از سلول تا گیاه-زیست- نکات متن و تصاویر - ملیکا کلانتری

در این جزوه نکات ترکیبی و مفهومی فصل از سلول تا گیاه بررسی شده است

از سلول تا گیاه-زیست- نکات متن و تصاویر - ملیکا کلانتری

سلام

در این جزوه نکات متن و تصاویر فصل ششم پایه ی دهم ( از سلول تا گیاه ) بررسی شده است .


ملیکا کلانتری - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  


شناسنامه ی فصل : این فصل یکی از مهم ترین فصل های زیست کنکور می باشد و معمولا بالاترین تعداد تست را به خود اختصاص داده است . این فصل ؛ پایه و اساس مبحث گیاهی به حساب می آید و کسانی که می خواهند در مبحث گیاهی ؛ درصد بالایی بگیرند ؛ باید تسلط بالایی روی این فصل داشته باشند . درواقع این فصل پیش نیاز مطالعه ی مابقی فصل های گیاهی است و منبع تعداد زیادی از تست های ترکیبی می باشد .


تعداد تست ها در سال های اخیر : در کنکور 1400 ، دو تا تست ؛ در کنکور 1399 یک تست و در سال 1398 سه تا تست از این فصل طراحی شده است . 


نمونه ای از نکات جزوه : ( جزوه و نکات کامل در قسمت ضمیمه قابل دانلود کردن است ) 


نکته ی اول :صفحه ی دهم جزوه

در صفحه ی 86 کتاب درسی گفته شده : سامانۀ بافت پوششی دربرگها ، ساقه ها و ریشه های جوان روپوست نامیده می شود و معمولا از یک لایه یاخته تشکیل شده است . چرا از قید معمولا استفاده شده است ؟

چون در تصویر گیاهی مانند خرزهره ( صفحه ی 94 کتاب درسی) می توانیم مشاهده کنیم که روپوست بالایی از دو تا سه لایه سلول تشکیل شده است .


نکته ی دوم : صفحه ی دهم جزوه

 

از سلول تا گیاه-زیست- نکات متن و تصاویر - ملیکا کلانتری


در همه ی گیاهان ، روزنه در سطح پایین تری از سایر سلول های روپوستی قرار گرفته است ولی در گیاه خرزهره این فرورفتگی که در همه ی گیاهان مشاهده می شود بسیار محسوس تر است و در این فرورفتگی کرک نیز یافت می شود .


نمونه صفحه ای از صفحات جزوه :


برخی از پرسش و پاسخ های کامنتی شما :

کامنت(کاربر):مریستم نخستین نزدیک به ریشه، بافت‌های جدید را به سمت بالا می‌سازد.پس چطور سلول‌های جدیدی را به کلاهک که پایین‌تر از آن اضافه میکند؟ - تاریخ ثبت : 14000507 ( از صفحه ی دوازدهم تجربی ) 

پاسخ کامنت(سپیده نجفى - گروه آزمون):به سمت پایین و برای جایگزینی سلول‌های از دست رفتهٔ کلاهک هم سلول میسازه- تاریخ ثبت : 14000507 ( از صفحه ی دوازدهم تجربی ) 

 

کامنت(کاربر):منبع من گفته ضخامت دیواره نخستین کمتره تیغه میانیه. بعد خود کتاب درسی دهم فصل 6 دو تا شکل برای دیواره کشیده که تو یکی میانی بزرگتره ولی تو شکل دومیش نخستین بیشتره میانیه. حالا کدومو درست بگیریم؟!- تاریخ ثبت : 14000507 ( از صفحه ی دوازدهم تجربی ) 

پاسخ کامنت(فرزین  رستمی - دانشجوی پزشکی- علوم پزشکی کردستان):طبق منابع علمی که تیغه میانی نازکتره. بنظرم شکل اول کتاب هم اشتباه کرده.- تاریخ ثبت : 14000507 ( از تالار پرسش و پاسخ ) 

 

کامنت( کاربر):سلام ببخشید از پوستک گازها هم توانایی عبور دارن ؟- تاریخ ثبت : 14000507 ( از تالار پرسش و پاسخ ) 

پاسخ کامنت(ملیکا کلانتری - دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان):به نظرم پوستک فقط نسبت به آب و چوب پنبه هم نسبت به آب و هم نسبت به هوا نفوناپذیر است- تاریخ ثبت : 14000507 ( از تالار پرسش و پاسخ ) 



دوستان عزیزم  ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه ی اینستاگرام پیج رتبه برترهای کانون رو بسازیم و همراهتون باشیم.



پیج رتبه برتر های کانون



Menu