گفت‌وگو با مادیم و مادت نظری، کلاس نهم از تهران

خواهر بزرگ‌ترمان عضو کانون بود و ما همیشه تبلیغات کانون را می‌دیدیم و با خدماتش از قبل آشنا بودیم.

گفت‌وگو با مادیم و مادت نظری، کلاس نهم از تهران

تابستان فرصت خوبی برای پیش‌خوانی است


مادیم و مادت نظری در یک نگاه

شهر: تهران

مدرسه: راهیان فضیلت

سال‌های حضور در کانون: از چهارم دبستان تا نهم به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز مادیم نظری: 7062

میانگین‌تراز مادت نظری: 7026

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد ریاضی، مربی بوکس

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی درسی، کارمند مخابرات

چرا تصمیم گرفتید از دبستان آزمون‌دادن را شروع کنید؟

مادیم: خواهر بزرگ‌ترمان عضو کانون بود و ما همیشه تبلیغات کانون را می‌دیدیم و با خدماتش از قبل آشنا بودیم. ما هم دوست داشتیم سطح درسی‌مان را بسنجیم. مادرم پیشنهاد کردند که از همان دوران دبستان در آزمون‌ها شرکت کنیم. خواهرم الان دانشجوی رشته‌ی پزشکی است.

آزمون‌‌دادن چه کمکی به درس‌خواندن شما کرد؟

مادت: از سالی که آزمون‌دادن را شروع کردیم، احساس خوب پیشرفت را داریم. هم در مدرسه و هم در آزمون‌های کانون پیشرفت کرده‌ایم. تراز و رتبه‌هایمان را با هم مقایسه می‌کردیم و هر سال نحوه‌ی درس‌خواندنمان بهتر شد. تصمیم گرفتیم آزمون‌دادن را تا کنکور ادامه بدهیم. در پایه‌ی ششم هم در آزمون تیزهوشان در مدرسه‌ی فرزانگان 2 پذیرفته شدیم؛ اما چون مدرسه تا خانه‌ی ما فاصله‌ی زیادی داشت، وقت زیادی برای درس‌خواندن در خانه برایمان باقی نمی‌ماند و مسیر طولانی ما را خسته می‌کرد. سال بعد دوباره تصمیم داریم در آزمون ورودی پایه‌ی دهم شرکت کنیم.

در کدام درس‌ها قوی‌تر هستید؟

مادیم: من در ریاضی و علوم قوی‌ترم و نمره‌ام در این دو درس اغلب 9 یا 10 از 10 است. دلیل قوی‌بودن پایه‌ی درسی‌ام در این دو درس این است که تابستان‌ها، پیش از ورود به پایه‌ی جدید، این درس‌ها را پیش‌خوانی می‌کنم. مطالعه و یادگیری در تابستان کمک می‌کند که در طول سال تحصیلی، فرصت بیشتری برای حل تمرین و تست داشته باشیم. برای این دو درس، از سؤالات کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کنم.

مادت: من در علوم و درس‌های حفظی مثل علوم‌اجتماعی و دین‌وزندگی قوی‌ترم. درس‌ها را می‌خوانم و بعد تست‌های زیادی کار می‌کنم تا نحوه‌ی طراحی سؤال از این درس‌ها برایم روشن شود. نمره‌ام در درس علوم اغلب بالای 9 از 10 و درس‌های اجتماعی و دین‌وزندگی 10 از 10 است. دلیل موفقیتم در این درس‌ها حل تست است.

از چه منابعی برای پیشرفت در درس‌هایتان استفاده می‌کنید؟

مادیم: ما از کتاب‌های اشتباهات متداول و سه‌سطحی استفاده می‌کنیم. کتاب‌های سه‌سطحی برای تمام درس‌ها مفید و کاربردی است. من و مادت کتاب‌هایمان را جداگانه تهیه می‌کنیم. البته گزینه‌ها را در کتاب علامت نمی‌زنیم تا بتوانیم باز هم از تست‌ها استفاده کنیم.

در درس‌ها به هم کمکی هم می‌کنید؟

مادت: من در بعضی درس‌ها قوی‌ترم و مادیم هم در درس‌های دیگری قوی است. وقتی مشکل یا اشتباهی داریم، از یکدیگر کمک می‌گیریم. با هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و چون کتاب‌های یکسانی داریم، با هم رفع‌اشکال می‌کنیم. دونفری درس‌خواندن همیشه کمک به پیشرفت درسی ما کمک کرده است.

برنامه‌ریزی درسی‌تان چگونه است؟

مادت: ما تمام ساعات مطالعه و برنامه‌هایمان را در دفتر برنامه‌ریزی می‌نویسیم. قطعاً در تابستان میزان مطالعه‌ی درسی ما به‌نسبت سال تحصیلی کمی کمتر است؛ اما در تابستان طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم درس‌های سال بعد را پیش‌خوانی کنیم. البته بخش کمی از زمان را هم به مرور درس‌های گذشته اختصاص می‌دهیم. تابستان فرصت خوبی برای پیش‌خوانی است. در زمان‌های استراحت با هم ورزش می‌کنیم یا فیلم می‌بینیم.

دفتر برنامه‌ریزی چه کاربردی برایتان دارد؟

مادیم: وقتی ساعت مطالعه را با دقت در دفتر برنامه‌ریزی می‌نویسیم، به ما کمک می‌کند که در مطالعه‌ی درس‌ها تعادل داشته باشیم؛ یعنی به میزان تلاشمان برای درس‌های مختلف در طول هفته نگاه می‌کنیم و اگر احساس کنیم به درسی کم‌توجهی کرده‌ایم، آن را جبران می‌کنیم. از طرفی، نتیجه‌ی آزمون‌هایمان را با تلاشمان برای هر درس در دو هفته مقایسه می‌کنیم و اگر لازم باشد ساعت مطالعه‌ی یک درس را برای آزمون بعدی بیشتر می‌کنیم.  اگر هم با همان ساعت مطالعه در دو هفته، نتیجه‌ی خوبی در آزمون گرفته باشیم، متوجه می‌شوم که روشمان در مطالعه‌ی آن درس کاربردی و پربازده بوده است.

از الان مطالعه برای آزمون تیزهوشان را شروع کرده‌اید؟

مادیم: امسال با هدف موفقیت در آزمون تیزهوشان، در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌ایم. از همین تابستان حل تست را شروع کرده‌ایم و آن را به سال تحصیلی موکول نکرده‌ایم. دلمان می‌خواهد در پاییز و زمستان به سراغ تست‌های دشوارتر و تست‌های مناسب آزمون تیزهوشان برویم. از کتاب تابستان هم استفاده می‌کنیم.

کتاب تابستان چه کمکی به شما می‌کند؟

مادت: کتاب تابستان کتاب جامعی است که هدفش علاوه بر مرور درس‌های گذشته، تقویت درس‌های سال آینده است. برای دانش‌آموزانی که به مطالعه و حفظ پیوستگی در تابستان اهمیت می‌دهند، استفاده از کتاب تابستان بسیار عالی است. استفاده از این کتاب باعث می‌شود درس‌ها و نکات مهم سال گذشته را فراموش نکنیم و خودمان را برای شروع پرقدرت سال جدید آماده کنیم.

پدر و مادرت برای موفقیت شما چه‌کار کرده‌‌اند؟

مادیم: مادرم از دوران دبستان همیشه می‌خواستند رتبه‌های ما بهتر شود. در اولین آزمون‌هایمان در کانون آشنایی چندانی با نحوه‌ی آزمون‌دادن نداشتیم و به‌مرور پیشرفت کردیم. خانواده در این پیشرفت کمک زیادی به ما کردند. ممکن بود در همان ابتدای راه ناامید شویم. مادرم به ما امید داد و تلاش کرد برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیریم. همیشه به ما در رفع‌اشکال کمک می‌کرد تا ببینیم در چه سؤالات و چه درس‌هایی ضعف داریم و آن‌ها را برطرف کنیم. پدرم هم همیشه پیگیر کارهای درسی ما بود و زمانی که مادرم مشغله داشت، پدرم کمکمان می‌کرد. وقتی خواهرم در رشته‌ی پزشکی پذیرفته شد، مسیر برای ما شفاف‌تر شد. من و مادت می‌خواهیم رشته‌ی تجربی را انتخاب کنیم و در این مسیر از راهنمایی‌های خواهرم استفاده می‌کنیم. در سال ششم، پشتیبان ما، خانم محمودی، کمک زیادی به ما کرد و در موفقیت ما خیلی مؤثر بوده است. هم از خانواده‌ و هم از ایشان تشکر می‌کنیم.

کدام بخش سایت کانون و مجله‌ی آزمون برای شما کاربردی‌تر است؟

مادت: ما از سایت و مجله خیلی استفاده می‌کنیم. در صفحه‌ی مقطع فعال هستیم و در صفحه‌ی شخصی هم انواع کارنامه‌های درسی و نمودار پیشرفتمان را بررسی می‌کنیم. گفت‌وگوهای دانش‌آموزان برتر را در سایت و مجله می‌خوانیم و سعی می‌کنیم از روش‌های خوبشان استفاده کنیم. موفقیت بچه‌ها ما را به تلاش بیشتر ترغیب می‌کند.

در درس‌خواندن روش ویژه‌ای دارید که به پیشرفت‌تان کمک زیادی کرده باشد؟

مادیم: قبلاً که آزمون می‌دادیم، روشمان این بود که زمانی را برای مرور در برنامه‌ی درسی‌مان در نظر نمی‌گرفتیم. اما به‌مرور یاد گرفتیم که باید جمعه‌های بعد از آزمون برای دو هفته‌ی پیش رویمان برنامه‌ریزی کنیم. روش درس‌خواندن ما در طول دو هفته به این صورت است که دو روز آخر را می‌گذاریم برای مرور درس‌هایی که در طول دو هفته یاد گرفته‌ایم. جمعه‌ی بین دو آزمون هم کمی استراحت می‌کنیم تا انرژی داشته باشیم. روزهای نزدیک به آزمون مخصوص مرور است و باید همه‌ی درس‌ها به‌همراه نکات مهمشان مرور شوند.

تحلیل آزمون هم برایتان اثربخش است؟

مادت: بعد از آزمون در مسیر برگشت به خانه، تحلیل آزمون را شروع می‌کنیم. در خانه یکی‌یکی سؤالات را با هم بررسی می‌کنیم و سؤالات مهم‌تر را در کتاب خودآموزی می‌نویسیم. وقتی سؤالات مهم‌تر و نکات را یادداشت می‌کنیم، به ما کمک می‌کند که در آزمون‌های بعدی اشتباهاتمان را تکرار نکنیم و این کار در پیشرفت ما تأثیر مثبتی دارد.

در چه کار دیگری مهارت دارید؟

مادیم: من و مادت از کودکی هر سال ورزش‌های متنوعی را امتحان کردیم تا علاقه‌ی خودمان را پیدا کنیم. وقتی به متوسطه‌ی اول رسیدیم، هرکدام از ما یک رشته را انتخاب کرد. البته هر دوی ما شنا را دوست داریم؛ اما مادت بوکس را انتخاب کرده است و من هم والیبال. ورزش‌کردن باعث می‌شود انرژی و روحیه‌ی خوبی برای درس‌خواندن داشته باشیم.

منبع :

Menu