ایران‌شناسی: جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه، از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جنگل‌های ایران است که واقعاً در نوع خود بی‌نظیر است؛

ایران‌شناسی: جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه،  از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جنگل‌های ایران است که واقعاً در نوع خود بی‌نظیر است؛ جنگلی با درخت‌های سربه‌‌فلک‌کشیده و زیبا که به‌طور نامنظم در دل جنگل جای گرفته‌اند. اگرچه درختان متنوعی چون سردار یا سرخدار، توسکا و ملج در جنگل به چشم می‌خورد، وجود تعداد بی‌شماری درخت راش از بقیه شهرت بیشتری دارد و ارزشمندتر است؛ درختی که عمر آن بین 200 تا 250 سال است و در جنگل‌های بسیار بزرگ و وسیع به بار می‌نشیند. این جنگل‌ها به‌علت قرارگرفتن در ارتفاع نسبتاً بالا دارای آب‌وهوایی کوهستانی هستند.

جنگل راش سوادکوه در فصل پاییز به‌علت وجود برگ‌های خشک رنگارنگ بسیار زیبا و رؤیایی است و بیننده را متحیر می‌کند از دیدن آن‌همه زیبایی و رنگ. وجود رودخانه‌ای چشم‌نواز و خروشان در دل جنگل راش سوادکوه، طراوت و زیبایی فضای این منطقه را صدچندان کرده است. همچنین، آبشار اوبن در دل این جنگل آن را تماشایی‌تر کرده و بر ارزش آن می‌افزاید؛ آبشاری فوق‌العاده زیبا و دیدنی که از چشمه‌های بالا‌دست سرچشمه می‌گیرد و بعد از سرازیرشدن در میان جنگل راش به رود مشهور تجن می‌ریزد.

* در صفحه‌ی 54 از کتاب مطالعات اجتماعی پایه‌ی هفتم به وجود جنگل‌های انبوه در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های البرز اشاره شده و دانش‌آموز را با طبیعت این رشته‌کوه‌ها آشنا می‌کند.


منبع :

Menu