری عمیق

رمزگردانی بیشتر مطالب به شکل شنیداری است.

اصرار بر حفظ یک مطلب = فراموشی بیشتر.

شرکت در آزمون های مختلف = بازیابی موفق.

هدف از داشتن حافظه قوی : شکل دهی به تفکر.

تکلیف اساسی بعد از حافظه : پرورش تفکر. 

تست هایی از این نکاتی که کار کردیم را باهم دوره کنیم . 

📌 تست شماره یک : 

به‌ ترتیب کدام‌یک از انواع حافظه، وظیفهٔ ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت اطلاعات را بر عهده دارد، از دیگر وظایف آن کدام است و نوع رمزگردانی آن به چه صورت

می‌باشد؟

1) حافظهٔ کوتاه‌مدت - کمک خوبی برای تفکر- حسی

2) حافظهٔ کوتاه‌مدت - فراهم کردن فضا برای فعالیت جاری ذهن - حسی

3) حافظهٔ کاری - کمک خوبی برای تفکر- حسی همراه با توجه

4) حافظهٔ کاری - فراهم کردن فضا برای فعالیت جاری ذهن - عمدتاً معنایی 

📌 تست شماره دو : 

به حافظۀ کودکان نمی‌توان اعتماد کرد، زیرا رمزگردانی آنها ..................

1) کلی است و دربرگیرندۀ خلاصۀ موضوع می‌باشد 

2) جزئی است و امکان خطای بیشتری دارد .

3) جزئی است و دربرگیرندۀ خلاصۀ موضوع می‌باشد .

4) کلی است و امکان خطای بیشتری دارد .

📌 تست شماره سه : 

معلمی كه برای تدريس مفهوم موردنظر خود مثال‌های زيادی را برای دانش‌آموزان مطرح می‌كند، از كدام روش بهسازی حافظه كمک می‌گيرد؟

1) مرور کارآمد 

2) سامان دهی مطالب 

3) مطالعه چند حسی 

4 ) بسط معنایی 

📌 تست شماره چهار : 

کدام یک از عبارت های زیر در زمینه مراحل حافظه درست نمی باشد ؟ 

1) در گام نخست ، اطلاعات باید به صورت رمز قابل قبول درآیند . ( رمزگردانی ) 

2) گام دوم ، نگهداری اطلاعات در مکان مناسب است . ( اندوزش ) 

3) گام آخر ، بیرون کشیدن اطلاعات سپرده شده از حافظه است . ( بازیابی )

4) در همه مراحل حافظه ، امکان خطا وجود دارد . 

📌 تست شماره پنج : 

همه گزینه های زیر نادرست است به جز گزینه :  

1) منظور از نشانه های بیرونی ، نشانه های معنایی و حسی است . 

2) برای بازیابی اطلاعات از حافظه ، نشانه های بیرونی کارآمدتر از نشانه های درونی است .

3) در جفت واژگان « سپر – ماشین » فقط از نشانه های بیرونی استفاده می شود . 

4) افرادی که حافظه قوی دارند ، باهوش نیستند ، فقط به فنون بیشتری برای بهسازی حافظه مسلط هستند . 


پاسخ تست یک :
1
2
3
4
پاسخ تست دو : 
1
2
3
4
پاسخ تست سه : 
1
2
3
4
پاسخ تست چهار : 
1
2
3
4
پاسخ تست پنج : 
1
2
3
4


برای ارتباط با رتبه برتر ها و همچنین دریافت مطالب بیشتر ، به صفحه زیر وارد شوید :

رتبه برترها 

سپاس از توجه شما 🌹

Menu