اصول انتخاب درست، مرز امکانات تولید:سارا معصوم زاده

در این مطلب به خلاصه درس اصول انتخاب درست و مرز امکانات تولید میپردازیم.

اصول انتخاب درست، مرز امکانات تولید:سارا معصوم زاده

اقتصاد و مسئله انتخاب 

هر کسب وکاری چه شخصی باشد و چه در قالب شرکت، با مسئله انتخاب مواجه است. برخی اقتصاددانان علم اقتصاد را علم انتخاب میدانند. آنها معتقدند اقتصاد به ما میآموزد که در شرایط کمیابی منابع، چگونه بهترین انتخاب را انجام دهیم.

قوانین تصمیم گیری:

1.شناسایی منابع و آگاهی از کمیابی آنها

باید ابتدا از عوامل تولید آگاه شد. سه دسته عوامل تولید: 1. منابع طبیعی 2.نیروی کار 3.سرمایه

منابعی که در اختیار ما قرار دارد، کمیاب است. چون منابع بی نهایت نیست و محدود است. ضمنا هر چیزی دارای محدودیت در استفاده است.

2. محاسبه هزینه فرصت هر انتخاب

محدودیت منابع، مفهوم هزینه فرصت را به همراه دارد. هزینه فرصت یک انتخاب، ارزش بهترین گزینه بعدی است که شماهنگام انتخاب از دست داده اید. به دلیل وجود کمیابی در منابع و امکانات، همیشه باید بین گزینه های انتخاب بده - بستان کرد. بده – بستان یعنی چیزی را رها می کنید تا چیز دیگری را به دست آورید.

3. ترسیم قید بودجه

وقتی شما مقدار مشخص و محدودی پول برای خرج کردن دارید، در این حالت میگوییم شما یک قید بودجه دارید. به دلیل اینکه بودجه تان محدود است، شما مجبورید بین گزینه های خود بده  بستان کنید.

4. فراموش کردن هزینه های هدر رفته

هزینه هایی که نمی توانید آن ها را بازگردانید و دیگر قابل دسترس نیستند هزینه هدر رفته نام دارد که نباید تاثیری در انتخاب و تصمیم داشته باشد. برای اینکه یک تصمیم خوب بگیرید، تشخیص تفاوت هزینه هایی که بر تصمیم شما تأثیرگذارند، بسیار مهم است؛ هزینه های هدررفته مهم نیستند، چون دیگر رفته اند و قابل برگشت نیستند. فهمیدن اینکه هزینه ها را چطور ارزیابی کنیم، تنها بخشی از گرفتن یک تصمیم خوب است. باید هزینهها در مقابل منافع سنجیده شوند.

5. مقایسه بین هزینه ها و منافع

برای اینکه تصمیم گیری منطقی باشد باید تمام منافع را با تمام هزینه ها مقایسه کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که در

گزینه ای که شما انتخاب کرده اید، منافع بیشتر از هزینه هاست. بهترین تصمیم به نوع رویکرد شما بستگی دارد. دو نوع گسترده از انواع تصمیمات وجود دارد. اولین دسته به یک انتخاب از میان گزینه های مختلف میپردازد و دستة دیگر به انتخاب چه مقدار از هر چیز اشاره می کند.

برای دیدن ادامه مطالب فایل ضمیمه را دانلود کنید.

Menu