41 درصد پیشرفت زیست از کنکور 97 تا 98

امیر مهدی باصر از هریس (آذربایجان شرقی)- (تجربی نظام قدیم) تسلط و یادگیری به دفعات و با مرور‌های متوالی به دست میاد

41 درصد پیشرفت زیست از کنکور 97 تا 98

امیر مهدی باصر از هریس (آذربایجان شرقی)- (تجربی نظام قدیم)

تسلط و یادگیری به دفعات و با مرور های متوالی به دست میاد

رتبه سال 97 : 3008  منطقه 3

رتبه سال 98 :393   منطقه 3

  درصد زیست شناسی در سال 97 : 54 درصد

  درصد زیست شناسی در سال 98 : 95 درصد

رشته قبولی : پزشکی علوم پزشکی ارومیه


بخش اول مصاحبه امیر مهدی باصر در قهرمانان پیشرفت را مطالعه کردید در این بخش به روش مطالعه درس زیست توسط ایشان توجه کرده ایم:


مهم ترین دلیلی که باعث شد در سال اول در درس زیست نمره خوبی کسب نکنی چه بود؟

اصلی ترین مشکل من درسال اول این بود که تمرکز اصلی را بر روی، " تعداد " تست کار کرده گذاشته بودم


این ایرادی که ذکر کردید به چه معنی است؟

متاسفانه من هم مثل اکثر بچه ها تصورم این بود که مثلا چند هزار تا تست واسه زیست کار بکنم  همه چیز را دراین درس را یاد خواهم گرفت ! تست ها را کار می کردم و بعد به سراغ پاسخنامه می رفتم و بعد تست بعدی و... به همین صورت تا تست اخر!

مشکلی که این روش داره این است  که منبع اصلی را رها می کنیم و با حافظه کوتاه مدت ایجاد شده تست هارو پشت سرهم کار می کنیم بدون اینکه ارتباطی بین مفاهیم برقرار کنیم . البته مشکل مرور هم به آن اضافه می شد. به این صورت که من اکثر تست هارو علامت دار می کردم در حالی که برگشتن دوباره به تست ها و حل دوبارآن ها زمان خیلی زیادی را از من می گرفت .این دوباره کاری باعث می شد که دیگر راندمان سابق رو هم نداشته باشم . علاوه برآن مطالبی که بااین روش یاد می گرفتم هم بسیارفرار بودند وبعد از گذشت یک ماه دیگر تسلط قبلی را بر روی آن ها  نداشتم.

مشکل بعدی من تصور اشتباه در مورد کتاب درسی بود متاسفانه خیلی ها از جمله خودم کتاب کمک درسی رو بجای کتاب درسی ،منبع اصلی قرار داده بودم. این باعث شده بود به خاطر حجم زیاد درس نامه ها اذیت بشوم. شدیدا توصیه می کنم منبع اول و اصلیتون کتاب درسی باشد و این کتاب درسی هست که در دوران جمع بندی و مرور باید بهش رجوع کنید و نکاتی را که یاد گرفتید به آن اضافه کنید . در کنار کتاب درسی ، می توانید از کتاب های کمک درسی هم استفاده کنید به شرطی که زمان داشته باشید (میتوانید برای مباحثی که خیلی گنگ هستند استفاده شوند)


برای سال دوم چه تغییری بر نحوه مطالعه زیست انجام دادید؟

 سال دوم به این نتیجه رسیدم که حداقل در درس زیست شناسی ماهیت اصلی برای یادگیری هر تست  ، ارجاع به کتاب درسی است. یعنی علاوه بر محتویات خود تست این برگشتن ها و رجوع کردن ها به کتاب درسی است که مهم ترین بازخورد را ایجاد خواهد کرد . روش کار را به این صورت تغییر دادم که ابتدا  تست یک مبحث را کار می کردم بعد پاسخنامه را مطالعه کرده و سپس به کتاب درسی مراجعه می کردم  و قسمتی که مربوط به آن مبحث می شد را دوباره با دقت میخواندم .


در هنگام برگشت به کتاب مباحث یا مطلبی را نشاندار می کردید؟

البته نکات اساسی و خیلی مهم رو که اکثرا از تست های کنکور بود کنار مطلب مربوط به آن  در کتاب درسی یادداشت می کردم (در این بخش تاکید می کنم که فقط مطالب خیلی مهم از سوالات کنکور را نشان دار و یادداشت می کردم که صفحه زیاد شلوغ نشود) این برگشتن های من شاید باعث می شد  تعداد تست کار شده کم تر شود اما همین برگشتن های متوالی باعث می شد مطالب عمیق تر فهمیده بشوند و با مرور نکاتی که یادداشت کرده بودم  تسلط را برروی مطالب افزایش می دادم.


پیشنهاد شما برای مطالعه درس زیست در بین هر آزمون چیست ؟

پیشنهاد می کنم در فاصله دو هفته ای که برای ازمون فرصت هست  :

ابتدا  یک بار به صورت تورق سریع فصل مورد نظر روبخوانند البته در این مطالعه  با دقت رو تیترها تمرکز کنید تا کلیات فصل را متوجه شوید .بعد از این کار برای بار دوم همان مبحث را به صورت ریزتر و با دقت بیشتری بخوانید (در این مرحله یادتان باشد تسلط و یادگیری به دفعات و با مرور های متوالی به دست میاد پس رو مطالب وسواس به خرج ندهید و حفظ نکنید کافیست که متوجه شوید ! این درک مطلب هم کم کم در خواندن های بعدی به دست می آید پس نگران نباشید) .بعد از دومرحله مطالعه نوبت تست کار کردن خواهد رسید . اول تست را حل می کنید بعد رجوع می کنید  به کتاب درسی و مطلبی رو که تست از ان  طرح شده را می خوانید  (این برگشتن های متوالی به شما کمک می کند که  کم کم با دید طراح اشنا شوید) .این روال کاری در فاصله دو هفته خواهد بود .حال نوبت آزمون می رسد توصیه می کنم که در هیچ آزمونی غیبت نکنید چون شرکت در آزمون  این امکان رو فراهم می کند مطالبی را که در دو هفته خونده اید خوب مرور شوند.کارما بعد آزمون به اتمام نمی رسد .حتما باید بعد آزمون  سوالات را تحلیل کنید . به همان روشی که در هنگام درس خواندن توصیه کردم .یعنی سوال به سوال به کتاب برگردید و مطلب را مرور کنید.


پیشنهاد شما برای دانش آموزانی که الان کنکور دارند چیست؟

حتما و حتما با روش سه روز یک بار جلو بروند و ازمون رو کار کنند  وسپس در هنگام رفع اشکال  از کتاب درسی استفاده کنند .این روش بهترین راندمان رو در دوران جمع بندی خواهد داشت . من این درصد رو کاملا مدیون برگشت به کتاب  و مروری هستم که در دوران جمع بندی داشتم.


21 سوال از قهرمان جمع‌بندی : امیر مهدی باصر با 759 نمره پیشرفت

Menu