گفت‌وگو با امیرحسین طاهری‌نژاد، کلاس هشتم از گچساران

مادرم دبیر است و از کودکی چون خودش هم در فضای آموزشی بود، درس‌های من را پیگیری می‌کرد.

گفت‌وگو با امیرحسین طاهری‌نژاد، کلاس هشتم از گچساران

برنامه‌ریزی عادت من است


امیرحسین طاهری‌نژاد در یک نگاه

شهر: گچساران (استان کهگیلویه و بویراحمد)

مدرسه: سرای دانش

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا هشتم به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز: 7284

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد علوم‌آزمایشگاهی، کارمند بیمارستان شرکت نفت

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی دبیری زیست‌شناسی، دبیر زیست‌شناسی مدرسه‌ی تیزهوشان

دلیل استمرارت در آزمون‌دادن چیست؟

مادرم دبیر است و از کودکی چون خودش هم در فضای آموزشی بود، درس‌های من را پیگیری می‌کرد. خانواده‌ام می‌خواستند در کنار درس‌خواندن، هر دوهفته‌یک‌بار در آزمون‌های کانون شرکت کنم. از طرفی، خودم هم دوست داشتم از سطح درسی‌ام و نقاط قوت و ضعفم شناخت پیدا کنم و رفته‌‌رفته اشتباهاتم را برطرف کنم. از اول دبستان به درس‌خواندن علاقه داشتم و پیگیری‌ها و تشویق‌های مادرم به من انگیزه می‌داد که در این مسیر، پیوستگی داشته باشم و از آزمون‌دادن خسته نشوم.

آزمون‌دادن‌های پی‌درپی چه فایده‌ای برایت داشته است؟

به‌نظرم کسی که زیاد آزمون می‌دهد، دیگر از آزمون‌دادن دلهره ندارد و در جلسه‌ی آزمون، با شجاعت شرکت می‌کند. آرامش خوبی برای شرکت در جلسه‌ی آزمون دارد. آزمون‌دادن‌ به‌طور پیوسته کمک می‌کند در مدیریت زمان تقویت بشویم و بتوانیم در جلسه‌ی آزمون، مطابق با زمان مقرر به سؤالات پاسخ بدهیم.

پدر و مادرت هر دو در رشته‌ی تجربی درس خوانده‌اند. تو به انتخاب‌رشته هم فکر کرده‌ای؟

به‌دلیل تحصیلات و شغل پدر و مادرم، هم علاقه‌ام به رشته‌ی تجربی بیشتر است و هم با فضای کاری رشته‌ی تجربی و درس‌های آن آشنایی بیشتری دارم. به‌نظرم استعداد این رشته را هم دارم.

برای آزمون تیزهوشان پایه‌ی نهم از چه زمانی شروع به مطالعه می‌کنی؟

شهر گچساران برای مقطع متوسطه‌ی اول، مدرسه‌ی تیزهوشان نداشت. می‌خواهم حتماً که در آزمون تیزهوشان پایه‌ی نهم پذیرفته شوم و از پایه‌ی هفتم مطالعه‌ی جدی را شروع کرده‌ام. الان هم با هدف قبولی در این آزمون درس می‌خوانم. باید درس‌های هفتم و هشتم را خوب یاد بگیرم. محتوای سؤالات آزمون تیزهوشان به درس‌های هفتم و هشتم هم ارتباط دارد و باید پایه‌ی درسی‌ام قوی باشد.

پدر و مادرت در چه زمینه‌هایی به تو کمک می‌کنند؟

مادرم از همان کلاس اول دبستان با من همراه بود و درس‌هایم را پیگیری می‌کرد. در یادگیری درس‌های ریاضی و علوم به من کمک می‌کرد و یادگیری و تمرین درس‌های دیگر را به خودم واگذار می‌کرد. مادرم به من کمک می‌کرد تا مباحث درس‌های مهم را ‌خوب بفهمم. پدرم هم ابزار و امکاناتی را که نیاز داشتم، برایم تهیه می‌کرد تا بتوانم به‌راحتی درس بخوانم. حمایت‌های پدر و مادرم مثل همیشه ادامه دارد و طی‌کردن مسیر را برایم آسان می‌کند.

در تحلیل آزمون‌ها جدیت داری؟

وقتی از جلسه‌ی آزمون به خانه می‌آیم، به همان اندازه‌ای که در جلسه‌ی آزمون وقت صرف کرده‌ام، در خانه هم برای تحلیل آزمون زمان صرف می‌کنم. همه‌ی سؤالات را بررسی می‌کنم و تک‌تک اشتباهاتم را رفع می‌کنم. مادرم هم همیشه آزمون‌هایم را بررسی می‌کند و در تحلیل آن‌ها راهنمایی‌ام می‌کند. به صفحه‌ی شخصی‌ام در سایت کانون مراجعه می‌کنم و کارنامه‌هایم را بررسی می‌کنم. بررسی کارنامه‌ی اصلی و کارنامه‌ی اشتباهات برایم اولویت دارند. به‌نظرم تحلیل‌نکردن آزمون‌ها با آزمون‌ندادن هیچ تفاوتی ندارد. باید همه‌ی آزمون‌ها را تحلیل کنیم و برای هر اشتباهی که داریم، به دنبال رفع آن باشیم. من از اشتباه‌کردن نمی‌ترسم و سعی می‌کنم با یادگیری بهتر، اشتباهاتم را تکرار نکنم.

در کدام درس‌ها قوی‌تری؟

ریاضی و علوم نقاط قوت من است. از همان زمان که کودک بودم، مادرم این دو درس را با من کار کرد و پایه‌ی درسی‌ام قوی است. نمره‌‌ام در علوم در کل پایه‌ی هفتم، از 9 از 10 کمتر نبود. نمره‌ی ریاضی‌ام هم بالاتر از 8 از 10 است.

ریاضی و علوم را با چه روشی مطالعه می‌کنی؟

در مرحله‌ی اول، در مدرسه، با دقت به تدریس دبیر گوش می‌دهم. در خانه هم از روی کتاب‌های کمک‌درسی، درس‌نامه‌ها را عمیق و مفهومی می‌خوانم. بعد از اینکه نکات را کامل یاد گرفتم، به سراغ تمرین‌های تشریحی می‌روم. بهتر است همیشه شروع حل تمرین، با سؤالات تشریحی باشد. وقتی خیالم راحت شد که در هر مبحث به تسلط نسبی رسیده‌ام، به سراغ تیپ‌های گوناگون سؤالات تستی می‌روم و در نهایت هم خودم را با آزمون‌دادن محک می‌زنم.

در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کرده‌ای؟

روشی که در درس‌های عمومی داشتم، زیاد کاربردی نبود. اگر بخواهیم در درس‌هایی مثل مطالعات اجتماعی یا پیام‌های آسمانی نتیجه‌ی خوبی بگیریم، نباید به حفظ‌کردن بسنده کنیم. من هم روشم را تغییر دادم و سعی کردم ابتدا درس‌ها را مفهومی یاد بگیرم و بعد به سراغ حفظ‌کردن آن‌ها بروم. بعد از تغییر روش، در تمام آزمون‌ها نمره‌ی 10 از 10 گرفتم.

برای فصل تابستان چه اهدافی تعیین کرده‌ای؟

هدفم این است که تا قبل از شروع سال تحصیلی، بین 40 تا 50درصد مطالب درسی سال آینده را پیش‌خوانی کنم و یاد بگیرم. دوست دارم در طول سال تحصیلی، کارم راحت‌تر باشد و فرصت این را داشته باشم که سؤالات بیشتری تمرین کنم. می‌خواهم درس‌های هفتم را هم مطابق با برنامه‌ی راهبردی کانون مرور کنم. در تابستان حدود 4 تا 5 ساعت در روز درس می‌خوانم و همین مقدار برای رسیدن به هر دو هدفم کافی است.

برای حل تمرین و تست از چه منابعی استفاده می‌کنی؟

کتاب‌های آبی، چه برای پیشرفت در سطح مدرسه و چه برای کسب موفقیت و نتایج خوب در آزمون‌های کانون، برایم مفید و مؤثر بودند. همیشه استفاده از کتاب‌های آبی را به دانش‌آموزان دیگر و دوستانم پیشنهاد می‌کنم. کتاب‌های آبی ریاضی و علوم، هم از نظر درس‌نامه و هم از نظر تیپ تست‌ها کمک زیادی می‌کند که به تسلط برسیم. از کتاب‌های سه‌سطحی ریاضی و علوم هم برای تسلط بیشتر استفاده می‌کنم.

از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کنی؟

دفتر برنامه‌ریزی برایم بسیار کاربردی و مفید بوده است. اولین کاربرد این دفتر این است که با کمک آن می‌توانیم میزان تلاشمان را در روزهای هفته ببینیم و روزانه برای هر درس زمان کافی اختصاص بدهیم. این کار کمک می‌کند که به هیچ درسی کم‌توجهی نکنیم و از هیچ درسی عقب نمانیم. دفتر برنامه‌ریزی کمک می‌کند که میزان تلاشمان را افزایش بدهیم.

در طول این سال‌ها مهارت دیگری را دنبال کرده‌ای؟

هر شخصی نیاز دارد که در کنار درس‌خواندن، مهارت‌های دیگری را هم یاد بگیرد. من در کلاس زبان شرکت می‌کردم و هنوز هم یادگیری آن را ادامه می‌دهم. رفتن به کلاس زبان برایم خیلی مفید بود و باعث شد در تمام آزمون‌های کانون در درس زبان، نمره‌ی 10 از 10 بگیرم. پینگ‌پونگ هم بازی می‌کنم و این ورزش برایم جذاب است.

الان که به‌‌دلیل شیوع کرونا در خانه هستی، در زمان‌های استراحت و تفریح چه‌کار می‌کنی؟

در طول سال تحصیلی، دبیر فرهنگ‌وهنرمان مهارت‌های هنری خوبی را به ما یاد داد. الان در ساعت‌های استراحتم طراحی و کارهای گرافیکی می‌کنم.

در درس‌خواندن عادت یا شیوه‌ی مؤثری داری که موجب پیشرفت تو شده باشد؟

برنامه‌ریزی‌کردن عادت مؤثر من است. وقتی یک هفته به پایان می‌رسد، با کمک دفتر برنامه‌ریزی، میزان تلاشم را برای هر درس می‌سنجم و مطابق با نیازی که دارم، برنامه‌ی دقیقی برای هفته‌ی آینده تنظیم می‌کنم. تلاش می‌کنم نسبت به هفته‌ی گذشته، یک قدم پیشرفت کنم.

کرونا و تعطیلی مدارس تأثیری روی درس‌خواندنت گذاشت؟

زمانی که مدارس تعطیل شد، زمان بیشتری در خانه بودم و تصمیم گرفتم از این زمان برای درس‌خواندنِ بیشتر استفاده کنم. توانستم ساعت مطالعه و میزان تلاشم را افزایش دهم. دوست داشتم در زمانی که ممکن است برخی از دانش‌آموزان ترمز بگیرند و استراحت کنند، من گاز بدهم و جلو بروم تا پیشتاز باشم.

منبع :

Menu