ایران‌شناسی: کلاه‌فرنگیِ باغ محتشم

پارک شهر یا باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت است، از باغ‌های دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و متعلق به اکبرخان از مالکان و متمولان دوره‌ی قاجار در رشت بوده است.

ایران‌شناسی: کلاه‌فرنگیِ  باغ محتشم

پارک شهر یا باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت است، از باغ‌های دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و متعلق به اکبرخان از مالکان و متمولان دوره‌ی قاجار در رشت بوده است. وسعت اولیه‌ی این باغ چندین برابر مساحت فعلی آن بوده است؛ ولی رفته‌رفته با توسعه‌ی شهر و خیابان‌کشی‌ها از وسعت آن کاسته شده است. باغ محتشم در ضلع جنوبی شهر رشت و در کنار رودخانه‌ی گوهررود در خیابان حافظ قرار دارد. در انتهای این پارک رودخانه‌ای در جریان است که سابقاً برای ماهی‌گیری استفاده می‌شده است.

عمارت کلاه‌فرنگی بنایی فاخر و به‌یادگارمانده از اواخر دوران قاجار است که در باغ محتشم ساخته شده است و از جمله جاذبه‌های دیدنی شهر رشت به حساب می‌آید. عمارت کلاه‌فرنگی دارای چهار طبقه است؛ اما از بیرون به نظر می‌آید که سه طبقه دارد. طبقات اول و دوم هر یک دو اتاق دارد و این اتاق‌ها هر یک به‌وسیله‌ی پنجره‌هایی، نورگیری داخلی و تهویه‌ی مناسب را در فصل گرم سال فراهم می‌کنند. بلندترین اتاق این عمارت هشت‌گوش و از هر سو دارای پنجره‌هایی است که رو به باغ باز می‌شود. از تزیینات بنا می‌توان به چیزهایی مانند سرشیرها، اشک‌های جلو دامنه‌ی بنا، دستک‌ها و نرده‌ی بالکن اشاره کرد.

علاوه بر عمارت کلاه‌فرنگی امکانات تفریحی دیگری چون زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزش، مبلمان پارکی، کانون پرورش فکری کودکان، آبنما در باغ محتشم رشت برای گردشگران فراهم شده است.


منبع :

Menu