معرفی رشته کاردرمانی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته کاردرمانی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با آقای محمد طلایی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی تهران و خانم زهرا بستان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی تهران


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


محمد طلایی، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی تهران


1. رشته‌ی کاردرمانی را در چند سطر معرفی کنید.

کاردرمانی حرفه و تخصص درمانی است که به بیماران و مراجعان کمک می‌کند تا با کسب توانمندی‌های لازم به حداکثر استقلال لازم در انجام وظایف و فعالیت‌های روزمره‌ی خود برسند و به بالاترین میزان سلامت و کیفیت زندگی دست یابند. هر فردی به هر دلیلی در انجام فعالیت‌های روزانه یا امور دلخواه خود دچار مشکل می‌شود که می‌تواند به کاردرمانگر مراجعه کند. اگر آسیب (فلج مغزی، تاخیر رشدی-حرکتی، فلج ارب، دیستروفی عضلانی، سندروم دان و ...) وارده به فرد باعث ضعف در عضلات و عملکرد آن‌ها (از بدو تولد یا در سنین مختلف) شود یا اگر فردی در مهارت‌های تحصیلی و آموزشی با مشکلات نقص در توجه، حافظه، ضعف در شروع و به پایان رساندن فعالیت‌ها، کندی در نوشتار و ... مواجه شود و هر عاملی که باعث وابستگی فرد به دیگران و دوری او از اجتماع شود، کادرمانگر با دانش و تخصص خود و با انجام ارزیابی، مشاوره و درمان اصولی در تلاش است تا از مشکلات این افراد کاسته و احساس رضایت و استقلال را در این افراد افزایش دهد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه مندی به درس زیست شناسی برای موفقیت در این رشته الزامی است.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

داشتن صبر زیاد، خلاقیت برای یافتن روش‌های کمک به بیمار و توانایی ایجاد انگیزه در بیمار و روحیه‌دهی از جمله روحیاتی است که لازم است دانشجویان این رشته داشته باشند.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

مبانی کاردرمانی و توانبخشی، تئوری فعالیت، کینزیولوژی و بیومکانیک، ارزشیابی عضلانی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل، کاردرمانی در بیماری‌های کودکان، کاردرمانی در اختلالات روانی اجتماعی، کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، مقدمه ای بر روش تحقیق در کاردرمانی، مشاوره در کاردرمانی، ساخت انواع اسپلینت، مدیریت کاردرمانی، فعالیت‌‌های روزمره زندگی، فعالیت‌های هدفمند و تجزیه و تحلیل آن‌ها، رشد کودک، وسایل کمکی و اعضای مصنوعی در کاردرمانی، بازی و تفریح در کاردرمانی، جامعه شناسی در کاردرمانی، تکنیک‌های حرکت درمانی و گروه و روابط بین فردی دروس اصلی این رشته هستند.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله، این رشته در خارج کشور بسیار شناخته شده است و فارغ‌التحصیلان این رشته در دانشگاه‌های ایران می‌توانند با شرکت در آزمون‌های مربوطه در دانشگاه‌های کشورهای مختلف پذیرش شوند.


6.  زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

از جمله فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته می‌توان به فعالیت در مراکز کاردرمانی، بیمارستان‌های توانبخشی و روانی، بهزیستی، سرای سالمندان، مدارس کودکان استثنایی، مراکز تحقیقاتی و موسسات پژوهشی، مراکز آموزش حرفه‌ای معلولین و … اشاره کرد. 


بخش دوم:


زهرا بستان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی کاردرمانی دانشگاه توانبخشی تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی کاردرمانی چیست؟

در سال‌های گذشته گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد کاردرمانی جسمی و کاردرمانی روانی  بود اما در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش ندارد و فرد در حوزه‌ی شغلی خود تصمیم می‌گیرد که در چه حوزه‌ (ذهن، جسم و روان) و مقطع سنی (کودک و بزرگسال) فعالیت کند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

کاردرمانی برخلاف سایر رشته فقط به بخش آسیب دیده‌ی بیمار توجه ندارد، بلکه به تمام جنبه‌های انسان توجه می‌کند و بررسی می‌کند که آن ضایعه و آسیب چه تاثیری بر زندگی بیمار گذاشته است. 

آموزش نحوه ایجاد ارتباط و مراقبت از بیماران به خانواده بیمار، آموزش به بیماران ناتوان جسمی در رابطه با نحوه صحیح استفاده از وسایل کمک حرکتی، آموزش بیماران در مواردی چون نحوه انجام فعالیت‌های روزمره، ارزیابی دقیق میزان پیشرفت بیماران در طول دوره‌ی درمان، بررسی محیط خانه و کار بیمار و ایجاد تناسب میان آن‌ها با نیازهای بیمار، آموزش حرکات و تمرین‌های مختلف به بیماران و معالجه اختلالات روانی و جسمانی بیماران از جمله‌ مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در انواع کلینیک‌ها و بیمارستان‌های توانبخشی، سازمان بهزیستی، هلال احمر به عنوان کاردرمانگر، عضوی از تیم مراقبت‌های بهداشتی و ناظر بر کار دستیاران کاردرمانی فعالیت کنند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

به دلیل اشباع نشدن این رشته و فرصت‌های شغلی آن، می‌توان آینده شغلی مثبتی را برای متخصصان این رشته متصور شد. همچنین از آن‌جایی که جوامع به سمت میانسالی پیش می‌روند و تعداد افراد نیازمند به خدمات توانبخشی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، بازارکار این رشته رو به بهبود است.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، متخصصین این رشته در صورت داشتن شرایط لازم و کسب شماره نظام پزشکی مجاز به تاسیس مطب خصوصی هستند. با تأسیس کلینیک‌های توانبخشی فرصت شغلی برای افرادی که در حوزه‌های دیگر توانبخشی مانند فیزیوتراپی، گفتار درمانگر، ارتز پروتز فعالیت می‌کنند، فراهم می‌شود. همچنین به طور غیرمستقیم با آموزش مهارت‌های مختلف به بیماران روان می‌توانند در کارآفرینی نقش داشته باشند.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی کاردرمانی

Menu