گفت‌وگو با صبا عینی، دهم تجربی از تهران

ازآن‌جاکه می‌دانستم در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم باید خودم را به‌طور جدی برای کنکور آماده کنم، دلم می‌خواست در مدرسه‌ی بسیار خوبی درس بخوانم.

گفت‌وگو با صبا عینی، دهم تجربی از تهران

کتاب خودآموزی بهترین منبع برای مرور است


صبا عینی در یک نگاه

شهر: تهران

مدرسه: فرزانگان 2

سال‌های حضور در کانون: از هشتم تا دهم تجربی به‌مدت 3 سال

میانگین‌تراز: 7350

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم انسانی، کارمند شرکت تعاونی

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم تجربی، خانه‌دار

چرا کلاس هشتم تصمیم گرفتی در آزمون‌های کانون شرکت کنی؟

در دوره‌ی متوسطه‌ی اول در مدرسه‌ی نمونه‌دولتی درس می‌خواندم. ازآن‌جاکه می‌دانستم در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم باید خودم را به‌طور جدی برای کنکور آماده کنم، دلم می‌خواست در مدرسه‌ی بسیار خوبی درس بخوانم. تصمیم گرفتم از پایه‌ی هشتم در آزمون‌های کانون شرکت کنم تا برای آزمون تیزهوشان آماده‌تر باشم. در مدرسه‌ی ما برخی از دوستانم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند و رضایت داشتند. من از طریق دوستانم با کانون آشنا شدم.

از همان پایه‌ی هشتم مطالعه‌ی جدی برای آزمون تیزهوشان را شروع کردی؟

بله. مدرسه از ما آزمون‌هایی می‌گرفت که بین هر آزمون با آزمون بعدی حدود یک تا دو ماه فاصله بود و این باعث بی‌برنامگی می‌شد. دوست داشتم در آزمون‌هایی شرکت کنم که بابرنامه‌تر باشد. به همین دلیل، از همان سال هشتم هم‌زمان با آزمون‌های مدرسه، در آزمون‌های کانون هم شرکت کردم و مطالعه‌ی جدی‌ام برای آزمون تیزهوشان شروع شد.

در آزمون‌ها کدام درس‌ها نقاط قوتت بود؟

در تمام درس‌ها قوی بودم؛ اما در درس‌های ریاضی و علوم و ادبیات موفق‌تر بودم. اغلب نمره‌ام در این درس‌ها 10 از 10 بود.

روش مطالعه‌ات را از نقطه‌ی شروع تا زمانی که در آزمون به نمره‌ی 10 رسیدی، برایمان بگو.

اغلب پیش از تدریس دبیر، درس‌ها را با کمکِ کتاب‌های کمک‌آموزشی پیش‌خوانی می‌کردم. همیشه ابتدا از کتاب‌های ساده‌تر شروع می‌کردم و رفته‌رفته به سراغ کتاب‌های دشوارتر می‌رفتم. پیش‌خوانی باعث می‌شد ذهنیتی کلی از درس پیدا کنم. بعد از تدریس دبیر، در خانه تست آموزشی کار می‌کردم تا روال آن درس دستم بیاید و با انواع تست‌های آن درس آشنا شوم. بعد به سراغ حل تست‌های زمان‌دار می‌رفتم تا سرعت‌عملم بیشتر شود.

برای درس ادبیات شیوه‌ی به‌خصوصی داشتی؟

در درس‌های ادبیات دبیرمان در مدرسه تمام نکات هر درس را مشخص می‌کرد؛ یعنی برای هر درس، لغات و دستورزبان و آرایه‌های ادبی خط‌به‌خط کتاب درسی را برای ما می‌گفت. این کار کمک می‌کرد تا دانش ادبی ما افزایش پیدا کند و در حل تست راحت‌تر باشیم.

تا چه حد به تکمیل دفتر برنامه‌ریزی پیوستگی داری؟

واقعاً شیوه‌ی کار دفتر برنامه‌ریزی را می‌پسندم. نوشتن میزان تلاشمان باعث می‌شود بتوانیم با خودمان رقابت کنیم و به سمت بهترشدن عملکردمان پیش برویم. کتاب تابستان و کتاب نوروز و کتاب خودآموزی هم امکانات خوب دیگر کانون است که از آن‌ها هم استفاده می‌کنم.

نحوه‌ی استفاده‌ات از کتاب خودآموزی به چه صورت است؟

نکات مهم و اشتباهات آزمون‌هایم را در کتاب خودآموزی یادداشت می‌کنم. هر چندوقت‌یک‌بار و به‌خصوص در آزمون‌های جمع‌بندی، به سراغ مطالعه‌ی کتابی می‌روم که خودم نویسنده‌اش هستم. این کتاب شامل غلط‌ها و بی‌دقتی‌های من در طول آزمون‌هاست و بهترین منبع برای مرور است.

پدر و مادرت در موفقیت تو چه نقشی دارند؟

در درس‌خواندن مستقل هستم؛ اما پدر و مادرم از نظر عاطفی کمک زیادی به من می‌کنند و همیشه به من انگیزه و روحیه می‌دهند. هیچ‌وقت هیچ کاری را به من اجبار نمی‌کنند و من را در تصمیم‌گیری آزاد می‌گذارند. همین باعث می‌شود راحت‌تر مسیرم را طی کنم. فضای خانه با وجود اینکه برادر کوچک‌تر دارم، برای مطالعه‌‌ام مناسب است.

در تعطیلی مدارس تا چه حد توانستی این وضعیت را مدیریت کنی؟

از روزی که مدرسه‌ها تعطیل شد، پیوستگی‌ام به برنامه‌ی کانون بیشتر شد؛ چون برنامه‌ی کانون نظم و انسجام بیشتری داشت. اوایل در برنامه‌ریزی روزانه‌ام مشکل داشتم؛ اما رفته‌رفته به شرایط عادت کردم و برنامه‌ریزی‌ام را برای این روزها اصلاح کردم. ساعت خاصی را برای خواب و بیداری‌ام مشخص کرده‌ام و دقیقاً طبق برنامه‌ریزی‌ام عمل می‌کنم.

نظرت درباره‌ی آزمون‌های آنلاین غیرحضوری کانون چیست؟

در تمام آزمون‌های آنلاین غیرحضوری کانون شرکت کردم. الان که تعطیل هستم، می‌توانم با پیوستگی بیشتری به برنامه‌ی راهبردی درس بخوانم و دوست داشتم نتیجه‌ی آزمون‌ها در میانگین‌تراز تأثیر داشته باشد.

چرا رشته‌ی تجربی را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کردی؟

به هر دو رشته‌ی ریاضی و تجربی علاقه داشتم؛ اما رشته‌ی ریاضی برایم تنوع کمتری داشت. در متوسطه‌ی اول، ریاضی نقطه‌قوت من بود؛ اما دوست داشتم رشته‌ای را انتخاب کنم که تنوع و پویایی بیشتری داشته باشد. برای همین تجربی را انتخاب کردم.


در زندگی غیردرسی‌ات چه می‌گذرد؟

در ساعاتی که درس نمی‌خوانم یا کتاب‌های غیردرسی می‌خوانم، یا فیلم می‌بینم یا آهنگ گوش می‌کنم. ساعاتی را هم به بازی‌کردن با برادرم می‌گذرانم. به خواندن رمان علاقه دارم. به کلاس زبان هم می‌روم. مابقی زمانم را صرف درس‌خواندن می‌کنم.

کدام بخش از سایت کانون و مجله‌ی آزمون برایت کاربردی‌تر است؟

تقریباً هر روز به سایت کانون سر می‌زنم و صفحه‌ی مقطع کاربرد بیشتری برایم دارد. نظرات صفحه‌ی مقطع را مطالعه می‌کنم و بخش پرسش و پاسخ‌های زیست را هم دوست دارم. در مجله‌ی آزمون گفت‌وگو با نفرات برتر کنکور و دانش‌آموزان برتر را هم دنبال می‌کنم.

از گفت‌وگوهای نفرات برتر در مجله‌ی آزمون چه نکته‌ای یاد گرفتی؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در صحبت‌های دانش‌آموزان برتر به چشم می‌خورد، فایده‌ی بسیار بازیابی است. خیلی روی این موضوع تأکید داشتند. روش مطالعه‌ی درس‌ها و خصوصاً زیست را در مجله دنبال می‌کردم و الان هم از روش توصیه‌شده‌ی بچه‌ها استفاده می‌کنم.


روش بازیابی را هم اجرا می‌کنی؟

بله. مثلاً وقتی یک فصل از درسی را قبلاً مطالعه کرده‌ام و الان می‌خواهم همان فصل را مرور کنم، قبل از شروع، به‌کمک تست‌ها از خودم آزمون می‌گیرم تا شرایطم در آن درس را دقیق بفهمم. بعد، بیشتر روی قسمت‌هایی که فراموش کرده‌ام، وقت می‌گذارم. بازیابی در زمان صرفه‌جویی می‌کند و به مرورهایم جهت می‌دهد.

از کودکی چه ویژگی شخصیتی خاصی داشتی که باعث موفقیتت شده است؟

مستقل‌بودنم در موفقیتم تأثیر زیادی داشته است. از کودکی در انجام کارهایم استقلال داشتم و به اطرافیانم وابسته نبودم.

برنامه‌ات برای تابستان چیست؟

حتماً در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم. دوست دارم هم در بخش نگاه‌به‌گذشته و هم در بخش نگاه‌به‌آینده مطالعه و حل تست را در برنامه‌ام داشته باشم. آزمون‌های کانون وضعیت دانش‌آموز را نسبت به هم‌کلاسی‌هایش در کل کشور نشان می‌دهد و این برایم بسیار کمک‌کننده است.


منبع :

Menu