گفت‌وگو با فاطمه ولی‌اللهی‌بیشه، کلاس نهم از بابل

خواهر بزرگ‌ترم زهرا، سه سال در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و چون در کنکور نتیجه‌ی خوبی گرفت، من و برادرم هم تصمیم گرفتیم در آزمون‌های کانون شرکت کنیم.

گفت‌وگو با فاطمه ولی‌اللهی‌بیشه، کلاس نهم از بابل

آزمون‌دادن به بازخورد درست از یادگیری کمک می‌کند


فاطمه ولی‌اللهی‌بیشه در یک نگاه

شهر: بابل (استان مازندران)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا نهم به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز: 7381

تحصیلات و شغل پدر: مهندسی برق، مدیر تولیدی کارخانه

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم تربیتی، معلم

از چه طریقی با آزمون‌های کانون آشنا شدی؟

خواهر بزرگ‌ترم زهرا، سه سال در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد و چون در کنکور نتیجه‌ی خوبی گرفت، من و برادرم هم تصمیم گرفتیم در آزمون‌های کانون شرکت کنیم. خواهرم مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در رشته‌ی مهندسی برق-الکترونیک از دانشگاه تهران گرفت و الان هم دارد خودش را برای دوره‌ی دکتری آماده می‌کند.

در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

در درس‌های عمومی قوی‌ترم. یکی از نقاط قوت من ادبیات فارسی است که نمره‌ام در این درس بالاتر از 9 از 10 است. پیام‌های آسمان و مطالعات اجتماعی را معمولاً 10 از 10 پاسخ می‌دهم. کمترین نمره‌ام در زبان انگلیسی هم 9 از 10 بوده که البته از هشتم به بعد این درس به نقطه‌قوتم تبدیل شده است. یکی از درس‌هایی که در آن قوی هستم و باعث می‌شود نسبت به دیگران نتیجه‌ی بهتری بگیرم، درس عربی است که نمره‌ام در این درس هم بیشتر از 9 از 10 است.

دلیل موفقیتت در فارسی و عربی چیست؟

مادرم در رشته‌ی علوم انسانی درس خوانده‌اند و از دوره‌ی دبستان این درس‌ها را با من کار می‌کردند. من هم به این درس علاقه‌مند شدم و کتاب‌های دوره‌ی دبیرستان ایشان را مطالعه می‌کردم. علاقه‌ام به فارسی باعث شده بود بیشتر و جلوتر از مدرسه آن‌ را بخوانم. ابتدا نکات هر درس را یادداشت می‌کنم. سپس درس را می‌خوانم و بعد از یک دور مرور، از منابع متعدد تست حل می‌کنم. در عربی هم از همان ابتدا به این درس خیلی اهمیت می‌دادم؛ چون بچه‌ها می‌گفتند درس دشواری است. خواهرم می‌گفت در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم عربی سخت‌تر می‌شود و باید بتوانم پایه‌ام را از متوسطه‌ی اول در این درس تقویت کنم. منابع گوناگونی تهیه کردم و دبیر عربی‌ام، خانم آریان، عربی را بسیار عالی تدریس می‌کنند. ابتدا جزوه‌های ایشان را مطالعه می‌کنم. سپس نکات مهم را یادداشت می‌کنم و درنهایت مثل درس فارسی، برای عربی هم تست کار می‌کنم.

چرا در درس زبان از سال هشتم پیشرفت کردی؟

تا پایه‌ی هفتم با زبان انگلیسی آشنایی خاصی نداشتم و به کلاس زبان نمی‌رفتم. آن سال احساس کردم به کلاس زبان نیاز دارم. پدرم تصمیم من را در کانون زبان ثبت‌نام کردند. از همان زمان سعی کردم تست‌های زیادی برای این درس کار کنم و از هشتم در آزمون‌های کانون هم نتایج بسیار خوبی می‌گیرم.

در چه درسی با تغییر روش مطالعه توانستی پیشرفت کنی؟

به‌جز زبان که با حل تست زیاد و رفتن به کلاس توانستم پیشرفت کنم، در بخش فیزیک کتاب علوم تجربی هم پیشرفت خوبی کردم. مباحث فیزیک بسیار کلی و مهم و نکته‌دار بود و گاهی توضیحات کلاس برایم خیلی سطحی بود و متوجه مفاهیم درس نمی‌شدم. تا درسی را نفهمم علاقه‌ای به حفظ‌کردن مطالبش ندارم. سال هفتم درس را خیلی خوب متوجه نمی‌شدم و نمره‌ام در حد 7 از 10 بود. منابعی را که توضیح و مسائل تشریحی و تست‌های زیادی داشتند، تهیه کردم و پدر و خواهرم که هر دو در رشته‌ی ریاضی درس خوانده‌اند، خیلی به من کمک کردند تا در فیزیک قوی شوم.

توانستی خودت را با آموزش مجازی هماهنگ کنی؟

سال گذشته با این نوع آموزش مشکلات زیادی داشتم. می‌دانستم که تمرکزحواس در آموزش مجازی به اندازه‌ی حضوری نیست. امسال که دیدم این وضعیت ادامه پیدا کرده و باید با آن هماهنگ شوم، سعی کردم فایل‌های صوتی تدریس دبیرانم را چندین بار گوش کنم و از کتاب‌های کمک‌آموزشیِ بیشتری برای یادگیری و حل تست استفاده کنم. کاربرد کتاب‌ها امسال بیشتر است و مکملی برای تدریس دبیر هستند. درس‌نامه‌های کتاب‌ها را مطالعه می‌کنم. تست‌های زیادی کار می‌کنم و اگر ایرادی داشته باشم، سعی می‌کنم با کمک خانواده و با کمک معلمانم آن‌ها را رفع کنم. سعی می‌کنم هر مطلبی را که به مباحث درسی‌ام مربوط است و به آن دسترسی دارم، بخوانم. نقطه‌قوت آموزش مجازی این بوده که در زمان صرفه‌جویی می‌شود. فاصله‌ی خانه‌ی ما تا مدرسه در حدود 40 دقیقه بود که الان از این زمان برای مطالعه‌ی درس‌هایم استفاده‌ می‌کنم.

بعد از آزمون چه فرایندی را پشت‌سر می‌گذاری؟

در سایت کانون به صفحه‌ی شخصی مراجعه می‌کنم و کارنامه‌ام را از سایت می‌گیرم. کارنامه‌ی اشتباهات را هم دریافت می‌کنم و معمولاً اشتباهاتم را به‌همراه پدرم بررسی می‌کنم و آزمون را تحلیل می‌کنم. اگر متوجه بشوم که در مفهوم درس‌ها ایرادی دارم، در گام اول، تمام تلاشم را می‌کنم تا با کمک منابعی که دارم، فهمم را از هر مبحث کامل کنم. به سراغ خواهرم هم می‌روم. به‌خصوص در این چند ماهی که به تهران نرفت و در کنارم بود، کمک زیادی به من کرده است. هر درسی را که متوجه نشوم، خواهرم برایم توضیح می‌دهد. فکر می‌کنم امسال آزمون‌های کانون مهم‌تر از گذشته است. امتحانات مدرسه جدیت سابق را ندارد و دانش‌آموزان شناخت درستی از میزان یادگیری خود ندارند. بازخوردی که آزمون‌ به ما می‌دهد، بسیار مهم است. آزمون‌دادن به بازخورد درست از یادگیری کمک می‌کند.

از چه منابعی برای یادگیری و حل تست استفاده می‌کنی؟

از پنجم دبستان از کتاب‌های کانون استفاده می‌کنم. به‌نظرم بالاترین سطح را در بین منابع آموزشی، کتاب‌های سه‌سطحی دارند. از هفتم هم با کتاب‌های آبی آشنا شدم که بسیار خوب بودند و سؤالات متنوعی داشتند. امسال کتاب‌های سه‌سطحی ریاضی و علوم و عمومی‌ را تهیه کرده‌ام. از کتاب آبی انگلیسی و مطالعات اجتماعی هم استفاده می‌کنم. امسال از کتاب‌های گام دوم کانون هم که به یادگیری عمیق‌تر کمک می‌کنند، استفاده می‌کنم. سطح سؤالات این کتاب‌ها از سؤالات تیزهوشان ساده‌تر و از سؤالات عادی پیشرفته‌تر است. کتاب اشتباهات متداول را هم دارم.

فاطمه ولی‌اللهی‌بیشه، کلاس نهم از بابل


روش برنامه‌ریزی‌ات چگونه است؟

برنامه‌ریزی‌ام به روش قلم‌چی و با کمک دفتر برنامه‌ریزی است. دفتر جداگانه‌ای هم دارم که در آن، میزان استفاده‌ام از زمان را با جزئیات یادداشت می‌کنم تا زمان‌های تلف‌شده‌ام را پیدا کنم و آن‌ها را کم کنم. به این فکر می‌کنم که در زمان‌های تلف‌شده چه کارهای مفیدتری می‌توانم انجام بدهم. صبح‌ها انرژی بیشتری برای درس‌خواندن دارم و درس‌های ساده‌تر را شب‌ها مطالعه می‌کنم. هر روز با توجه به زمانی که دارم، کارهایم را اولویت‌بندی می‌کنم. همیشه اول تکالیفم را انجام می‌دهم و بعد تست کار می‌کنم.

چه مهارت‌هایی را از کودکی دنبال کرده‌ای؟

پدر و مادرم از کودکی تأکید داشتند که در کنار درس‌خواندن مهارت‌های دیگر را هم یاد بگیرم تا اگر نتوانستم از طریق درس به هدفم برسم، در جامعه با مهارت‌های دیگری که دارم، به موفقیت برسم. مهارت‌های گوناگونی را دنبال کرده‌ام. خوش‌نویسی با قلم و نقاشی و طراحی هنرهایی است که دنبال کرده‌ام. به کتاب‌خواندن علاقه‌ی زیادی دارم. پنجم و ششم دبستان که بودم، رتبه‌ی اول را در داستان‌نویسی کسب کردم. در مسابقات پایا یا مسابقات ریاضی در سطح شهرستان، به‌همراه گروهمان مقام اول را کسب کرده‌ام. سال گذشته هم در مسابقه‌ی خلاقیت ریاضی شرکت کردم و به مرحله‌ی کشوری راه پیدا کردم و جزو نفرات برتر شدم. از ورزش‌ها بسکتبال و شنا و شطرنج کار می‌کنم. الان در ساعت‌های استراحتم کتاب می‌خوانم و گاهی نقاشی می‌کشم.

عادت خاصی در درس‌خواندن داری که به پیشرفتت کمک کرده باشد؟

یکی از عادت‌های خوب من این است که در مجله‌ی آزمون بخش گفت‌وگو با نفرات برتر را همیشه مطالعه می‌کنم. گاهی مشکلات مشترکی وجود دارد و با روش پیشنهادی دیگران می‌توانم مشکلم را حل کنم. عادت خوب دیگرم این است که سحرخیز هستم. روزهایی که درس‌خواندن را زودتر شروع می‌کنم، احساس بهتری دارم. همیشه قبل از شروع کلاس‌های مدرسه، نگاهی به درس‌ها می‌اندازم و خودم را آماده می‌کنم. با خودم قرار گذاشته‌ام هر روز 30 تست ریاضی کار کنم و یک صفحه شیمی بخوانم. این را وظیفه‌ی خودم می‌دانم و طبق قانونی که دارم، هر اتفاقی بیفتد، برنامه‌ام را اجرا می‌کنم. هر روز برای فردایم، برنامه‌ریزی می‌کنم و درس‌ها را قبل از تدریس دبیر پیش‌خوانی می‌کنم.

دوست داری چه رشته‌ای را انتخاب کنی؟

دوست دارم رشته‌ای را انتخاب کنم که به آن علاقه داشته باشم و بتوانم در آن ثابت‌قدم باشم. رشته‌ی ریاضی را دوست دارم. رشته‌ی ریاضی رشته‌ی مادر است و با تجربی و فناوری در دانشگاه مرتبط می‌شود. اگر بخواهیم جامعه‌ی بهتری بسازیم، پایه‌های این جامعه را مهندسی بنا می‌کند.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

منبع :

Menu