ایران‌شناسی: آینه‌ی زیبای طبیعت

دریاچه‌ی مخرگه که بزرگ‌ترین آینه‌ی طبیعی ایران است، برای بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت، ناشناخته مانده است.

ایران‌شناسی: آینه‌ی زیبای طبیعت

دریاچه‌ی مخرگه که بزرگ‌ترین آینه‌ی طبیعی ایران است، برای بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت، ناشناخته مانده است. دریاچه‌ی مخرگه یا «بولیوی ایران» در نزدیکی شهربابک در استان کرمان قرار دارد.

انعکاس نور در دل دریاچه‌ی طبیعی، چهره‌ی زمین و آسمان را به هم می‌بافد. تصاویر زیبای آسمان در آینه‌ی دریاچه‌ی نمکی مخرگه می‌افتد و زیبایی منعکس می‌شود. از هر گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر دریاچه، تصویری متفاوت از آسمان در قاب دریاچه، سوژه‌های بدیع عکاسی می‌آفریند.

این دریاچه فصلی است و با اولین بارندگی‌های منطقه که از آبان‌ماه شروع می‌شود، آبگیری می‌شود و در زمانی که بارندگی منطقه در حد معمول باشد، آب این دریاچه تا اواخر مردادماه پابرجاست و بعد از آن، به نمک‌زاری وسیع تبدیل می‌شود. دریاچه بستری نمکی دارد و مسطح‌بودن آن برای حفظ ساختار آینه‌گونه‌اش اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل باید به‌آرامی روی این دریاچه گام برداشت و از حضور خودروها و حفاری و کندوکاو در منطقه به‌شدت جلوگیری کرد. از نکات جالب دریاچه‌ی مخرگه این است که با ده میلی‌متر بارش باران می‌توان با حرکت در هر نقطه از این دریاچه از انعکاس حیرت‌انگیز و زیبای تصاویر آسمان و اطراف در آن لذت برد. از این لحاظ می‌توان آن را با شوره‌زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی که ملقب به بزرگ‌ترین آینه روی زمین است، مقایسه کرد. انعکاس کوهستان‌ها و اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه، سبب شده است این دریاچه‌ی طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت اطراف خودنمایی کند. اگر در بستر دریاچه بایستید، انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه، منظره‌ای بی‌نظیر می‌سازد.


منبع :

Menu