21 سوال از قهرمان جمع‌بندی : امیر مهدی باصر با 759 نمره پیشرفت

اصلی‌ترین عاملی که باعث شد من این نتیجه را کسب کنم به خاطراستفاده از استراتژی بازگشت در اختصاصی‌ها بود. من در کنکور از تمام تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردم

21 سوال از قهرمان جمع‌بندی : امیر مهدی باصر با 759 نمره پیشرفت



قهرمانان پیشرفت در دوران جمعبندی

 من در کنکور از تمام تکنیک های مدیریت زمان استفاده کردم و اصلی ترین عاملی که باعث شد من این نتیجه را کسب کنم استفاده درست از استراتژی بازگشت در جلسه کنکور بود.

امیر مهدی باصر از هریس (آذربایجان شرقی)- (تجربی نظام قدیم)

رتبه سال 97 : 3008  منطقه 3

رتبه سال 98 :393   منطقه 3

رشته قبولی : پزشکی علوم پزشکی ارومیه

تراز دوران جمع بندی : 6120

رشد تراز دوران جمعبندی نسبت به نیم سال دوم : 759 نمره تراز

خودتان را معرفی کنید :

اینجانب امیر مهدی باصر دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه ارومیه در سال 98 هستم .پدر و مادر من هر دو فرهنگی هستند .من فرزند ارشد یک خانواده 5 نفری می باشم


اصلی ترین دلیل افت شما در نیم سال دوم چه بود؟

اصلی ترین دلیل افت من در نیم سال دوم جدا شدن از برنامه راهبردی کانون بود .توصیه اکیدی که برای دانش آموزان دارم این است که باید به برنامه آزمونی که شرکت می کنید مقید باشید ..مورد بعدی که در افت من تاثیر داشت تعدد منابع در این ایام بود  


با روندی و ترازی که در دوران جمع بندی داشتی فکر می کردی موفق به کسب چنین رتبه ای شوی ؟

شاید بتونم جواب این سوالو به این صورت بدهم که متاسفانه جوی تو دوران کنکور در مورد تراز شایع شده  که گفته می شود مثلا کمتر از این مقدار تراز رو داشته باشید دیگر نمیتونی پزشکی قبول شوی!! همین مورد بود که من رو  شدیدا اذیت میکرد و باعث می شد با روحیه کم در آزمون ها حاضر شوم( و خب چون درطول نیم سال دوم  به صورت کامل با برنامه ازمون جلو نرفته بودم کم بودن نسبی تراز به این استرس دامن میزد ) و بالاخره کنکور اولین آزمونی شد که توانستم خودم باشم.برای همین به دانش آموزان توصیه میکنم که درست است  تراز مشخص کننده سطح شماست و می توانید تا حد زیادی به آن اتکا کنید، اما در اخر این شما هستید که مشخص می کنید وضعیت چگونه باشد . چه بسا که نتیجه نهایی شما به مراتب درخشان تر از ترازتون باشد

دوما من باور داشتم تلاش هایی که میکنم بالاخره ثمرش را  خواهم دید .برای همین تا روز آخر دست از تلاش برنداشتم . هرچند در آزمون های سه روز یکبار و کانون نتیجه و پیشرفت رو خیلی ملموس نتوانستم احساس کنم اما مرور ها در دوران جمع بندی و آزمون های هفته آخر قبل کنکور ،بالاخره در کنکور نتیجه اش رو نشان داد.

سوما تاکید می کنم که علاوه بر سطح علمی، روحیه  و مدیریت شرایط آزمون نتیجه رو مشخص می کند اگه با حال خوب و باتوکل به خدا به جلو حرکت کنید نتیجه ای می گیرید که فراترازباورتون خواهد بود .این همان  اتفاقی است که برا من افتاد که خدارو به خاطرش شاکر هستم .


پاسخ به سوالات :

1- مهم ترین تصمیم ، روش و  کاری که در دوران جمع بندی به شما کمک کرد چه بود ؟

مهم ترین تصمیم من در این ایام این بود که به برنامه سه روز یک بار پایبند باشم .این بازیابی هدفمند باعث پیشرفت من شد


3-آیا در دوران جمع بندی بعضی کارها و روش هایتان را تغییر دادید ؟ کدام روش ها و کارها ؟ چقدر موثر بودند ؟ 

در این ایام روش مطالعه درس به درس و فصل به فصل کتاب درسی را کنار گذاشتم و با روش بازیابی و آزمون محور کارها را پیش می بردم .ببینید در بازه دو ماهه نمی توانید به صورت اصولی و اون صورتی که دلتان می خواهد مطالب را دوره کنید .چون زمان کم میاورید.بهترین روش برای زمان هایی که وقت محدودی داریم روش سه روز یک بار می باشد چون با این روش می توانیم مطالبی که در طول سال خوانده ایم را مرور کنیم . من در این دوران مطلب جدیدی نخواندم


4-آیا در دوران جمع بندی به نتیجه و رتبه فکر می کردید؟ آیا هدف گذاری می کردید ؟ روی چه چیزی هدف گذاری می کردید ؟ 

فکر کنم اکثر دانش آموزان به این مسئله فکر می کنند .در سال دوم که درس می خواندم به رتبه زیر 100 فکر می کردم . از ابتدا به رشته پزشکی علاقه داشتم و در هدف گذاری ها به این موضوع دقت می کردم .در دوران جمع بندی متوجه شدم که فکر کردن به رتبه بیشتر برای من حالت بازدارنده ایجاد می کند .یعنی باعث استرس بیشتر من خواهد شد و همین طور این استرس اجازه نمی دهد که از آزمون ها استفاده درستی را داشته باشم .به نظرم بچه ها باید در این ایام طوری به رتبه نگاه کنند که باعث انگیزه بیشتر شود نه اینکه باعث استرس بیشترشود.اگر این وسواس را کنار نگذارید همین عاملی خواهد شد باعث نگرانی شما شود.من ترجیح می دادم در این ایام بیشتر به رشته فکر کنم نه رتبه ای که دوست داشتم کسب کنم


5-آیا در دوران جمع بندی و در هنگام مطالعه پرش ذهن داشتید ؟ چگونه می توانستید تمرکز کنید ؟

بله .خیلی طبیعی هست که منم پرش ذهنی داشته باشم.روشی که من برای جلوگیری از پرش ذهنی داشتم این بود که هنگام مطالعه هر فکری که باعث بهم خوردن مطالعه من میشد را روی کاغذی یادداشت می کردم و بعد از اتمام مطالعه در زمان های استراحت به سراغ آن می رفتم


6-آیا در دوران جمع بندی مطلب جدید هم می خواندید ؟ و تست جدید هم می زدید ؟ یا این که نقاط قوت خود را تقویت می کردید ؟ یا این که اشتباهات قبلی خود را بررسی می کردید و یادگیری های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل می کردید ؟

 اصلا . عنوان دوران جمع بندی به این مفهوم است که باید به روی کارهایی که قبلا کرده اید  تمرکز کنید .من به هیچ عنوان تست جدید کار نکردم .شما حتی اگر بارها و بارها تست های قبل را کار کرده باشید دوباره به روی همان تست ها تمرکز کنید چون این روش به شما کمک می کند که مجبور شوید باکار کردن به روی این تست ها به منابع و کتاب های درسی خودتان رجوع کنید و این باعث بازیابی بیشتر شما خواهد شد


 8-ساعات مطالعه ی شما در دوران جمع بندی نسبت به گذشته چه تغییری کرد ؟

ساعت مطالعه من در این ایام تغییری نکرد .متاسفانه یکی از مشکلاتی که من در سال کنکور داشتم این بود که ساعت مطالعه ثابتی نداشتم و در برخی روزها دچار افت مطالعه میشدم .ولی اگر بخواهم به صورت میانگین ساعت مطالعه خودم را بیان کنم شاید روزانه 8 ساعت مطالعه می کردم . توصیه ای کلی به دانش آموزان دارم .اگر نمی توانید ساعت مطالعه خودتان را در این ایام افزایش دهید ، سعی کنید حداقل در همین ساعت مطالعه خودتان درست درس بخوانید.


9- پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ آیا در همه ی آزمون های دوران جمع بندی کانون شرکت کردید ؟

همان طور که قبلا ذکر کردم دلیل اصلی افت من در نیم سال دوم جدا شدن از برنامه  آزمون ها بود ولی من در آزمون های دوران جمع بندی غیبت نداشتم


10-آیا جمع بندی به روش سه روز یک بار را اجرا کردید ؟ آیا تغییراتی در این روش انجام دادید ؟ آیا آزمون ها را سه روز یک بار اجرا کردید یا دو روز یک بار ؟

در اولین آزمون سه روز یک بار، چون شناختی از خودم و این روش نداشتم زمان جمع بندی و شبیه سازی من به 5 روز رسید ولی بعد از آن با شناختی که از این روش پیدا کردم هر چی جلوتر رفتم بیشتر شبیه روش ارائه شده کار کردم .من تا پایان دوره با همین روش سه روز یک بار پیش رفتم


11- آیا از ابتدا به روش سه روز یک بار و منطق آن باور داشتید ؟ یعنی آیا قبول داشتید که در دوران جمع بندی اول امتحان بدهید و بعد درس بخوانید ؟ آیا با شک و تردید این روش را آغاز کردید یا این که از ابتدا به درستی این روش مطمئن بودید ؟ از نظر شما قسمت مهم تر در روش سه روز یک بار کدام است ؟ آزمون جامع دادن در نیم روز اول  یا  مطالعه ی همه ی درس ها در دو ونیم روز باقی مانده

زمان محدود است و این روش باعث می شود که ما بتوانیم به صورت 100 % اصلی ترین مباحث و مطالب را چندین بار کار کنیم .مطمئن باشید مفاهیمی که در کنکور میاید با این روش ،چندبار دوره خواهد شد .من هر دو قسمت را مهم می دانم یکی شبیه سازی و یکی پیدا کردن و مرور کردن اصلی ترین مطالب در این روش .ضمنا در این روش چندین بار می توانید روش های مدیریت زمان مانند تکنیک ضربدر و منها ، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت را در منزل تمرین کنید


12- منابع شما در دوران جمع بندی چه بود ؟ آیا کتاب های طول سال خود و قسمت های نشان دار را کار کردید یا کتاب های جدید هم گرفتید ؟

منبع اصلی من در این ایام فقط سوالات کنکورهای سال های گذشته بود .متاسفانه یکی از مهم ترین مشکلات بچه ها این است که به سراغ تست های جدید می روند در حالی که به جای این کار می توانند به روی قسمت های نشاندار کتاب ها کار کنند مهم ترین ویژگی تست های نشاندار این است که مطالبی را که در طول سال خوانده اید را به یادتان بیاورد .


13-آزمون ها را چگونه برای خود شبیه سازی می کردید ؟ آیا روی صندلی و با لباس رسمی آزمون می دادید ؟ آیا تمام یک آزمون را یک روند و بدون وقفه در هر بار امتحان می دادید ؟ یا مثلا فقط اختصاصی ها یا بعضی درس ها را امتحان می دادید ؟

شبیه سازی را در منزل انجام می دادم .لباس های مدرسه را می پوشیدم وزمان بندی را رعایت می کردم


15- در دوران جمع بندی از چه کسانی کمک گرفتید ؟ کمک چه کسانی برایتان موثر بود ؟ آیا فردی بود که به شما توصیه ای کند و شما آن را اجرا کنید و سبب پیشرفت شود ؟

اصلی ترین حامی من در این ایام خانواده من بودند .البته یک دوست عزیزی به نام امیرعلی داشتم که با هم امور درسی را انجام می دادیم


16-در روش سه روز یک بار ، برنامه ریزی برای دو و نیم روز باقی مانده ( پس از آزمون دادن ) قسمت اصلی این روش است . شما در دو ونیم روز باقی مانده ، اولویت ها را چگونه مشخص می کردید؟

در ارزیابی آزمون ابتدا به سراغ نزده ها و غلط ها می رفتم  و سپس دوباره سوال هایی را که درست زده بودم مرور می کردم .من به همه درس ها توجه می کردم .جالب اینکه در ایام جمع بندی من بیشتر درس می خواندم و کمتر تست کار می کردم .اولویت اصلی من در این دوره حفظ نقاط قوت و سپس بر طرف کردن نقاط ضعف بود 


18-آیا قبل از شروع دوران جمع بندی دوره ی انتقالی داشتید ؟ چند روز ؟ و برای چه درس هایی؟ در هفته ی پایانی چه کارهایی را انجام دادید که به نظرتان موثر یا خیلی موثر بود ؟ روز قبل از کنکور چکار کردید ؟

توصیه می کنم که دانش آموزان دوره انتقالی را هر چه زودتر به اتمام برسانند واقعیت این است که شما نمی توانید کاری که در عرض یک سال نتوانستید انجام دهید را در طی چند روز انجام دهید بهتر است هر چه سریعتر روش سه روز یک بار را شروع کنید . اگر در درسی مثلا یک نیم فصل باقی مانده باشد می توانید برای آن وقت بگذارید .ولی وقتی حجم درسی زیاد باشد، مرور آن  باعث عقب افتادن شما از روش جمع بندی خواهد شد .من هم دوره انتقالی در درس فیزیک داشتم ومتاسفانه این کار باعث شد زمان رااز دست بدهم .در هفته آخر به مرور آزمون هایی که در دوران جمع بندی کار کرده بودم  پرداختم ولی در روز قبل کنکور درس نخواندم و استراحت کردم


19-در جلسه ی آزمون  چگونه زمان را مدیریت کردید ؟ آیا از روش ضربدر و منها و روش زمان های نقصانی و روش استراتژی بازگشت استفاده کردید ؟

بله من تمام این روش ها را استفاده کردم . درکنکور ودر بخش  اختصاصی ها  از تعداد سوال هایی  که نتوانستم بزنم  دچار شُک شده بودم.  ولی با حفظ آرامش در زمان اضافی که با استفاده از تکنیک زمان های نقصانی به دست آورده بودم به سراغ سوالاتی که علامت های ضربدر و منها داشتند رفتم .با این کار  در درس زیست توانستم درصد درست خودم را از 50% به 90% برسانم .شاید اگر درصد زیست من پایین تر بود این رتبه را کسب نمی کردم .مهم ترین دلیل کسب این رتبه برای من استفاده از تکنیک های مدیریت زمان بود


20-در جلسه ی آزمون چگونه آرامش خود را حفظ کردید ؟ آیا جلسه ی آزمون با آن چه فکر می کردید متفاوت بود ؟ آیا اتفاق غیرمنتظره ای در جلسه ی آزمون رخ داد ؟ چگونه آن اتفاقات را مدیریت کردید؟ آیا تعداد زیاد آزمون های شبیه سازی شده در دوران جمع بندی سبب شد که در جلسه ی آزمون آرامش داشته باشید ؟

مهم ترین مسئله ای که در روز کنکور به من کمک کرد توکل به خدا بود .در هنگام عمومی ها کمی به هم ریختم و مجبور شدم 5 دقیقه برای تمرکز از فضای امتحان خارج شوم .ولی دوباره پر قدرت برگشتم .فکر کنم استرس برای همه در روز کنکور باشد ولی شبیه سازی که در دوران جمع بندی بارها و بارها تمرین کرده بودم به من آرامش می داد.من 12 دوره کنکورهای گذشته را در دوران جمع بندی کار کرده بودم و در تمام این دوازده دوره تکنیک های مدیریت زمان را انجام داده بودم .اگر این کار ها را انجام نداده بودم غیرممکن بود بتوان استراتژی بازگشت درستی داشته باشم


21- در دوران جمع بندی چه تصمیم های اشتباهی گرفتید و چه کارهایی را انجام دادید که فکر می کنید اگر انجام نمی دادید نتیجه ی بهتری می گرفتید ؟

مهم ترین موردی که به ذهنم می رسد این بود که نباید دوره انتقالی را طولانی می کردم .و مهم ترین  توصیه به دوستان کنکوری این است که حتما اولویت اصلی خودتان در دوران جمع بندی بروی مرور نکاتی بگذارید که قبلا خوانده اید


Menu