تعیین مدل آب و هوایی دقیق با اندازه‌گیری برگ‌های فسیلی

تیمی از دانش‌آموزان محقق مدل آب و هوایی ارائه داده‌اند که تاثیر جدی بر اعتمادپذیری مدل‌های آب و هوایی خواهد داشت.

تعیین مدل آب و هوایی دقیق با اندازه‌گیری برگ‌های فسیلی

تيمي از دانش‌آموزان محقق در آريزونا مدل آب و هوايي ارائه داده‌اند که تاثير جدي بر اعتمادپذيري مدل‌هاي آب و هوايي خواهد داشت.

 اين مدل تاثير کوچک‌شدن بر روي برگ‌هاي فسيلي و خشک را به دقت نشان مي‌دهد. اين کوچک‌شدن اغلب در مدل‌هاي آب و هوايي ناديده گرفته مي‌شود.

محققان حاضر در اين پروژه با در نظرگرفتن اين تغيير در اندازه برگ، توانستند تا حد زيادي دقت مدل‌هاي آب‌وهوايي‌شان را ارتقا دهند.

مدل‌هاي آب‌وهوايي اغلب ترکيبي از تمامي انواع داده جمع‌آوري‌شده از منابع متعدد هستند که بيشتر اين اطلاعات در سوابق فسيلي ذخيره شده‌اند.

يکي از اين منابع برگ‌هاي فسيل‌شده است که اين محققان براي تعيين نوع آب وهواي حاکم در يک منطقه جغرافيايي و در يک نقطه زماني بررسي کردند.

به طور کلي، برگ‌هاي بزرگ‌تر نشان‌دهنده آب و هواهاي دلپذيرتر و گرم‌تر هستند، اما هنگامي که برگ‌هاي فسيلي اندازه‌گيري مي‌شوند، نماينده‌هاي کاملي براي برگ‌هايي که زماني زنده بودند، نيستند، زيرا برگ‌ها زماني که خشک و فسيلي مي‌شوند، کوچک مي‌شوند.

با اين که اين موضوع شناخته شده است، اکثر مدل‌هاي آب‌وهوايي آن را در نظر نمي گيرند.

دانش‌آموزان حاضر در تيم علمي آزمايشات متعددي را بر روي کوچک‌شدن برگ و سرعت‌بخشيدن به فرايند فسيل‌شدن با خشکاندن آن‌ها در دماي 140 درجه، انجام دادند.

آن‌ها دريافتند که برگ‌ها تمايل دارند هنگام خشک‌شدن بسيار بيش از آن چه پيشتر تصور مي‌شد، کوچک شوند و در بعضي موارد نيز بيشتر از 80 درصد کوچک مي‌شوند.

تعدادي از گونه‌ها اندازه خود را به هنگام خشک‌شدن بيش از 40 درصد از دست دادند؛ به طور متوسط، برگ‌ها در هر مکان 10 تا 30 درصد اندازه خود را از دست دادند.

مساوي دانستن اندازه برگ فسيل‌شده با اندازه مشابه برگ زنده، اشتباهاتي را در مدل‌هاي رايانه‌اي براي توليد تصاويري از تاريخ آب و هواي زمين وارد مي‌کنند.

بر اساس گونه برگ، اين اشتباهات مي‌توانند براي خلق نتيجه‌گيري‌هاي اشتباه به اندازه کافي بزرگ باشند.

دانش‌آموزان امريکايي آزمايشات ديگري مانند هيدرات‌کردن برگ‌ها پس از خشکاندنشان، قراردادن برگ‌هاي خشک‌شده در محيط‌هاي نمناک و رهاکردن آن‌ها در گل و لاي را در سراسر فرايند خشک‌شدن انجام دادند.

اين فعاليت‌ها به آن‌ها در کيفي‌کردن تاثير متغيرهاي مختلف بر روي برگ‌هاي در حال خشک‌شدن و چگونگي اثرگذاري اين متغيرها بر کوچک‌شدنشان، کمک کرد.

نتايج حاصل براي دقيق‌کردن مدل‌هاي آب و هوايي تاريخي مناسب بودند.

منبع :

Menu