منِ سخت‌کوش، منِ موفق است

سخت‌کوشی برآمده از انگیزه‌ها و باور درونی افراد برای دستیابی به اهداف است و شکل این مشخصه در افراد گوناگون یکسان نیست؛ اما با کمی دقت، ویژگی‌های مشترکی را در میان افراد سخت‌کوش پیدا می‌کنیم.

منِ سخت‌کوش، منِ موفق است

سخت‌کوشی مشخصه‌ی فردی تعیین‌کننده در موفقیت است. سخت‌کوشی برآمده از انگیزه‌ها و باور درونی افراد برای دستیابی به اهداف است و شکل این مشخصه در افراد گوناگون یکسان نیست؛ اما با کمی دقت، ویژگی‌های مشترکی را در میان افراد سخت‌کوش پیدا می‌کنیم.

«غلبه بر مفهوم شکست» از ویژگی‌‌های بسیار مهم افراد سخت‌کوش است. همه‌ی بخش‌های داستان موفقیت افراد پرتلاشْ شاد نیست. همه‌ی فعالیت‌های آن‌ها با نتایج خارق‌العاده همراه نیست و شکست بخشی از روند نهایی فعالیت‌ها محسوب می‌شود؛ اما نوع مواجهه‌ی این افراد با شکست‌ تفاوتی اساسی با نگاه دیگر افراد دارد. همه‌چیز به تفاوت سکوی پرتاب یا ایستگاه باز می‌گردد. افراد سخت‌کوش پاسخ را در سمت اول معادله می‌یابند و فرصت خلق نتایج شگفت‌انگیز را از دل ناکامی‌ها از دست نمی‌دهند. این ویژگی در ادامه به «استقبال از روبه‌روشدن با چالش‌ها» و «حل مسائل مهم» می‌انجامد. فرد سخت‌کوش بین هدف بزرگ و هدف بزرگ‌تر، گزینه‌‌ی دوم را برای افزایش توان رقابتی خود انتخاب می‌کند. برای افراد سخت‌کوش، چالش‌ها بخش عادی هر روند کاری است و فرصتی به دست می‌دهد که توانمندی‌ها محک بخورند.

روحیه‌ی افراد سخت‌کوش چیزی بین «انعطاف‌پذیری و ثبات در اهداف» است. این ویژگی تأثیرگذار، به افراد سخت‌کوش کمک می‌کند که در پیمایش مسیر اهداف خود ثابت‌قدم باشند؛ اما با تکیه بر بخش ماجراجوی شخصیتشان، به استقبال چالش‌ها می‌روند و در مقابله با آن‌ها، با ظرافت خاصی رفتار می‌کنند. ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها، مبتنی بر انعطاف‌پذیری در موقعیت‌ها گوناگون با وجود داشتن یک هدف واحد است. دنبال‌کردن یک شیوه‌ی پاسخ‌گویی ثابت به مسائل و تک‌بعدی‌بودن نوع نگاه به مسائل، به‌آرامی افراد را از مسیر موفقیت خارج می‌کند؛ چراکه از توان آن‌ها برای رویارویی با موقعیت‌های متفاوت می‌کاهد. افراد سخت‌کوش مشکلات را با انعطاف‌پذیری حل می‌کنند. درس مهمی که از این ویژگی افراد خلاق می‌توان گرفت، جست‌وجو به دنبال کلید‌های حل مسئله و انتخاب بهترین راه‌حل است.

«تشکیل گروه و موفقیت در کار گروهی» ویژگی مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. افراد سخت‌کوش هم‌گروهی‌های خوبی هستند و به رشد گروه کمک می‌کنند. موفقیتِ جمعی برای آن‌ها تعریفی جامع از تکامل موفقیت فردی دارد. از افزایش انگیزه در گروه برای بهبود توان خود استفاده می‌کنند. درس‌های سخت‌کوشی اگرچه حاصل رنج‌های فراوان زندگی این دسته از افراد است، مانند تابلوی زیبا بر دیوار، الهام‌بخش تفکر است.

منبع: www. bepositive.org

Menu