گفت‌وگو با محمدرضا راستگار، کلاس نهم از اردبیل

از قبل با کانون و آزمون‌هایش آشنا بودم؛ اما احساس می‌کردم برای آزمون‌دادن زود است.

گفت‌وگو با محمدرضا راستگار، کلاس نهم از اردبیل

کتاب تابستان، فرصتی برای مرور گذشته و نگاه به آینده


محمدرضا راستگار در یک نگاه

شهر: اردبیل

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از چهارم دبستان تا نهم به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز: 7194

تحصیلات و شغل پدر: دکترای برنامه‌ریزی شهری، کارمند بیمه‌ی دانا

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشدحقوق، فرهنگی

در چهارم دبستان چطور با خدمات کانون آشنا شدی؟

از قبل با کانون و آزمون‌هایش آشنا بودم؛ اما احساس می‌کردم برای آزمون‌دادن زود است. در تابستانی که می‌خواستم وارد کلاس چهارم دبستان بشوم، مادرم پیشنهاد کرد در آزمون‌ها شرکت کنم.

آزمون‌‌دادن چه کمکی به تو کرد که این‌همه سال پیوستگی‌ات را حفظ کرده‌ای؟

دوستانی داشتم که در آزمون‌دادن پیوستگی نداشتند و بین آزمون‌ها وقفه می‌انداختند. این کار باعث شده بود در درس‌هایشان افت کنند. من نمی‌خواستم افت تراز داشته باشم. ترجیح دادم هر سال طبق برنامه‌ی کانون درس بخوانم و آزمون بدهم. در فصل‌ تابستان داشتنِ برنامه برای مطالعه و آزمون‌دادن به من کمک زیادی برای حفظ انگیزه در پیش‌خوانی درس‌ها می‌کرد. در طول سال تحصیلی هم آزمون‌ها به من کمک می‌کرد سطح درسی‌ام را در وضعیت خوبی حفظ کنم و در امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم مدرسه هم مشکل نداشته باشم.

در آزمون‌ها کدام درس‌ها نقاط قوت توست؟

در درس‌های ریاضی و بخش‌های کتاب علوم، یعنی فیزیک، شیمی، زیست و زمین‌شناسی، قوی‌ترم. نمره‌ام در این درس‌ها 9 یا 10 از 10 است.

عملکردت در این درس‌ها خیلی عالی است. این درس‌ها را با چه روشی می‌خوانی؟

ابتدا درس‌نامه‌ی یک فصل را خیلی خوب و با دقت مطالعه می‌کنم. کتاب درسی را هم کامل می‌خوانم. سعی می‌کنم نکات کلیدی فصل را که از کتاب و درس‌نامه پیدا کردم، در دفتر جداگانه‌ای بنویسم. اول سؤالات تستی کار می‌کنم و بعد به سراغ حل سؤالات دشوار و زمان‌بر تشریحی می‌روم. همیشه یکی‌دو روز قبل از آزمون، یادداشت‌هایم را مطالعه و مرور می‌کنم.

در کدام درس با تغییر روش توانستی پیشرفت کنی؟

در درس عربی پیشرفت کردم. عربی را 6 از 10 می‌زدم. دلیلش این بود که در این درس، شب‌‌امتحانی بودم. فکر می‌کردم درس ساده‌ای است و کافی است لغاتش را حفظ کنم. در جلسه‌ی آزمون می‌دیدم سؤالات با چیزی که از عربی یاد گرفته‌ام و خوانده‌ام کاملاً متفاوت است و حل‌کردنشان برایم سخت بود. تصمیم گرفتم عربی را هر روز و به‌صورت پیوسته بخوانم. روزی یک ربع یا بیست دقیقه برای این درس وقت می‌گذاشتم. همین باعث شد به نمره‌ی 10 از 10 برسم.

اهل برنامه‌ریزی هستی؟

برنامه‌ریزی می‌کنم و ساعت مطالعه‌ام را یادداشت می‌کنم. برایم مهم است که از قبل بدانم هر روز باید چه کارهایی را انجام بدهم. مادرم در برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند. حواسش به درس‌خواندنم هست تا به همه‌ی درس‌ها توجه کنم. البته در دوران دبستان مادرم بیشتر در برنامه‌ریزی‌هایم کمکم می‌کرد. الان مستقل‌تر شده‌ام.

تابستان امسال چه اهدافی را در نظر گرفته‌ای؟

چون وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید هنوز مشخص نیست، می‌خواهم درس ریاضی را تا حد زیادی پیش‌خوانی کنم. دوست دارم بیشتر از برنامه‌ی راهبردی کانون در درس‌هایم پیشروی کنم. برای عربی هم وقت بیشتری می‌گذارم. می‌خواهم درس‌های حفظی سال آینده را هم بررسی کنم تا با شروع سال تحصیلی سرفصل‌های این درس‌ها برایم ناشناخته نباشد.

خودآموزی و آموزش مجازی در دوران کرونایی برایت سخت نبود؟

طبیعی است که وضعیت جدید دشواری‌هایی داشت؛ اما سعی کردم برای یادگیری، از فیلم‌های سایت کانون استفاده کنم و در برنامه‌ی «شاد» ایراداتم را با کمک دبیرانم رفع کنم. زمانی که مدارس تعطیل شد، در درس‌ها عقب نبودیم و زیاد به مشکل برنخوردم.

از چه کتاب‌هایی برای تمرین و تست استفاده می‌کنی؟

از کتاب‌های آبی و سبز و سه‌سطحی کانون استفاده می‌کنم. کتاب‌های پرتکرار هم برایم کاربرد دارد. در کتاب‌های کانون ترتیب چینش سؤالات دقیقاً مشابه کتاب درسی و از ساده به دشوار است. این موضوع به ما کمک می‌کند که به‌ترتیب در مباحث، مسلط شویم و بعد به سراغ مبحث بعدی برویم. از کتاب تابستان هم استفاده می‌کنم. در آزمون‌های تابستان کانون با کمک کتاب تابستان، هم مباحث پایه‌ی گذشته را مرور می‌کنم و هم بر درس‌های سال آینده که پیش‌خوانی کرده‌ام، مسلط‌تر می‌شوم.

در سایت کانون کدام کارنامه‌هایت را بررسی می‌کنی؟

بیشترْ از کارنامه‌ی اصلی و کارنامه‌ی پروژه‌ای برای بررسی پیشرفتم استفاده می‌کنم. دوست دارم روند درس‌خواندنم را با دقت بررسی کنم تا دچار افت نشوم.

تحلیل آزمون را منظم انجام می‌دهی؟

بله. پاسخ‌نامه را می‌خوانم و پاسخ‌های اشتباهم را بررسی می‌کنم.


گفت‌وگو با مادر محمدرضا راستگار

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من سمیه خدابنده و معلم مقطع دبستان هستم.

چقدر از خدمات کانون راضی بودید؟

قبل از اینکه محمدرضا به چهارم دبستان برود، در همان تابستان، او را در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم. محمدرضا از کلاس‌های کانون هم استفاده می‌کرد. آزمون‌ها باعث شد درس‌خواندنش منظم‌تر شود و با برنامه‌بودن را یاد بگیرد. با چند نفر از دوستانش در آزمون‌ها شرکت می‌کرد و تلاشش را در هر آزمون نسبت به آزمون قبلی بیشتر می‌کرد تا نتیجه‌ی بهتری بگیرد. آزمون‌های کانون برای محمدرضا انگیزه‌ای بود تا بیشتر درس بخواند. پسرم از کتاب‌های کانون هم استفاده می‌کند و به پیشرفتش کمک کرده است.

از کودکی چه کارهایی برای محمدرضا کرده‌اید که باعث شده دانش‌آموز موفقی باشد؟

خیلی برایمان مهم بود که به مطالعه علاقه‌مند شود. از کودکی برایش کتاب می‌خواندم. زمانی هم که خواندن و نوشتن را یاد گرفت، به کتاب علاقه‌ی زیادی پیدا کرد. برایش کتاب‌های هوش می‌خریدم و تشویقش می‌کردم سؤالاتش را حل کند. از دبستان هم با کتاب انس گرفت و درگیر درس‌هایش شد. من به درس‌هایش حساس بودم و به او یاد داده بودم که هر روز باید اولویت را به درس بدهد و بعد به سراغ کارهای دیگر برود. برای درس و تفریحش زمان جداگانه‌ای در نظر می‌گرفتم تا کارهایش تعادل داشته باشد. هر روز تفریح هم می‌کرد. او را در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کردم.

پدرش چه سهمی در موفقیت او دارند؟

پدرش هم خیلی به درس محمدرضا اهمیت می‌دهد. جمعه‌ها وقتی کارنامه‌ی آزمون را می‌گیریم، همراه با پدرش آزمون و کارنامه‌اش را تحلیل می‌کنیم. همیشه رتبه‌ها و ترازهایش را بررسی می‌کند. راهنمایی‌اش می‌کند و به او روحیه می‌دهد. محمدرضا جزئیات سؤالات را با من بررسی می‌کند؛ اما همیشه از حرف‌های پدرش انگیزه و روحیه می‌گیرد.

این روزها نقش پدر و مادر در آموزش پررنگ‌تر است. شما چه کمک‌هایی به محمدرضا کرده‌اید؟

محمدرضا در درس‌خواندن خیلی مستقل است و برای درس‌خواندن برنامه‌ی ویژه‌ای دارد. وقتی می‌بینیم تا این حد به درس علاقه دارد و تلاش می‌کند، ما هم سعی می‌کنیم در روز در حد یکی‌دو ساعت برایش برنامه‌ی تفریحی در نظر بگیریم. فیلم‌های آموزشی کانون را برایش تهیه کردیم و در کلاس‌های کانون که با تعداد نفرات خیلی کم تشکیل می‌شود، او را ثبت‌نام کرده‌ایم. با هم به سایت کانون سر می‌زنیم و از مطالب آن استفاده می‌کنیم.

منبع :

Menu