کاربرد آلوئه‌ورا و شیرین بیان در دندانپزشکی

مدیر گروه بخش‌ بیماری‌های دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گیاه درمانی با سابقه‌ترین طب سنتی ایرانی است. گیاهان متنوعی در ایران داریم که از آن می‌توانیم استفاده دارویی مختلفی بکنیم.

کاربرد آلوئه‌ورا و شیرین بیان در دندانپزشکی

مدير گروه بخش‌ بيماري‌هاي دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: گياه درماني با سابقه‌ترين طب سنتي ايراني است. گياهان متنوعي در ايران داريم که از آن مي‌توانيم استفاده دارويي مختلفي بکنيم. مانند آلوئه‌ورا، شيرين‌ بيان و اسطوخودوس. اين گياهان در دندانپزشکي در زمينه درمان ضايعاتي که در دهان ايجاد مي‌شود مانند آفت و ليکن پلان موثر است.

دکتر آرش منصوريان افزود: «ليکن پلان» يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي مخاط دهان است که معمولا استرس و مصرف برخي از داروها علت ابتلا به آن است اما آلوئه‌ورا در بهبود آن تاثير دارد.

وي در ادامه گفت: از هوميوپاتي، هيپنوتيزم و گياه‌ درماني در زمينه دندانپزشکي استفاده مي‌شود. هيپنوتيزم در بي‌حسي و بيهوشي بيماران موثراست. برخي از کودکان و حتي خيلي از بزرگسالان نمي‌توانند تزريق آمپول را تحمل کنند. در اين شرايط دندانپزشک مي‌تواند با بهره‌گيري از روش‌هايي مانند هيپنوتيزم، بيماران را آرام و آماده تزريق کند.

مدير گروه بخش‌ بيماري‌هاي دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره مخالفت برخي پزشکان با استفاده از گياهان دارويي، اظهارکرد: اين گونه نيست. پژوهش‌هاي زيادي روي گياهان دارويي انجام و با توجه به اهميت گياهان دارويي، دانشکده طب سنتي در دانشگاه علوم پزشکي تهران راه‌اندازي شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که گياهان دارويي چه قدر در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان موثر هستند، گفت: گياهان دارويي در بيماري‌هاي مخاط دهان تاثير دارند البته 10 تا 20 درصد دندانپزشکان کشور از گياهان دارويي براي درمان اين بيماري استفاده مي‌کنند که بيشتر آنان در تهران ساکن هستند.

منصوريان در پايان اظهار کرد: افتتاح دانشکده طب سنتي در کنار دانشکده پزشکي و دندانپزشکي مي‌تواند درزمينه استفاده از گياهان دارويي در طب کمک کند و ما خيلي از پژوهش‌هاي خود را با کمک دانشکده طب سنتي انجام مي‌دهيم.

منبع :

Menu