گفت‌وگو با سانیا انصاری، کلاس نهم از کوهدشت

در درس‌های علوم و عربی قوی‌تر هستم. نمره‌ام در عربی اغلب 10 از 10 و در درس علوم نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 است.

گفت‌وگو با سانیا انصاری، کلاس نهم از کوهدشت

5 سال پیوستگی در آزمون‌دادن همراه با تشویق اولیا


سانیا انصاری در یک نگاه

شهر: کوهدشت (استان لرستان)

مدرسه: نمونه‌دولتی عفت

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا نهم به‌مدت ۵ سال

میانگین‌تراز: 7114

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد مدیریت، معاون اجرایی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی عربی، دبیر عربی

کمی از نقاط قوتت در آزمون‌ها بگو.

در درس‌های علوم و عربی قوی‌تر هستم. نمره‌ام در عربی اغلب 10 از 10 و در درس علوم نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 است. در کل سال گذشته عربی را کامل پاسخ دادم و فقط در یک آزمون نمره‌ام 8 از 10 شد.

چگونه در این درس‌ها موفق شدی؟

ابتدا متن کتاب درسی را کامل مطالعه می‌کنم. برای درس عربی متن کتاب را کلمه‌به‌کلمه ترجمه می‌کنم. اگر کلمه‌ای جمع باشد، مفرد آن را می‌نویسم یا اگر فعل باشد، ریشه‌ی آن را پیدا می‌کنم. درواقع در کتاب‌های درسی به جزئیات توجه می‌کنم. مطالعه‌ی درس‌نامه‌ی کتاب‌های کمک‌درسی قدم بعدی من برای یادگیری است. کتاب عربی عمار کانون در این مرحله کمک زیادی به من می‌کند. سعی می‌کنم بعد از گذشت مدت‌زمانی از مطالعه و یادگیری به سراغ حل تست بروم و خودم را بسنجم و ببینم تا چه حد مطالب در ذهنم ثبت شده است. در حل تست مدیریت زمان و تحلیل برایم بسیار مهم است. نکات تازه‌ای را که از هر تست یاد می‌گیرم، یادداشت می‌کنم. برای درس علوم هم همین کارها را می‌کنم.

به‌جز کتاب عربی عمار از چه منابع دیگری استفاده می‌کنی؟

برای درس‌های ریاضی و علوم، از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی استفاده می‌کنم. کتاب عربی عمار کتاب بسیار مفیدی است که درس‌نامه‌های خیلی خوبی دارد و تمرین‌های تشریحی این کتاب بسیار کاربردی و مفید است. وقتی تست‌های این کتاب را حل می‌کنم، برای آزمون هیچ مشکلی ندارم. کتاب‌های سه‌سطحی تست‌ها را در سه بخش طبقه‌بندی کرده که باعث می‌شود بتوانیم خودمان را در هر بخش بسنجیم و اگر ایراداتمان را رفع کردیم، به سراغ سؤالات سطح بالاتر برویم. کتاب‌های آبی هم طبقه‌بندی بسیار مناسبی دارند و برای هر بخش جزئی از کتاب درسی هم تست دارند. این باعث می‌شود وقتی از کل یک فصل آزمون نداریم، دقیق بدانیم که برای صفحات مشخص‌شده باید کدام تست‌ها را تمرین کنیم. درس‌نامه‌ی کتاب‌های آبی هم کمک‌کننده است.

در کدام درس با تغییر شیوه‌ی مطالعه پیشرفت کردی؟

نمره‌ام را در درس ادبیات از 8 به 10 از 10 رساندم و پیشرفت خوبی در این درس کردم. قبلاً وقتی ادبیات می‌خواندم، سریع آرایه‌ها و بخش‌های دستوری را مشخص می‌کردم و در کتاب می‌نوشتم. بعد متوجه شدم که باید بخش قرابت‌معنایی را بیشتر کار کنم. سعی می‌کردم درس‌ها را خوب یاد بگیرم و بعد نکاتی را که یادداشت می‌کردم، با کتاب کمک‌آموزشی‌ام می‌سنجیدم تا بفهمم چقدر متوجه مفاهیم هر درس شده‌ام. برای این درس تست هم کار می‌کنم و برای پیشرفت در حل تست‌ها از کتاب ادبیات فارسی آبی کانون کمک گرفتم. این کتاب تست‌های بسیار خوبی برای دوره‌ی متوسطه‌ی اول، به‌خصوص در بخش قرابت‌معنایی دارد. وقتی با کمک این کتاب بخش‌های مختلف درس مثل واژگان، اعلام یا قرابت‌معنایی را کار می‌کنیم، در همه‌ی بخش‌های درس پیشرفت می‌کنیم.

به تکمیل دفتر برنامه‌ریزی اهمیت می‌دهی؟

قبلاً دفتر برنامه‌ریزی را دقیق بررسی نمی‌کردم. فقط ساعت مطالعه‌ی روزانه و هفتگی را به‌صورت میانگین برای خودم یادداشت می‌کردم. پشتیبانم در پایه‌ی هشتم به نظم در تکمیل دفتر برنامه‌ریزی و بررسی آن بسیار حساس بودند. این موضوع به من کمک کرد بفهمم در هر آزمونی که در درسی نتیجه‌ی بهتری گرفته‌ام، در دو هفته‌ی آزمون زمان بیشتری را صرف مطالعه‌ی آن درس کرده‌ام. درواقع متوجه شدم که با تلاشِ بیشتر، موفق‌تر هستم. تمرکزم روی مطالعه‌ی عمیق‌تر درس‌ها هم بیشتر شد. دوست داشتم بدانم برای هر درس به چه میزان تلاش در دو هفته نیاز دارم. با کمک افزایش ساعت مطالعه، کیفیت درس‌خواندنم را هم بهبود بخشیدم.

سانیا انصاری، کلاس نهم از کوهدشت


چرا در طول این 5 سال پیوستگی‌ات را به آزمون‌ها حفظ کردی؟

ورودم به کانون به پیشنهاد یکی از دوستان پدرم بود. همان سال پنجم در سطح شهرمان المپیادی برای درس‌های ریاضی و علوم و فارسی برگزار شد. همان سال درس‌خواندن مطابق برنامه‌ی راهبردی و آشناشدن با انواع سؤالات در موفقیت و کسب رتبه‌ی اول در این المپیاد به من کمک کرد. وقتی تأثیر آزمون‌ها را بر پیشرفتم متوجه شدم، تصمیم گرفتم پیوستگی‌ام را حفظ کنم. خانواده هم من را به آزمون‌دادن تشویق می‌کردند.

خودت را با آموزش غیرحضوری هماهنگ کرده‌ای؟

راستش را بخواهید در کلاس‌های حضوری، درس‌ها را بهتر یاد می‌گرفتم؛ اما این وضعیت برای همه است و من هم باید با آن کنار بیایم. دبیرها تدریس را برای ما ارسال می‌کنند و خودم کتاب درسی و درس‌نامه‌ها را می‌خوانم. بعد هم تست کار می‌کنم و نکات جدید را می‌نویسم. از آموزش‌های شبکه‌ی آموزش در تلویزیون هم برای تکمیل تدریس دبیرهایم استفاده می‌کنم.

در خانه هم شرایط آزمون‌های حضوری را برای خودت ایجاد می‌کنی؟

هم آزمون تیزهوشان و هم کنکور و آزمون‌های دیگری که در پیش داریم، به مدیریت زمان نیاز دارند. بنابراین خیلی مهم است که حتی در وضعیتی که آزمون‌ها غیرحضوری است، حواسمان به شبیه‌سازی شرایط و مدیریت زمان باشد. یکی دیگر از کارهایی که تحت هر شرایطی باید انجام بدهیم، تحلیل آزمون است. همه‌چیز به خودمان بستگی دارد. موفقیت به این بستگی دارد که چقدر در درس‌خواندن و آزمون‌دادن جدیت به خرج می‌دهیم. درنهایت هم اگر تلاش کنیم، نتیجه‌اش را خواهیم دید.

پدر و مادرت چه نقشی در پیشرفت تو دارند؟

یکی از دلایل پیوستگی‌ام به آزمون‌ها تشویق پدر و مادرم بوده است. آزمون‌ها را با کمک پدرم تحلیل می‌کنم. در درس‌های عربی و قرآن و هدیه‌های آسمان از مادرم کمک می‌گیرم. برای درس علوم هم از خواهر بزرگ‌ترم کمک می‌گیرم. خانواده‌ام از من حمایت می‌کنند و برای موضوع درس‌خواندنم جدیت دارند. زمانی هم که در آزمون‌ها نتیجه‌ی خوبی می‌گیرم، من را تشویق می‌کنم.

مطالب مجله‌ی آزمون و سایت کانون را می‌خوانی؟

مطالب مجله را می‌خوانم. بخش گفت‌وگوهای مجله برایم جذاب است. در سایت کانون هم کارنامه‌هایم را بررسی می‌کنم. به‌جز کارنامه‌ی اصلی، کارنامه‌ی اشتباهات هم برایم مفید است و از آن استفاده می‌کنم.

برای ساعت‌های استراحت چه برنامه‌ای داری؟

به نقاشی علاقه دارم و در ساعت‌های استراحتم نقاشی می‌کشم. کتاب‌های غیردرسی هم می‌خوانم. به فیلم‌دیدن هم علاقه دارم؛ اما سعی می‌کنم ذهنم را درگیر نکنم تا بتوانم در ساعت‌هایی که درس می‌خوانم، تمرکز کافی داشته باشم.

و اما نکته‌ی آخر...

ما باید هر کاری را با علاقه دنبال کنیم و با علاقه درس بخوانیم. لزومی ندارد به رشته‌ها یا شغل‌های خاصی فکر کنیم. در زمینه‌ای که علاقه داشته باشیم، به موفقیت هم می‌رسیم و پیشرفت می‌کنیم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

منبع :

Menu