گفت‌وگو با امیرحسین پورقلی، کلاس نهم از خوی

تبلیغات کانون را دیده بودیم و همکاران مادرم هم به خوب‌بودن آزمون‌ها و تأثیر آن‌ها در پیشرفت درسی دانش‌آموزان تأکید کرده بودند.

گفت‌وگو با امیرحسین پورقلی، کلاس نهم از خوی

در تابستان هم از آزمون‌ها فاصله نمی‌گیرم


امیرحسین پورقلی در یک نگاه

شهر: خوی (استان آذربایجان غربی)

مدرسه: تیزهوشان علامه حلی

سال‌های حضور در کانون: از دوم دبستان تا نهم به‌مدت 8 سال

میانگین‌تراز: 7096

تحصیلات و شغل پدر: مهندسی کشاورزی، شاغل در کارخانه‌ی قند خوی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی‌ارشد زبان انگلیسی، دبیر زبان

چرا از دوم دبستان تصمیم گرفتی در آزمون‌ها ثبت‌نام کنی؟

تبلیغات کانون را دیده بودیم و همکاران مادرم هم به خوب‌بودن آزمون‌ها و تأثیر آن‌ها در پیشرفت درسی دانش‌آموزان تأکید کرده بودند. به همین دلیل از دوم دبستان وارد کانون شدم و از تصمیمم راضی هستم. واقعاً برایم مفید بود.

سال‌های زیادی است که پیوستگی‌ات را به آزمون‌ها حفظ کرده‌ای. چه دلیلی دارد؟

سال اولی که وارد کانون شدم، تأثیر مثبت آزمون‌ها را روی یادگیری و پیشرفت درسی‌ام دیدم و هر سال دوست داشتم نسبت به سال قبل رشد علمی بیشتری کنم. به همین دلیل، پیوسته ادامه دادم. در ضمن، یکی از اهدافم در دوران دبستان این بود که بتوانم با کمک آزمون‌های کانون، در آزمون مدارس تیزهوشان پایه‌ی ششم پذیرفته شوم.

آیا آزمون‌های کانون به قبولی‌ات کمک کرد؟

بله. نتیجه‌ی خیلی خوبی از آزمون‌دادن دیدم. در روزهای نزدیک به آزمون تیزهوشان، چه برای پایه‌ی ششم و چه برای پایه‌ی نهم، کانونْ آزمون‌های شبیه‌ساز برگزار می‌کند. این آزمون‌ها به آماده‌شدن دانش‌آموز و آشنایی با وضعیت آزمون تیزهوشان کمک زیادی می‌کند. سالی که آزمون تیزهوشان داشتم، سؤالات زیادی از بخش استعداد تحلیلی طرح شده بود. سؤالات مشابه استعداد تحلیلی و تست‌های درس‌های گوناگون را بارها در آزمون‌های کانون دیده بودم. از آزمون‌های غیرحضوری سایت کانون هم استفاده می‌کردم. همه‌ی این‌ها در کنار کتاب‌های کانون برایم مفید بود و به قبولی‌ام کمک کرد.

پدر و مادرت چقدر پیگیر نتایج درسی‌ات هستند؟

پدرم پیگیر نمره‌ها و درصدهایم است؛ اما مادرم وقت بیشتری برایم صرف می‌کند. مادرم برایم برنامه‌ریزی می‌کند و بر درس‌خواندنم نظارت دارد.

در آزمون‌های کانون کدام درس‌ها نقاط قوت توست؟

در درس عربی نمره‌ام معمولاً بالاتر از 9 از 10 است. بخش‌های گوناگون درس علوم هم نقطه‌قوت من است و نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 است. نمره‌ام در درس‌های زبان انگلیسی و مطالعات اجتماعی و پیام‌های آسمان هم اغلب 10 از 10 است.

امیرحسین پورقلی، کلاس نهم از خوی


روش مطالعه‌‌ات برای دو درس عربی و علوم چگونه است؟

معمول‌ترین روش این است که ابتدا مطالعه را از کتاب‌های درسی شروع کنیم. من هم متن کتاب درسی را چند بار می‌خوانم و تمرین‌هایش را مرور می‌کنم. در آزمون‌های کانون همیشه سؤالاتی از متن کتاب درسی طرح می‌شود که تا کتاب را به‌خوبی نخوانیم، نمی‌توانیم به آن‌ها پاسخ بدهیم. وقتی به کتاب درسی کم‌توجهی می‌کنم، در آزمون‌ها نتیجه‌ی دلخواهم را نمی‌گیرم. بعد از اینکه کتاب درسی را کامل خواندم، به سراغ حل سؤالات تستی می‌روم. از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی تمرین می‌کنم. این کتاب‌ها سؤالات بسیار خوبی دارد. اصلی‌ترین منبعی که در حل تست به من کمک می‌کند، بخش آزمون‌ساز در صفحه‌ی شخصی‌ام در سایت کانون است. ده‌ها بار برای خودم آزمون می‌سازم و تمرین می‌کنم تا مسلط شوم و بتوانم در آزمون موفق باشم.

برای فصل تابستان چه اهدافی داری؟

شاید لازم باشد برای ورود به پایه‌ی دهم دوباره در آزمون ورودی شرکت کنیم؛ بنابراین هدفم این است که در فصل تابستان درس‌های نهم را پیش‌خوانی کنم تا در طول سال تحصیلی راحت‌تر تست کار کنم. در آزمون‌های غیرحضوری کانون هم شرکت می‌کنم و منطبق با برنامه‌ی راهبردی پیش می‌روم. در تابستان هم از آزمون‌ها فاصله نمی‌گیرم.

دفتر برنامه‌ریزی چه تأثیری بر پیشرفت تو دارد؟

دفتر برنامه‌ریزی به من کمک می‌کند تا ترازم را با میزان تلاشم بسنجم. شاید با تلاش زیاد نتیجه‌ی دلخواه نگیرم. این به من می‌فهماند که باید روش درس‌خواندنم را اصلاح کنم. با افزایش میزان تلاش می‌توانیم به‌راحتی به پیشرفتی که انتظار داریم، برسیم.

شیوع بیماری کرونا تغییری در روند درس‌خواندنت ایجاد نکرد؟

تلاشم با شروع کرونا بیشتر شد. مجبور بودم روزانه چند ساعت در کلاس‌های مجازی شرکت کنم و بسیاری از درس‌ها را خودم با تلاش بیشتر، تمرین و تکرار کنم. به همین دلیل لازم بود ساعت مطالعه‌ام افزایش یابد. در دوران کرونا هم از آزمون‌های کانون غافل نبودم. زمانی از روز را تعیین کرده بودم و برای آزمون‌های غیرحضوری کانون طبق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندم.

از کتاب خودآموزی هم استفاده می‌کنی؟

بله. جمعه‌ها پیش از آنکه نتیجه‌ی آزمون را ببینم، غلط‌هایم را بررسی می‌کنم و به آن‌ها فکر می‌کنم. اشتباهات خودم و نکات جدید را در کتاب خودآموزی می‌نویسم تا ایراداتم را در آزمون‌های بعدی تکرار نکنم.

برای اوقات فراغت چه برنامه‌ای داری؟

قبلاً به کلاس‌های زبان انگلیسی و والیبال می‌رفتم. الان بیشتر ترجیح می‌دهم در خانه باشم. امسال تابستان کارهای بیشتری دارم. می‌خواهم زمان بیشتری را برای پیش‌خوانی درس‌های نهم صرف کنم. تلویزیون می‌بینم و کمی در خانه ورزش می‌کنم.

در کدام درس به‌مرور زمان پیشرفت کردی؟

در درس ادبیات مخصوص تیزهوشان پیشرفت کردم. قبلاً نمی‌توانستم به سؤالاتی که دربارۀ ابیات شعر بود، پاسخ بدهم. از کتاب‌های کانون کمک گرفتم و تست‌های مرتبط با مبحث قرابت‌معنایی را بیشتر کار کردم. همین باعث شد نمره‌ام افزایش پیدا کند و به نمره‌ی 8 از 10 رسیده‌ام.



Menu