نامه‌ای برای یک دوست کرمانی

داستان این نامه از این قرار است که یکی از دانش‌آموزان خوش‌قلب و خوش‌فکر کانونی در نوشهر تصمیم می‌گیرد کتاب‌هایش را برای دوستی بفرستد که از طریق سایت کانون با او آشنا شده است.

نامه‌ای برای یک دوست کرمانی

داستان این نامه از این قرار است که یکی از دانش‌آموزان خوش‌قلب و خوش‌فکر کانونی در نوشهر تصمیم می‌گیرد کتاب‌هایش را برای دوستی بفرستد که از طریق سایت کانون با او آشنا شده و دانش‌آموز بورسیه در شهر کرمان است. دوست نوشهریِ ما خودش در آزمون تیزهوشان قبول شده و دلش می‌خواهد با ارسال کتاب‌هایش و نوشتن این نامه، انگیزه و کمکی برای موفقیت دانش‌آموزی دیگر باشد.

سلام دوست خوبم

خوبی؟ خوشی؟ امیدوارم که این‌طور باشد و من فقط با شنیدن خبر موفقیت و خوش‌حالیِ تو، خوش‌حال می‌شوم. هیچ می‌دانی من گاهی اوقات به دانش‌آموزانی مثل تو افتخار می‌کنم؟ تویی که از الان داری با تلاش زیاد درس می‌خوانی و به فکر ساختن آینده‌ای بهتر هستی. دوست عزیزم، راهت را ادامه بده. من به تو در همین لحظه قول می‌دهم که موفق می‌شوی.

آدم‌ها در زندگی با دشواری‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و به‌هرحال باید این شرایط را پشت‌سر گذاشت. روزی می‌رسد که جلوی آینه می‌ایستی و می‌بینی فردی با موهای جوگندمی در آینه به تو زل زده. تا آن روز باید سعی کنی از لحظه‌لحظه‌ی زندگی‌ات درست استفاده کنی، برای تمام ثانیه‌های بعدی‌ات برنامه داشته باشی و سخت بکوشی. جامعه‌ی ما به انسان‌های سخت‌کوشی چون تو نیاز دارد.

در کنار اینکه به‌‌‌خوبی درس می‌خوانی، حواست به خودت هم باشد. آزمون‌های مهمی مثل آزمون تیزهوشان را پیش رو داری؛ اما باید تفریح و استراحت هم داشته باشی. چون در پایه‌های بالاتر فرصتت برای تفریح کمتر می‌شود. در همه‌ی این لحظات، خدا را فراموش نکن. اگر به خدا دل بسپاری، حالت را جوری خوب می‌کند که خودت هم نمی‌فهمی. من همیشه فکر می‌کردم نمی‌توانم در آزمون، آرامشم را حفظ کنم؛ اما آن‌قدر به خدا دل بسته بودم که خودش به من آرامش داد.

برای تو دوست عزیزم چند پیشنهاد خوب دیگر هم دارم:

حتماً همراه با دفتر برنامه‌ریزی کانون پیش برو. دفتر برنامه‌ریزی تو را به رقابتی همیشگی با خودت دعوت می‌کند. اگر مقدمه‌ی این دفتر را بخوانی، متوجه می‌شوی که باید چه‌کار کنی.

هدفت را از همین الان مشخص کن که در زندگی به دنبال چه هستی: زیبایی و سلامتی، خوش‌‌گذراندن، موفقیت و...؟ مطمئناً موفقیت صحیح‌ترین هدف است. وظیفه‌ی هر دانش‌آموزی که به دنبال موفقیت باشد، درس‌خواندن با تمام وجود است. عکسی از لوگوی سمپاد بکش و در جایی که در دید توست، قرار بده.

ساعت مطالعه‌ات را زیاد کن. من نزدیک به آزمون تیزهوشان ساعتی در حدود 10 ساعت داشتم و با این تلاش، در آزمون‌ها ترازهای خوبی کسب می‌کردم.

وسایل ارتباطی مثل گوشی و تبلت را تا حد امکان کنار بگذار.

تلویزیون‌دیدن را کمتر کن.

به‌شدت به نقشه‌های مطالعات پایه‌ی هشتم حساس باش؛ چون تعداد زیادی سؤال از آن نقشه‌ها مطرح می‌شود. برای خودت نکته‌برداری کن و بنویس: زاینده‌رود به کجا می‌ریزد؟ می‌سی‌سی‌پی کجاست؟ و... .

تا زنده هستیم باید شرافتمندانه و به بهترین شکل زندگی کنیم. امیدوارم همیشه در زندگی شاد باشی و اگر شکستی را تجربه کردی، قوی باشی و خودت را نبازی. امیدوارم راه‌هایی را انتخاب کنی که با رسیدن به انتهایشان احساس خوش‌حالی بکنی.

عزیزترین دوستم، کودکی را از یاد نبر. رؤیای آینده را داشته باش؛ اما در امروز زندگی کن.

امیدوارم من را از یاد نبری دوست باهوشم. موقعی که با دل پاکت دعا می‌کنی، در گوشه‌ی ذهنت به یاد من هم باش. برای سلامت مردم دنیا و موفقیتشان دعا کن.

آرزوی روزی را دارم که کنکورم تمام شده باشد و دوباره مشغول نوشتن نامه برای تو باشم. منتظر روزی هستم که رتبه‌ی 1 کنکور رشته‌ی خودت را کسب کنی و من آن روز را از الان به تو تبریک می‌گویم.

یادت باشد این دِینِ هر آدمی است که به دوستان خودش کمک کند.

بهترین‌ها را برایت آرزو می‌کنم. امیدوارم به‌زودی یکدیگر را در دانشگاه تهران ببینیم.

دوست تو از نوشهر.

Menu