گفت‌وگو با نازنین صدیقی، کلاس نهم از شهریار

خاله‌ای دارم که سیزده سال از من بزرگ‌تر هستند و در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند.

گفت‌وگو با نازنین صدیقی، کلاس نهم از شهریار

از سؤالات امتحانی موجود در سایت کانون استفاده می‌کنم


نازنین صدیقی در یک نگاه

شهر: شهریار (استان تهران)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا نهم به‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز: 7187

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، راننده‌ی تاکسی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، خانه‌دار

چرا تصمیم گرفتی از پایه‌ی پنجم به کانون وارد شوی؟

خاله‌ای دارم که سیزده سال از من بزرگ‌تر هستند و در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند. ایشان در رشته‌ی داروسازی که خودشان دوست داشتند، قبول شدند و همین برایم مشوق و محرکی بود که سریع‌تر، آزمون‌دادن را شروع کنم. البته تبلیغات تلویزیونی هم اثرگذار بودند. می‌خواستم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم و از پایه‌ی پنجم، آزمون‌دادن را آغاز کردم.

آزمون‌دادن تا چه اندازه در موفقیت تو مؤثر بود؟

وقتی از پنجم دبستان در آزمون‌ها شرکت کردم تا زمانی که در آزمون تیزهوشان شرکت کنم، آن‌قدر آزمون داده بودم که کاملاً با آزمون‌دادن و مدیریت‌کردن جلسه‌ی آزمون آشنا بودم و آزمون‌دادن برایم عادی شده بود. انگار هر دوهفته‌یک‌بار داشتم در آزمونی مشابه تیزهوشان شرکت می‌کردم. همین شد که در کمال آرامش در آزمون تیزهوشان شرکت کردم. بخشی از آزمون، دانشی است که داریم و بخش دیگر مربوط به سطح EQ یا همان هوش هیجانی ما مربوط است. تجربه‌ی آزمون‌دادن در کانون، من را برای هر دو بخش آماده کرد.

الان در کدام درس‌ها قوی‌تری؟ چگونه این درس‌ها را مطالعه می‌کنی؟

ریاضی و علوم نقاط قوتم است که اغلب نمره‌ام در این دو درس 10 از 10 می‌شود. پیش‌خوانی اولین قدم من برای هر درس است. گاهی که برنامه‌ی مدرسه از برنامه‌ی راهبردی عقب‌تر است، پیش‌خوانی برایم در اولویت قرار می‌گیرد. وقتی وارد کلاس می‌شوم، پیش‌زمینه‌ی خوبی از درس آن روز دارم. در کلاس هم به‌خوبی به تدریس دبیر گوش می‌دهم و نکته‌برداری می‌کنم. بعد از آن با کمک کتاب‌های آبی و سه‌سطحی تست تمرین می‌کنم. حل تست پایان راه نیست. سؤالاتی را که مهم‌تر است، حتی اگر درست حل کرده‌ باشم، علامت‌گذاری می‌کنم. روز قبل از آزمون، این سؤالات را مرور می‌کنم.

برای درس علوم روش جداگانه‌ای داری؟

برای علوم هم همین مراحل را طی می‌کنم؛ با این تفاوت که درس‌ها را برای خودم کنفرانس می‌دهم؛ یعنی برای خودم دوباره توضیح می‌دهم و بعد به سراغ حل تست می‌روم.

از کدام منابع کانون استفاده می‌کنی؟

کتاب‌های آبی فارسی، پیام‌های آسمان، مطالعات اجتماعی، عربی، علوم و ریاضی و کتاب‌های سه‌سطحی علوم، ریاضی و عمومی را دارم و استفاده می‌کنم.

کتاب‌های کانون چه تأثیری بر روند درس‌خواندن تو دارند؟

کتاب‌های کانون به ریزترین نکات کتاب درسی توجه دارد؛ حتی پانویس عکس‌ها و نکاتی که در تصاویر کتاب وجود دارد و نوشته هم نشده است. وقتی درسی را با دقت می‌خوانم، فکر می‌کنم به‌خوبی بلد هستم؛ اما تست‌های دقیق کتاب‌های کانون نکات ریزتر و دقیق‌تری را به من یادآوری می‌کند.

در کدام درس پیشرفت کردی؟

در درس فارسی تمرکز بر سؤالات قرابت معنایی باعث شد به‌مرور زمان پیشرفت کنم. سؤالات قرابت معنایی آزمون‌ها را با دقت تمرین کردم و خودم هم جداگانه ارتباط بین ابیاتی را که می‌خواندم، پیدا می‌کردم. همین کار باعث رشدم شد.

در زمان‌های استراحت به چه کارهایی می‌پردازی؟

از کلاس چهارم پیوسته به کلاس زبان انگلیسی می‌روم. مدتی هم به کلاس‌های ورزشی می‌رفتم. در کل از مطالعه‌‌کردن لذت می‌برم. سبک‌های مختلف را می‌خوانم و به مطالعه‌ی کتاب‌های علمی علاقه دارم.


به این فکر کرده‌ای که می‌خواهی چه رشته‌ای را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کنی؟

رشته‌ی تجربی را انتخاب کرده‌ام. از کودکی به پزشکی علاقه دارم. از ابتدای سال نهم سعی کردم دیدگاهم را راجع به رشته‌های مختلف گسترش بدهم. بنابراین مواد درسی رشته‌ها را با کمک اینترنت بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که دوست دارم رشته‌ی تجربی را انتخاب کنم و بعد از آن تلاش کنم تا در رشته‌ی پزشکی پذیرفته شوم. با پدر و مادر و پشتیبان و دبیرانم هم مشورت کردم.

برای تابستان چه هدفی داری؟

حتماً در آزمون‌های تابستان کانون شرکت می‌کنم و درس‌های اصلی دهم را پیش‌خوانی می‌کنم.

تعطیلات طولانی مدارس را چطور مدیریت کردی؟

نمی‌توان گفت درس‌خواندن همیشه آسان است. کسی که می‌خواهد درس بخواند، باید خودش را با وضعیت موجود وفق بدهد. ممکن است این روزها در خانه سروصدا بیشتر باشد و دانش‌آموز دوست داشته باشد کمی از درس فاصله بگیرد؛ اما هر وقت چنین احساسی به سراغم می‌آمد، به هدفم فکر می‌کردم و می‌دانستم که اگر بخواهم به هدفم برسم نباید اجازه بدهم این وضعیت بر روند تلاشم تأثیر منفی بگذارد. این شرایط برای همه به وجود آمده و نباید به بهانه‌ای برای تلاش‌نکردن تبدیل شود.

نظم درس‌خواندنت در روزهای تعطیل چگونه است؟

از سال پنجم و با کمک کانون یاد گرفتم که برای هر روز برنامه‌ریزی کنم. این برنامه نه‌تنها برای درس‌خواندن، بلکه برای تمام جنبه‌های زندگی است. هر شب قبل از خواب، برای روز بعد تصمیم می‌گیرم. سعی کردم برنامه‌ی آزمون‌های غیرحضوری آنلاین را با برنامه‌ی کلاس‌ها و امتحانات آنلاین مدرسه ترکیب کنم و این وضعیت را مدیریت کنم. تا حدودی برنامه‌ی خوابم تغییر کرده است؛ اما سعی می‌کنم از ساعت‌های بیداری‌ام به‌خوبی استفاده کنم. میزان تلاشم را در دفتر برنامه‌ریزی می‌نویسم تا نقاط قوتم را پیدا کنم.

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون چه استفاده‌ای می‌کنی؟

به صفحه‌ی مقطع در سایت کانون زیاد سر می‌زنم و راهکارهای پیشنهادی دانش‌آموزان برتر را در مجله پیگیری می‌کنم. بخش‌های سرگرمی در سایت مثل نظرات طنز و مثبت را می‌خوانم. از جزوه‌های درسی در صفحه‌ی مقطع هم استفاده می‌کنم. در صفحه‌ی شخصی از کارنامه‌های موجود در جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کنم.

پدر و مادرت در چه زمینه‌هایی به تو کمک می‌کنند؟

خانواده‌‌ام به درس‌خواندن اهمیت زیادی می‌دهند. دانش‌آموز مستقلی هستم و برنامه‌هایم را خودم تنظیم می‌کنم؛ اما پدر و مادرم بر روند تحصیلم نظارت می‌کنند. اگر ایرادی داشته باشم، سؤال می‌کنم. مادرم، به‌خصوص در درس زبان، کمک زیادی به من می‌کنند. پیگیر نتیجه‌ی آزمون‌هایم هستند و اگر رشد یا افت کرده باشم، با هم به دنبال دلایلش می‌گردیم.

نظرت راجع به آزمون‌های غیرحضوری آنلاین کانون چیست؟

در تمام آزمون‌های آنلاین کانون شرکت کردم. به‌نظرم خیلی خوب است که با توجه به وضعیت پیش‌آمده و تعطیلی مدارس، رابطه‌ی ما با آزمون‌دادن قطع نشد. همین که هر دوهفته‌یک‌بار حتی در منزل شرایط آزمون برایمان شبیه‌سازی می‌شود، به برقراری نظم در زندگی تحصیلی ما کمک زیادی می‌کند.

در دوران امتحانات چه برنامه‌ی ویژه‌ای برای درس‌خواندن داری؟

بعد از سه سال که در متوسطه‌ی اول درس خواندم، می‌دانم که برای هر درس چه تیپ سؤالاتی طرح می‌‌شود. در دوران امتحانات دیگر به سراغ مطالعه‌ی فراتر از کتاب درسی نمی‌روم و ترجیح می‌دهم به‌گونه‌ای که طراح سؤالات امتحانی از من انتظار دارد، درس بخوانم. همچنین از سؤالات امتحانی مدارس سرای دانش در سایت کانون استفاده می‌کنم.

نکته‌ای هست که بخواهی به بچه‌ها بگویی؟

در صفحه‌ی مقطع، برخی از دانش‌آموزان از اینکه ظرفیت کمی برای ورود به مدارس تیزهوشان متوسطه‌ی دوم در بعضی شهرها وجود دارد، ناراحت بودند. دوست دارم به این دانش‌آموزان بگویم که به واسطه‌ی تلاش و با کمک آزمون‌های کانون می‌توانند به جایگاهی برسند که استحقاقش را دارند.


منبع :

Menu