مدارس ابتدایی توصیفی هستند و این موضوع رقابت در مدارس را کمرنگتر کرده است و چون به دانشآموزان نمرهای داده نمیشود، اولیا نمیتوانند از دانشآموزان خود ارزیابی دقیقی داشته باشند. با شرکت در آزمونهای 2 هفته یک بار کانون امکان یک ارزیابی دقیق ایجاد میشود.
اساس درس خواندن و روش مطالعهی صحیح در دوران دبستان میباشد که با کمک آزمونها، برنامهی راهبردی و پشتیبان میتوان روش درست درس خواندن و جمعبندی کردن را آموزش دید و اجرا کرد و به نقاط قوت و ضعف دانشآموز در هر درس و هر مبحث پی برد.
بنابراین اهمیت آزمونها در جمعبندی کردن و خودآزمایی دو هفته یک بار میباشد که میتوان در این خودآزماییها بخشهای مطالعه شده به 3 قسمت یادگیری کامل، یادگیری ناقص و عدم یادگیری تقسیم کرد. زمانی که این دستهبندی وجود داشته باشد برای مطالعه دروس خود میتوان یک استراتژی برای مطالعهی مفید داشت.