رتبه 66 کنکور ریاضی : به روش سه روز یک بار جمع بندی کردم

در ادبیات کانون فرهنگی آموزش، واژه‌ی "جمع بندی" مترادف است با مرحله پایانی برنامه ریزی و انجام یک روش مطالعاتی متفاوت با دوره‌ها و پروژه‌های گذشته

رتبه 66 کنکور ریاضی : به روش سه روز یک بار جمع بندی کردم

در ادبيات کانون فرهنگي آموزش، واژه‌ي "جمع بندي" مترادف است با مرحله پاياني برنامه ريزي و انجام يک روش مطالعاتي متفاوت با دوره‌ها و پروژه‌هاي گذشته. سال هاست که در ماه خرداد، برنامه ي کنکوري‌ها با اين روش به آخر خط مي رسد. وقتي کنکور 99 تحت تاثير ويروس کوويد 19 به تعويق افتاد، مردادِ داغ 99 ميزبانِ داوطلباني شد که تشنگي شان با جرعه جرعه‌ي اين برنامه سيراب شد.  در زير چکيده اي از مصاحبه‌هايي که در تير و مرداد 99 با گروهي از دانش آموزان کانونيِ پرعيار و خستگي ناپذير انجام داده ام، مي‌خوانيد. از شما مي‌خواهم تمرکزتان را روي اين دوران ارزشمند بگذاريد اين تجربه ها بسيار آموزنده اند.

                                                                                              داوود اکبری


عسل رودباري، مهندسي برقِ دانشگاه صنعتي شريف از ساري - 3سال دانش آموز کانون

فکر مي‌کنم در اين زمان قرار نيست چيزي را به دانشم اضافه کنم. چيزي که باعث مي‌شود تراز بالاتري نگيرم اين است که ممکن است نحوه‌ي صحيحِ آزمون دادن را بلد نباشم. در برنامه‌ي آزمون‌هاي سه روز يک بار که براي خودم شخصي‌سازي کرده‌ام بيشتر در نظر دارم به جاي يادگيري مطالب جديد، چيزهايي که از قبل بلد بودم براي خودم تکرار و مرور داشته باشم و روي نحوه‌ي آزمون دادنم تمرکز کنم تا بي‌دقتي‌هايم کاهش پيدا کند. مثلا در آخرين آزمون کانون در درس رياضي 7 غلط داشتم، در صورتي که بعد از آزمون و تا پيش از اين‌که کارنامه‌‌ام را ببينم، هر هفت سوال را در 5 دقيقه به پاسخ درست رساندم. درواقع اگر مي‌توانستم روحيه‌ام را در جلسه‌ي آزمون طوري مديريت کنم که برايم با بعد از آزمون تفاوتي نداشته باشد، مي‌توانستم بي‌دقتي‌هايم را خيلي کمتر کنم. سعي مي‌کنم در اين زمان باقي‌مانده نحوه‌ي آزمون دادنم را اصلاح کنم. من با توجه به درصدهايم مي‌دانم که کجاي کارم اشکال دارد. با کمک آزمون‌هاي سه روز يک‌بار دقيقا متوجه مي‌شوم که لازم است برگردم و چه مباحثي را مرور کنم. مثلا اگر يک اشتباه از لغات ادبيات داشته باشم و يا ايرادي از فيزيک دهم داشته باشم تکليفم براي کارهايي که بايد در دو و نيم روز انجام بدهم مشخص مي‌شود.

وقتي خودم از خودم آزمون مي‌گيرم، نسبت به زماني که آزمون‌هاي کانون را مي‌دهم آرامش بيشتري دارم. بايد سعي کنم فشار رواني که در زمان آزمون دارم و حس مقايسه کردن خودم با ديگران قبل از شروع آزمون‌ها را کم‌رنگ‌تر کنم. احساس مي‌کنم حسي که من را از خواسته و هدفم دور نگه مي‌دارد اين مسئله است. قبلا روي مديريت زمان ايراد داشتم که با آزمون‌هاي غيرحضوري زيادي که از عيد به بعد دادم اين مشکل رفع شد. الان اگر ايرادي باقي مانده باشد در بخش مديريت روحيه است و دارم تلاش مي‌کنم از اين جهت هم اوضاع را سامان بدهم. يک صندلي تهيه کردم و با لباسِ روز کنکور و ماسک از خودم آزمون مي‌گيرم. حتي تغذيه‌اي که روز کنکور مي‌خواهم با خودم ببرم در آزمون‌هاي جمع‌بندي استفاده مي‌کنم. از ساعت ساده استفاده مي‌کنم چون در روز کنکور نمي‌توانيم از ساعت هوشمند استفاده کنيم. صندلي را به توصيه‌ي پشتيبانم در جاهاي مختلف خانه مي‌گذارم. در نزديکي خانه‌ي ما ساختمان‌سازي مي‌شود و يک بار پنجره را باز گذاشتم تا در شرايط سر و صدا بتوانم تمرکز کردن را تمرين کنم. شرايط دشوار ديگر را هم براي خودم شبيه‌سازي کردم و مي‌کنم.

Menu