رتبه 120 کنکور ریاضی : به روش سه روز یک بار جمع بندی کردم

در ادبیات کانون فرهنگی آموزش، واژه‌ی "جمع بندی" مترادف است با مرحله پایانی برنامه ریزی و انجام یک روش مطالعاتی متفاوت با دوره‌ها و پروژه‌های گذشته

رتبه 120 کنکور ریاضی : به روش سه روز یک بار جمع بندی کردم

در ادبيات کانون فرهنگي آموزش، واژه‌ي "جمع بندي" مترادف است با مرحله پاياني برنامه ريزي و انجام يک روش مطالعاتي متفاوت با دوره‌ها و پروژه‌هاي گذشته. سال هاست که در ماه خرداد، برنامه ي کنکوري‌ها با اين روش به آخر خط مي رسد. وقتي کنکور 99 تحت تاثير ويروس کوويد 19 به تعويق افتاد، مردادِ داغ 99 ميزبانِ داوطلباني شد که تشنگي شان با جرعه جرعه‌ي اين برنامه سيراب شد.  در زير چکيده اي از مصاحبه‌هايي که در تير و مرداد 99 با گروهي از دانش آموزان کانونيِ پرعيار و خستگي ناپذير انجام داده ام، مي‌خوانيد. از شما مي‌خواهم تمرکزتان را روي اين دوران ارزشمند بگذاريد اين تجربه ها بسيار آموزنده اند.

                                                                                              داوود اکبری


احسان خليلي، مهندسي برقِ دانشگاه صنعتي شريف از ساري - 2 سال دانش آموز کانون

من روش سه روز يک‌بار را براي خودم شخصي‌سازي کرده‌ام. غلط زيادي در آزمون‌ها ندارم و به همين خاطر يک روز در ميان از خودم آزمون مي‌گيرم. براي کنکورهاي شبيه‌ساز از کتاب ده کنکور کانون استفاده مي‌کنم. آزمون دادن در دوران جمع‌بندي روش بسيار خوبي است و در هر آزمون ايرادات فرد برايش مشخص مي‌شود. من طبق زمان‌بندي کنکور از خودم آزمون مي‌گيرم. کمي زمان اضافه در هر آزمون دارم، اما سعي مي‌کنم تا پايان، در جلسه‌ي آزمونم در منزل بنشينم. بعد از آن يک ساعت استراحت مي‌کنم و سپس تحليل آزمون را شروع مي‌کنم. نکات مهم را در کتاب خودآموزي يادداشت مي‌کنم. بعد از اتمام تحليل، بخش‌هايي که غلط داشتم، بي‌دقتي کردم يا حتي اشتباه محاسباتي داشتم مشخص مي‌کنم و براي اين مباحث تست بيشتري کار مي‌کنم. طوري کار مي‌کنم که اين غلط‌ها مجددا در آزمون‌هاي بعدي تکرار نشوند.

 بين هر دو آزمون زماني هم براي مرور نکات حفظي درس‌هايي مثل ديني و شيمي در نظر مي‌گيرم. واژگان ادبيات، عربي و زبان را هم هر روز مرور مي‌کنم. در روزهايي که آزمون ندارم، به صورت درس به درس تست کار مي‌کنم. اوايل دوران جمع بندي اگر به سوالي مي‌رسيدم که نحوه‌ي حل کردنش را بلد نبودم، پافشاري مي‌کردم که آن را حل کنم. همين مسئله زمان زيادي را از من مي‌گرفت و شايد ده دقيقه را فقط براي يک سوال از دست مي‌دادم. بعد به اين نتيجه رسيدم که هر سوالي را که بلد نيستم همان لحظه رها کنم و به سراغ سوال بعدي بروم. در پايان آزمون برمي‌گشتم و روي اين سوالات وقت مي‌گذاشتم. همين نکته باعث شد من وقت اضافه‌ي زيادي در هر آزمون ذخيره کنم. اين دقيقا همان مديريت زمان است که در کانون به آن تاکيد مي‌شود. الان در بخش درس‌هاي عمومي حدود 15 دقيقه و در درس‌هاي اختصاصي در حدود 30 دقيقه ذخيره مي‌کنم. براي اين موضوع کار خاصي نمي‌کنم، فقط به سادگي از روي سوالاتي که بلد نيستم يا زمان‌بر هستند عبور مي‌کنم. قبلا اين قدرت را نداشتم. جالب است که سوالي که در طول آزمون برايم سخت بوده، در پايان آزمون به راحتي مي‌توانم حل کنم. يک دليلش اين است که در پايان آزمون، فرد آرامش بيشتري دارد. خيالش راحت است که به 80 درصد سوالات پاسخ داده و حالا با خيال راحت به سراغ سوالات باقي‌مانده مي‌رود. اين آرامش باعث مي‌شود ايده‌ي حل سوال و راه‌حل مناسب به ذهن برسد.


Menu