تحلیل درک عمومی هنر آزمون 7 آبان

تحلیل سوال‌های چالشی درک عمومی هنر آزمون 7 آبان تهیه و تنظیم : گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 ، دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران

تحلیل درک عمومی هنر آزمون 7 آبان

تحلیل سوال های چالشی درک عمومی هنر آزمون 7 آبان

تهیه و تنظیم : گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه 3 ، دانشجوی سینما دانشگاه هنر تهران 

 

93) اصلی ترین تفاوت شیوه ی تالبوت و داگر چه بود؟

1) داگرئتیپ تنها یک تصویر ایجاد می کرد که قابل چاپ دوباره نبود.

2) تصاویر کالوتیپ بر خلاف داگرئتیپ معمولا به صورت پرتره بودند.

3) در شیوه ی داگر، تصویر به صورت برعکس (مانند تصویر در آینه) نبود.

4) داگر برخلاف تالبوت از کاغذ حساس شده به نیترات نقره استفاده کرد.

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: روش کالوتیپ، قابلیت تکیر بی شماری داشت برخلاف شیوه داگر ئو تیپ که تک نسخه بود. روش کالوتیپ به دلیل وضوح کم تصویر به سبب وجود الیاف در متن کاغذ، مدتی بعد جای خود را به نگاتیو های شیشه ای داد. تصاویری که به روش داگر ئوتیپ ثبت می شدند، به شکل مثبت، روی ورقه فلزی ضبط می شد، از این رو امکان تکثیر نداشت و تک نسخه ایی بود. در این تصویر بازنمایی جزئیات به صورت بسیار دقیقی وجود داشت.هر چند برای ثبت تصویر به نوردهی بلند مدتی نیاز بود. این کار محدودیت هایی برای انتخاب موضوع به همراه داشت.

تصاویر داگرئوتیپ این گونه ثبت می شوند ← تصاویر داگرئوتیپ روی صفحات نقره ای صیقل خورده که با بخار ید حساس شده ثبت می شود و به همین دلیل مانند اینکه روی آینه عکاسی شده باشد بنظر می رسید. 

روش کالوتیپ در عکاسی ← ویلیام فاکس تالبوت با حساس کردن یک کاغذ و قرار دادن آن درون اتاقک تاریک عکاسی کرد و پس از مراحل شیمایی خاص، موفق شد تصویر منفی از موضوع تهیه کند. تالبوت یک بار دیگر از این تصاویر منفی عکس می گرفت و این بار عکس نهایی مشابه موضوع دیده می شد. تالبوت روش خود را کالوتیپ نام نهاد.

 

100) کدام یک از میراث تاریخی ایران، متعلق به عصر کوچ است؟

1) پرچم مفرغی شهداد                                  2) ظروف سنگی جیرفت

3) پیکره ی مفرغی ملکه ی ناپیراسو                 4) ظروف سفالی منقاری سیلک

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: دوره کوچ (هزاره دوم ق. م) مناطق دارای سفال خاکستری: تپه مارلیک - تپه سیلک - تپه حسنلو -  تپه زیویه

عصر اول آهن ← تپه مارلیک (عصر اول آهن)

ویژگی شاخص سفالینه های تپه مارلیک ( چراغعلی تپه) (دوره عصر اول آهن): 

تلفیق سفالگری و پیکره سازی 

نمونه شاخص: گاو نر کوهاندار (ورزاو) است که سر آن به ناودان تشکیل شده و محل ریزش مایعات است.

عصر دوم آهن ← تپه سیلک، تپه حسنلو (عصر دوم آهن)

خصوصیات و ویژگی های سفالینه های منطقه تپه سیلک (دوره عصر دوم آهن):

ظروف منقاردار ( پارچ دهانه ناودانی)، دهان گشاد، پایه بلند، قرمز رنگ بر زمینه کرم (نخودی رنگ) است.

عصر سوم آهن ← زیویه (عصر سوم آهن)

بارزترین آثار تپه زیویه: سپر طلایی با تزیینات جانوری و پیکره های بالدار انسانی است. 

 

 101) نخستین کتاب تعزیه ی ایرانی به نگارش کدام موضوع پرداخته است؟

1) داستان قتل مانویان به دست هرمز پسر شاپور

2) جنگ های بهمن پسر اسفندیار در سیستان

3) دلاوری ایرانیان و جنگ های زریر برادر گشتاسب

4) جنگ های ایران و توران و دلاوریهای رستم

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: یادگار زریران از آثار دوره اشکانی است و در زمان ساسانیان بازنویسی شده است. یادگار زریران از نظر محتوا و سبک نگارش، نخستین تعزیه ی ایرانی به شمار می آید. موضوع کتاب: دلاوری ایرانیان و جنگ های گشتاسب وار حباب که در آن زریر برادر گشتاسب است می باشد.

  

102) کدام گزینه درباره ی آثار ادگار دگا نادرست است؟

1) او می کوشید با هر وسیله ممکن به کمال دلخواه دست یابد، از این رو از تکنیک های متفاوتی بهره برد.

2) دگا در پیروی از سنت طراحی انگر، امکانات توصیفی خط را در بازنمایی حرکت به کار گرفت.

3) در تابلوهای دگا هیچ نکته و داستانی وجود ندارد و او اعتنایی به حالات و احساسات سوژه هایش نداشت.

4) دگا در پرتره هایش میخواست فضا و شکل های حجم دار را از غیر منتظرترین زاویه ها نشان دهد.

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: دگا، پس از ملاقات با انگر، هرگز سخنان استادش را درباره اهمیت خط از یاد نبرد. دگا در پیروی از سنت طراحی انگر، امکانات توصیفی خط را در بازنمایی حرکت به کار گرفت.

دگا در کوشش برای ضبط لحظات تصادفی با امپرسیونیست ها قرابت داشت. اما هیچ گاه تاکید های بصری امپرسیونیسم و نقاشی هوای باز را نپذیرفت.

دگا هیچگاه در فضای خارج از کارگاه نقاشی نمی کرد؛ او نقاشیهایش را پس از مشاهده دقیق، مشقهای متعدد، ارتباط نزدیک با موضوع و با تکیه بر حافظه بصری خود به وجود می آورد.

آنچه دگا بر هنر نقاشی افزود، تجسم حقیقت پایدار در واقعیت گریزنده بود. در مراحل تکامل یافته کارش به چنان مهارتی در طراحی دست یافت که بغرنج ترین ساختمان و حرکت پیکره ها را با ساده ترین خطها می نمود. بی شک در اول راه، سنت طراحی استادش انگر سرمشق و راهنمایش بود؛ ولی دگا برخلاف استادش امکانات توصیفی خط را در بازنمایی حرکت به کار گرفت. موضوع کارهای دگا: رقصندگان، استحمام کنندگان، اسبهای مسابقه و غیره

 

105) کدام گزینه جزء ویژگی های نقاشی های دیواری ایران باستان نیست؟

1) محدود بودن رنگ ها در تصاویر

2) استفاده از ترکیب بندی های ساده

3) چیدمان رنگ ها بر مبنای مفاهیم نمادین

4) نمایش پیکره ها با مفهوم واقع گرایی

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: رنگ های محدود و به صورت تخت بکار می رفت، کمپوزیسیون های ساده و سترگنما بودند، چیدمان رنگ ها بر مبنای مفاهیم نمادین یا تزیینی تا واقع گرایی و عینی هستند. پیکره هی اصلی در اندازه ای بزرگ ( پرسپکتیو مقامی) بر زمینه ی ساده و تخت تصویر می شدند. 

 

106) کدام مورد به دلیل اهمیت وجود تعداد قابل توجهی تندیس های زنانه در دوره نوسنگی اشاره دارد؟

1) ستایش زیبایی                                                   2) کاربرد آئیینی

3) اهمیت زنان در زندگی روزمره                                4) اهمیت فرزند آوری

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: تعداد قابل توجهی تندیس زنانه در دوره نوسنگی نشان از اهمیت زنان در زندگی روزمره دارد و از این تندیس ها به عنوان الهه ی تعبیر می شود که نماد زایش و تولد و تداوم زندگی هستند. تندیس نشسته ونوس به دست آمده از تپه سراب کرمانشاه نمونه ای از تندیس های زنانه دوره نوسنگی است که نشان از اهمیت زنان در زندگی دارد

Menu