معرفی رشته علوم آزمایشگاهی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان
  1. یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با خانم مرضیه دانشمند، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و خانم لیلا شفیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم آزمایشگاهی گرایش هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


مرضیه دانشمند، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد


1. رشته‌ی علوم آزمایشگاهی را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ی علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است که از طریق بررسی و تحلیل خون و سایر مایعات و بافت‌های بدن به تشخیص بیماری‌های مختلف می‌پردازد. با توجه به نقش مهم این رشته در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، این رشته نقش مهمی در زمینه‌ی بهداشت و سلامت دارد.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به دروس زیست شناسی و شیمی می‌تواند در موفقیت دانشجویان این رشته موثر باشد.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

صبر و حوصله زیاد ، دقت بسیار بالا، سرعت عمل، ‌علاقه‌مندی به فعالیت‌های عملی، عدم حساسیت به خون و مایعات و بافت‌های بدن و حفظیات قوی از جمله روحیاتی است که برای موفقیت در این رشته لازم است.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

بیوشیمی پزشکی، اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه، میکروب‌شناسی عمومی، خون‌شناسی، انگل‌شناسی، ایمونوهماتولوژی، ایمنی‌شناسی پزشکی، هورمون‌شناسی، اصول فنی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، ویروس‌شناسی پزشکی، قارچ‌شناسی پزشکی، آسیب‌شناسی عمومی، اصول مدیریت و قوانین آزمایشگاه، روش‌های کنترل کیفی در آزمایشگاه‌های بالینی، فارماکولوژی، آشنایی با بیماری‌های داخلی، سم‌شناسی، ژنتیک پزشکی، متون انگلیسی و ترمینولوژی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی و آزمایشگاه‌های این دروس، دروس اصلی این رشته هستند.

همچنین رشته علوم آزمایشگاهی مانند سایر رشته‌های پیراپزشکی طرح اجباری دو ساله دارد.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

بله، با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت، تمایل به جذب دانشجو در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد. امکان ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور بیشتر در مقطع دکتری وجود دارد. 


6. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

متخصصین این رشته می‌توانند در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و آزمایشگاه‌های بالینی مشغول به فعالیت شوند. بر اساس تخصص، مهارت، علاقه و دوره‌های کارآموزی که فرد می‌گذراند می‌تواند در بخش‌های مختلف تشخیصی یک آزمایشگاه تشخیص طبی کار کند یا به فعالیت‌های پژوهشی بپردازد.


بخش دوم:


لیلا شفیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم آزمایشگاهی گرایش هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی علوم آزمایشگاهی چیست؟

بیوشیمی بالینی، ژنتیک انسانی، بیوتکنولوژی پزشکی، ایمونولوژی، هماتولوژی، ویروس شناسی، میکروبیولوژی، قارچ شناسی و انگل شناسی گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی خواندن نام آزمایش‌های مختلف در نسخه پزشک، نمونه برداری از نمونه‌های بیولوژیک، آماده‌سازی و آنالیز نمونه‌ها، انجام آزمایش‌های مختلف مانند اندازه‌گیری قندخون، اوره خون، تعیین میزان آلودگی هوا، آب شناسی، آسیب شناسی، خون شناسی، ایمنی شناسی، تشخیص انواع انگل‌ها و قارچ‌ها و گزارش نتیجه‌ی آزمایش‌ها از جمله مهارت‌های کسب شده فارغ‌التحصیلان این رشته است.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فعالیت به عنوان کارشناس در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، بیمارستان‌ها، مراکز پژوهشی-تحقیقاتی، آزمایشگاه‌‌های صنایع دارویی و غذایی، مراکز انتقال خون، پزشکی قانونی و تدریس در دانشگاه‌ها  از جمله زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


4. بازار کار این رشته در ایران چگونه است؟

با توجه به اهمیت تشخیص بیماری‌ها، این رشته بازارکار مناسبی دارد و بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی وارد بازارکار می‌شوند.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع دکتری در صورت دریافت مجوز می‌توانند آزمایشگاه تاسیس کنند و زمینه‌ی فعالیت را برای سایر فارغ‌التحصیلان فراهم کنند. دریافت مجوز نیز از طریق قبولی در آزمون مربوطه و گذراندن یک دوره بالینی صورت می‌گیرد.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

درآمد این رشته نسبت به کار سختی که دارد، بسیار پایین است. در واقع یکی از معایب این رشته درآمد بسیار پایین آن نسبت به رشته‌های دیگری مانند پرستاری است.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته



برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی

Menu