سخت‌کوشی: همراه همیشگی

بارها توصیف ویژگی‌های موفقیت‌آفرین را در سرگذشت افراد موفق شنیده‌اید.

سخت‌کوشی: همراه همیشگی

بارها توصیف ویژگی‌های موفقیت‌آفرین را در سرگذشت افراد موفق شنیده‌اید. تلاش و سخت‌کوشی فصل مشترک بسیاری از این توصیف‌هاست؛ اما اگر بخواهیم ماهیت تلاش و سخت‌کوشی را توصیف کنیم، چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟

یکی از ویژگی‌های مهم سخت‌کوشی پایان‌ناپذیری آن است. سخت‌کوشی محدود به مکان یا زمان نیست. این ویژگی‌اش باعث می‌شود زیربنای تمام موفقیت‌ها باشد. اغلب سخت‌کوشی خود را در مراحل پایانی فعالیت‌ها نشان می‌دهد؛ اما این ویژگی تأثیرگذار به شروع و پایان روند کار وابسته نیست و در بستر سیالی از زمان قرار می‌گیرد.

سخت‌کوشی پدیده‌ای غیرفیزیکی است و در عین حال، مهم‌ترین نقیضه برای پدیده‌ی فیزیکی اینرسی است. در دنیای سخت‌کوش‌ها، ساکن‌بودنِ و بی‌برنامگی جایگاهی ندارد. میل به حرکت مداوم که برآمده از انگیزه‌ی درونی افراد سخت‌کوش است، مهم‌ترین محرک آن‌ها برای کسب موفقیت‌های بیشتر است. کافی است زندگی‌نامه‌ی افراد موفق را در ذهنتان مرور کنید تا جایگاه حرکت دائمی را پیدا کنید و دریابید که این افراد با کارهایشان و نتایج حاصل از فعالیت‌هایشان، ثابت کرده‌اند که سخت‌کوشی خیلی بهتر از اینرسی، حرکت یا سکون پدیده‌های اطراف را اثبات می‌کند.

سخت‌کوشی به شانس هم نیست. هیچ فرد موفقی، شانسی سخت‌کوشِ نیست. موفقیت برنامه‌محور موفق‌ها نیز شانسی نیست. سخت‌کوشی از جنس موفقیت است و ماهیت آن شبیه همان میل به پیشرفت دائمی است. کلید اثبات این گزاره‌ها را می‌توانید در تکرارپذیری سخت‌کوشی بیابید. تکرارپذیری سخت‌کوشی وقتی خود را نشان می‌دهد که چندین و چند بار در اجرای نقشه‌ای به بن‌بست می‌خورید؛ ولی همچنان عنصر سخت‌کوشی درونی‌تان، شما را به تلاش فرامی‌خواند. سخت‌کوشی در گذر زمان تحلیل نمی‌رود؛ چون ماهیت آن با بهانه‌های گاه و بی‌گاه ما متفاوت است و ساختار قوی‌تری نسبت به آن دارد.

سخت‌کوشی علاوه بر ویژگی‌های ذاتی خود، برای ایفای نقش بهتر در پیشبرد اهداف، به ترکیب طلایی نیازمند است؛ ترکیب جذابی که اجزای آن را «استقامت و صبر و مثبت‌اندیشی» می‌سازند. همیشه باید این واقعیت را به خود یادآوری کنید که بدون اسقامت نمی‌توانید به مراحل بعدی کارتان بیندیشید یا حداقل نمی‌توانید به تداوم نتایج سودمند امیدوار باشید. استقامتْ هنرِ پافشاریِ اصولی بر چیزی است که از قبل، آن را انتخاب کرده‌اید تا راه‌حل دستیابی به اهدافتان باشد.

با همه‌ی ویژگی‌های نابی که از سخت‌کوشی سراغ داریم، مثل هر عامل موفقیت‌آفرینِ دیگری، در پایان مسیر به اهمیت ویژه‌ی آن پی می‌بریم. مهم‌ترین ویژگی سخت‌کوشی، همراهی همیشگی آن با فرد موفق است. این همراه همیشگی میل به رشد و استقامت و برنامه‌ریزی مبتنی بر پیشرفت دائمی و در نهایت، نتایج لذت‌بخش حقیقی را برای فرد سخت‌کوش به ارمغان می‌آورد. برای فرد سخت‌کوش همیشه فرصت خلق پایانی شگفت‌انگیز وجود دارد.

منبع: www. bepositive.org

Menu